arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۰

سید حسن نصرالله: من سخنگوي ايران نيستم

نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كنم، اظهارات تندي است كه سعد حريري عليه ايران مطرح كرده است. البته بايد بگويم كه من سخنگوي ايران نيستم اما افتخارم اين است كه روابط دوستانه و نزديكي با ايران دارم؛ همانطور كه روابط خوبي با سوريه و برخي كشورهاي ديگر دارم و اين امر مايه مباهات و افتخار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: دبير كل حزب‌الله لبنان در سخنراني خود به اتهامات چند روز پيش سعد حريري نخست وزير پيشبرد امور اين كشور عليه ايران اشاره كرد و گفت كه اين ادعاها از اساس باطل بوده و صحت ندارد.

دبيركل حزب الله لبنان در آغاز سخنراني خود كه به طور مستقيم از شبكه هاي عرب زبان از جمله المنار و العالم پخش شد، به انتشار بخشي از اسناد سايت ويكي ليكس در روزنامه "الاخبار " لبنان اشاره كرد و گفت: روزنامه الاخبار مجموعه اي از اسناد آمريكايي ها را منتشر كرد كه سايت "ويكي ليكس " اقدام به انتشار آن نموده است و در بردارنده محتواي برخي از ملاقات هاي سياسي، برداشت ها و نتايج و در واقع نتيجه گيري هايي سفير آمريكا بوده است كه در بخشي از آن از شخصيت هاي نام برده شده است كه تعداد اندكي از اين شخصيت ها جزو گروه هشت مارس و بخش ديگري از آنها جزء گروه 14 مارس هستند.

دبيركل حزب الله گفت: ما در مرحله اول به ارزيابي و تفسير آن خواهيم پرداخت البته تاكيد نداريم كه نتيجه گيري هاي ما قطعنا درست باشد، شايد اشتباهاتي داشته باشيم اما اين ديدگاه ما است و قرائن نشان مي دهد كه ارزيابي ما براساس منطق است.

وي درباره برخي اسناد ويكلي ليكس و سوء استفاده بعضي در لبنان از آن براي تفرقه افكني در داخل گروه هشت مارس گفت: برخي در روزهاي اخير در لبنان تلاش كردند كه تا سوء استفاده كرده و بين حزب الله و همپيمانانش بويژه جريان ملي آزاد به رياست "ميشل عون " و آقاي "وليد جنبلاط " رئيس حزب سوسياليست ترقي‌خواه شكاف ايجاد كنند.

دبيركل حزب الله گفت: در وهله اول از جنبش امل و نبيه بري كه رياست اين جنبش را برعهده دارند، آغاز مي كنم. در زماني كه جنگ 33روزه در تابستان سال 2006 ميلادي جريان داشت و مرحله پس از آن، در مناسبت هاي مختلف سخن گفته‌ام و همواره تلاش كرده ام تا حق و حقيقت را بگويم.

* نبيه بري شريك خوب و با صداقت ما در جنگ با دشمن صهيونيستي بود

وي افزود: به طور خلاصه بايد عرض كنم كه آقاي نبيه بري از روز اول جنگ تا پايان آن شريك خوب و با صداقت ما در جنگ با دشمن صهيونيستي بود و ما به عنوان حزب الله با آقاي نبيه بري و جنبش امل روابط منسجم و هماهنگي داشته‌ايم و مشكلاتي كه مقاومت با آن مواجه بود و تمام رنج هاي مقاومت در دوران جنگ را با تلاش هاي آقاي نبيه بري پشت سر گذاشتيم و پيروزي كه به بدست آورديم، همه با تلاش هاي آقاي نبيه بري محقق شد و به طور شفاف مي گويم كه اگر همكاري نزديك نبيه بري نبود، نمي دانم كه به اين نتايج دست مي يافتيم يا نه.

* حزب الله و جنبش امل روابط تنگاتنگي در جريان جنگ 33 روزه داشتند

دبيركل حزب الله گفت: ما با جنبش امل از روز نخست به اين نتيجه رسيديم كه بايد مسئوليت هاي خود را بين حزب الله و جنبش امل تقسيم كنيم و تقسيم بندي مسئوليت ها به طور شفاف و ميداني صورت گيرد كه اين تقسيم بندي مسئوليت ها هم در ميدان جنگ و هم در بعد برنامه ريزي و لجستيك جنگ بود بنابراين روابط حزب الله و جنبش امل از ابتدا خوب بوده و در جريان جنگ 33 روزه روابط تنگاتنكي داشتيم و اين موضوع شفاف است و همكاري هاي ما در بعد ارتش و آزادي سازي كشتزارهاي شبعا و جنگ جنوب ادامه داشت و همچنان ادامه دارد.

