arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴

جان کری: ایران دراجرای برجام جدی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه هیچ کشوری حاضر نخواهد شد یک سوم سانتریفیوژهای خود را از میان ببرد واورانیوم غنی سازی شده خود را به خارج منتقل کند مگر آنکه قصد اجرای تعهدات خود را داشته باشد، گفت که به نظر او ایران دراجرای برجام جدی است.

جان کری وزیرامور خارجه آمریکا طی سخنانی دروزارت انرژی این کشور که از تلاش ها و همکاری های مسئولین وکارکنان این وزارت خانه در جریان مذاکرات هسته ای قدردانی کرد و نقش ارنی مونز وزیر انرژی آمریکا را در حصول این توافقنامه غیر قابل انکار توصیف کرد.

وی درادامه بااشاره به اینکه سه روز پیش با گذشت 90 روز ازآغاز بررسی های کنگره آمریکا برجام رسما وارد مرحله اجرایی شده است به نامه تایید رهبری به رئیس جمهوری ایران اشاره کرد واین تایید را گواه قطعیت پیدا کردن این توافقنامه از سوی ایران دانست.

وزیرخارجه آمریکا سپس به مواردی ازتعهدات ایران درقبال این توافقنامه ازجمله کاهش سانتریفیوژها وانتقال اورانیوم های غنی سازی شده وتغییر ساختار راکتور آب سنگین اراک اشاره کرد وافزود که طبق این توافقنامه بازسازی راکتور اراک با همکاری وتایید دو کشور آمریکا وچین امکان پذیر خواهد بود.

کری با این ادعا که تاکنون همه درخواست های آنها برای بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران بی پاسخ می مانده گفت : اکنون درچهارچوب این توافقنامه به سازوکار هایی دست پیدا شده که می توان بطورمستمر فعالیت های غنی سازی ایران را زیر نظر داشته باشیم .

با این همه وی ابراز یقین کرد که ایران به تعهدات خود پاببند خواهد بود و گفت: من معتقدم آن ها به تعهداتشان عمل خواهند کرد، برای آنکه فکر نمی کنم هیچ کشوری حاضر بشود نزدیک به یک سوم ازسانتریفیوزهای خود را نابود کند واورانیوم های غنی سازی شده خود را به خارج انتقال بدهد مگر آن که قصد پایبندی به تعهدات خود را داشته باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان