arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

چین سهام پروژه هسته‌ای بریتانیا را به دست آورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت الکتریسته دو فرانس، متصدی نیروگاه انرژی هسته‌ای فرانسه، با دو شرکت چینی برای یک سوم سهام پروژه ساخت نیروگاه انرژی هسته‌ای نسل جدید درهینکلی پوینت در بریتانیا، توافقی را به امضاء رساند.

به نقل از دویچه وله، روزنامه فرانسوی اکو نوشت: غول انرژی فرانسه شرکت الکتریسته دو فرانس 33.5 درصد سهام خود در پروژه هینکلی پوینت را واگذار کرده است.

گزارش شده ارزش این قرارداد 25 میلیارد پوند بوده است که شرکت انرژی هسته‌ای چین و شرکت ملی هسته‌ای چین مشترکا این سهام را به دست آورده‌اند.

اکو اضافه کرد این دو شرکت دولتی چینی قرار بود بخشی از راکتورهای هینکلی پوینت در جنوب غربی انگلیس را بسازند. در این قرارداد هم‌چنین گزینه‌ای برای این شرکت‌ها گنجانده شده تا راکتور هوالانگ چینی در برادول را بسازند.

هم‌چنین فایننشال تایمز امروز سه‌شنبه اعلام کرد: ساعت‌ها پیش از ورود شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین به بریتانیا این قرارداد امضاء شده بود و به طور رسمی قرار است روز چهارشنبه اعلام شود.

پروژه 16 میلیارد پوندی ساخت دو راکتور تحت فشار اروپایی که توسط شرکت فرانسوی آریوا طراحی شده در سال 2013 در ماه اکتبر اعلام شد. اما مشکلات اقتصادی آریوا و تاخیر طولانی ساخت راکتورهای تحت فشار در فرانسه و فنلاند پروژه بریتانیا را به تعویق انداخت.

هینکلی پوینت به عنوان یک راکتور نسل سوم متبلور خواهد شد که به عنوان پیشرفته‌ترین و امن‌ترین راکتور ظرفیت تولید 1.6 گیگاوات انرژی دارد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: متصدی ، توافق ، اکو ، راکتور
نظرات بینندگان