وي تاكيد كرد: ما تصور مي كرديم كه برخي ها نتوانند روابط نزديك حزب الله و جنبش امل را تحمل كنند و در مسير ايجاد شكاف بين حزب الله و جنبش امل به عنوان دو نيروي قدرتمند در لبنان، تلاش كنند و شب روز با رفتار و عمل خود براي خدشه وارد كردن به اين روابط تلاش نمايند.

سيد حسن نصرالله با رد اتهام هاي دشمنان به حزب الله و جنبش امل گفت: اين اتهام ها نمي تواند به همكاري هاي جنبش امل و حزب الله خدشه اي وارد كند؛ بويژه كه مي دانيم كساني هستند كه بدخواهان ما و ملت ما هستند و اگر ويكي‌ليكس هم چنين اسنادي را منتشر نمي كرد؛ اين موضوع را مي دانستيم و از اين دشمني آگاه بوديم.

* بسياري از شهداي مقاومت از جنبش امل هستند

وي خاطرنشان كرد: بسياري از شهداي مقاومت و جريان مقاومت در لبنان مربوط به جنبش امل بوده است و اينگونه نبوده كه حزب الله تنها بازيگر و حاضر در صحنه بوده است

سيد حسن نصرالله افزود: برادران ما در جنبش امل در دوره جنگ 33 روزه همكاري و انسجام خوب و سازنده اي داشتند و توانستيم رنج ها را تحمل كنيم و بعد از جنگ نيز بازسازي لبنان آغاز شد.

دبيركل حزب الله گفت: بنابراين سخنان مسئولان آمريكايي و مطالبي كه ويكي ليكس منتشر كرده است، نمي تواند بخش ها و زواياي مخفي را بيان كند زيرا ما از قبل اينها را مي دانستيم.

وي با اشاره به روابط خوب حزب الله و حنبش امل گفت: تاكيد مي كنم كه همه كساني كه قدرت مقاومت و پايگاه مقاومت در لبنان را هدف قرار داده اند؛ همواره دل خوش كرده اند كه بين جنبش امل و حزب لله و همپيمانان آنها اختلاف ايجاد كنند و ويكي ليكس نيز همين خط را پيگيري مي كند و مي خواهد بين حزب الله و جنبش امل اختلاف ايجاد شود.

* روابط حزب الله و جنبش امل راهبردي است

دبيركل حزب الله به مردم لبنان درباره روابط جنبش امل و حزب الله ابراز اطمينان داد و تاكيد كرد: نگران نباشيد زيرا همانطور كه در طول 20 سال گذشته اين تلاش هاي تفرقه افكنانه و تلاش هاي دشمن در10 سال گذشته ناكام مانده است، در آينده هم ناكام خواهد بود و روابط همواره در آينده نيز سازنده و حسنه و خوب خواهد بود و اين روابط راهبردي است.

* جنبلاط با گذشته خود فاصله گرفته و در كنار مقاومت است

دبيركل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنراني خود به فضاسازي‌هاي اخير توسط برخي روزنامه‌ها اشاره كرد و گفت كه "وليد جنبلاط " رئيس جبهه مبارزه مردمي لبنان از گذشته خود فاصله گرفته و با مقاومت همراه شده است.

سيد حسن نصرالله درباره وليد جنبلاط كه قبلا رياست حزب سوسياليست ترقيخواه دروزي لبنان را برعهده داشت، گفت: جنبلاط در روزهاي اخير با انتشار بيانيه‌اي ديدگاه‌هاي خود اعلام كرده است و وي در ماه‌هاي اخير نيز اعلام كرده است كه همراه مقاومت است و از گذشته خود فاصله گرفته است.

وي تصريح كرد: وليد جنبلاط خودشان حضور دارند و خودشان پاسخگوي مطالبي هستند كه در روزنامه الاخبار منتشر شده است زيرا ما سخنگوي ايشان نيستيم.

* روزنامه الاخبار لبنان ارگان اطلاع رساني حزب الله نيست

دبيركل حزب الله گفت: برخي مدعي شده‌اند مطالبي كه در روزنامه الاخبار منتشر شده است، بيان كننده ديدگاه‌هاي حزب‌الله لبنان است اما ما اين موضوع را قبول نداريم و اين ادعا، اشتباه فاحشي بوده كه ما آن را نمي پذيريم.

وي افزود: مي‌خواهم شفاف بگويم كه روزنامه الاخبار وابسته به حزب‌الله نيست و مسئولانش وابسته به حزب‌الله نيستند. اين روزنامه همانند ديگر روزنامه‌ها، مطالب خود را منتشر مي‌كند و ديدگاه‌هاي خود را دارد.

سيد حسن نصرالله تصريح كرد: اينكه گفته مي‌شود روزنامه الاخبار از حزب‌الله خط مي‌گيرد، ظلم بزرگي است. در اين روزنامه برخي مواقع مطالبي عليه حزب‌الله نوشته مي‌شود كه مورد تاييد ما نيست.

دبيركل حزب الله ادامه داد: راديو نور، سايت اينترنتي اين جنبش و شبكه المنار وابسته به جنبش حزب‌الله است. اما راديوها و تلويزيون‌هايي وجود دارند كه صد در صد مورد تاييد نيستند و شايد برخي از ديدگاه‌هايشان با ما زاويه داشته باشند.

وي گفت: ما زماني كه متوجه شديم ويكي‌ليكس اسنادي را ارائه كرده و روزنامه الاخبار اين اسناد را منتشر كرده است، لازم دانستيم كه سكوت نكنيم. حزب‌الله درباره هر موضوعي به طور مستقل تحقيق مي‌كند. اين در حالي است كه زماني كه از الاخبار خواستيم يك نسخه از اسناد ويكي‌ليكس را به ما بدهد، آنها از اين كار امتناع كردند و اين نشان دهنده آن است كه الاخبار در جريان فكري ما قرار ندارد.

* ادعاهاي حريري عليه ايران از اساس "باطل " است

دبير كل حزب‌الله لبنان در سخنراني دیشب خود همچنين به اتهامات چند روز پيش "سعد حريري " نخست وزير پيشبرد امور اين كشور عليه ايران اشاره كرد و گفت كه اين ادعاها از اساس باطل بوده و صحت ندارد.

سيد حسن نصرالله گفت: ما نمي‌خواهيم پرونده‌هاي كهنه را باز كنيم. همين گروه 14 مارس در سال 2006 به ما گفتند كه چرا 2 نظامي اسرائيلي را به گروگان گرفتيم. نكته عجيب آن است كه اسرائيلي‌ها خاك لبنان را بمباران مي‌كنند و هر كاري مي‌خواهند انجام مي‌دهند و به ما حق نمي‌دهند كه از خاك و شرافت لبنان حمايت كنيم.

* حزب الله به روابط دوستانه و نزديك با ايران افتخار مي كند

وي افزود: نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كنم، اظهارات تندي است كه سعد حريري عليه ايران مطرح كرده است. البته بايد بگويم كه من سخنگوي ايران نيستم اما افتخارم اين است كه روابط دوستانه و نزديكي با ايران دارم؛ همانطور كه روابط خوبي با سوريه و برخي كشورهاي ديگر دارم و اين امر مايه مباهات و افتخار است.

سيد حسن نصرالله تاكيد كرد: اما از منظر ديگر، جريان حزب‌الله نمي‌تواند در مقابل هجمه تبليغاتي و توهين به ايران به عنوان كشوري كه در كنار لبنان ايستاده است و از لبنان در موارد متعددي حمايت كرده است، سكوت كند.

وي افزود: ادعاي حريري كه مي‌گويد ايران عامل بحران در لبنان است، تعجب آور مي باشد. حريري به جاي آنكه اسرائيل را بحران ساز معرفي كند، تهران را بحران ساز معرفي كرده است. اين حرف خنده‌داري است. اين حرف‌ها بر اساس چه اسنادي گفته مي‌شود. يا آنكه حريري در جاي ديگري مدعي شد كه ايران عامل بحران‌هاي اخير در كشورهاي ديگر عربي است.

دبير كل حزب‌الله لبنان ادامه داد: ايران از معدود كشورهايي بود كه در جنگ 33 روزه از لبنان حمايت مي كرد. اين اتهامات عليه ايران را نمي‌توان ناديده گرفت. اگر حمايت‌هاي ايران از لبنان نبود، ممكن بود لبنان در جنگ 33 روزه نتواند اسرائيل را شكست بدهد. البته برخي ديگر از كشورها به لبنان كمك كردند كه قطر از جمله اين كشورها بود.

* ايران كشوري قدرتمند است

سيد حسن نصرالله تاكيد كرد: اظهارات سعد حريري از اساس باطل بوده و صحت ندارد. خيلي شفاف بگويم كه ايران نيازي ندارد كه بنده از آن حمايت كنم. ايران كشوري قدرتمندي است اما قانون وفاداري و عرف دولتي ايجاب مي‌كند كه در اين باره سكوت نكنيم. ايران دوست ما هستند و ما سكوت را در برابر ظلم را نمي توانيم تحمل كنيم.

* سعد حريري بايد به وضعيت لبناني‌هاي گرفتار در ساحل‌عاج حساسيت نشان دهد

دبير كل حزب‌الله لبنان در بخشي از سخنراني خود به بحران ساحل عاج اشاره كرد و گفت كه حريري به عنوان نخست وزير پيشبرد امور بايد به وضعيت لبناني‌هاي گرفتار در اين كشور حساسيت نشان دهد.

سيد حسن نصرالله گفت: نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كنم، موضوع ساحل عاج و درگيري‌ها و اتفاقات اين كشور است.

وي گفت: شما مي‌دانيد كه شمار زيادي از لبناني‌ها و مسلمانان ديگر كشورها در ساحل عاج زندگي مي‌كند و در واقع بيشتر آنها براي امرار معاش و كار به ساحل عاج سفر كردند. قطعا اين افراد دوستان و اقوامي در لبنان دارند و از اين ديدگاه موضوع ساحل عاج به ما ارتباط دارد.

دبير كل حزب‌الله لبنان ادامه داد: اتفاقات روي داده در ساحل عاج از اين قرار است كه انتخاباتي در اين كشور انجام شد و هر 2 نامزد مدعي هستند كه پيروز انتخابات شده‌اند و اختلافات از اين جا شروع شد. ما كاري به ادعاي دو فرد نداريم كه كدام درست مي‌گويد و اين در شرح وظايف وزارت خارجه لبنان قرار دارد كه درباره ساحل عاج اظهار نظر كند اما لبناني‌ها و مسلمانان در آنجا گرفتار شده و با مشكل معيشتي و ناامني مواجه هستند.

سيد حسن‌نصرالله اضافه كرد: ما از ديدگاه انسان‌دوستانه، وظيفه خود مي‌دانيم كه به وضعيت آنها توجه كنيم. حتي سعد حريري به عنوان نخست وزير پيشبرد امور، وظيفه دارد به وضعيت اين گروه از لبناني‌ها حساسيت نشان دهد و اوضاع آنها را پيگيري كند. البته بايد اين موضوع را بگويم كه شخص آقاي "ميشل سليمان " رئيس جمهور لبنان وارد موضوع شدند و هر روز وضعيت خانواده‌هاي لبناني و مسلمانان در ساحل عاج را پيگيري مي‌كنند اما اين موضوع كافي نيست و بايد تلاش‌ها براي تامين مالي و جاني آنها ادامه يابد.

وي گفت: حتي برخي از خانواد‌ه‌هاي لبناني در ساحل عاج تحت محاصره قرار دارند. اين‌ها خانواده ما هستند و دست‌كم از نظر اخلاقي مي‌توانيم از آنها حمايت كلامي داشته باشيم. رنج آنها رنج ما است و مشكلات آنها مشكلات ما است.

* آمريكا و غرب هرگز قادر به حذف حزب‌الله نيستند

دبيركل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به تلاش‌هاي جريان غربگراي 14 مارس عليه حزب الله، اين تلاش‌ها را محكوم به شكست دانست و تاكيد كرد: امروز نه اسرائيل، نه آمريكا و نه غرب هيچ كدام نمي‌توانند مقاومت را حذف كنند.

سيد حسن نصرالله به انتقاد از سران 14 مارس تاكيد كرد كه اين جريان از سال 2005 تاكنون تنها به هدف قرار دادن مقاومت و حزب الله مشغول بوده است.

دبير كل حزب الله ابراز داشت: آنها در اين 5 سال تمام امكانات، تجمعات و سخنراني‌هاي خود و با توان مادي و معنوي سلاح حزب الله را هدف قرار دادند تا مقاومت را تضعيف كنند.

وي تصريح كرد: سوال من اين است كه 14 مارس به دنبال خدمت به چه كسي است؟ با چه هزينه اي اين هدف را دنبال مي‌كند و با چه كسي وارد معامله شده است؟ اگر حزب الله خلع سلاح شود؛ آنها چه چيزي بدست مي‌آورند؟

سيد حسن نصرالله در ادامه با مطرح كردن اين سوال كه گناه حزب الله چيست؟ افزود: اميدوارم تحليلگران منطقه از منظر اخلاقي و ملي‌گرايانه و با انصاف برخورد كنند؛ چرا 14 مارس از غرب درخواست كمك كرده است؟ براي ما جاي تعجب است. اگر حزب الله نبود چه كسي از خاك لبنان در برابر اشغالگران دفاع مي‌كرد؟

* درخواست تسليحاتي 14مارس از روسيه براي هدف قرار دادن حزب الله

وي اظهار داشت: ما خبر داريم كه آنها از روسيه درخواست هواپيماي "ميگ " جنگي كرده‌اند تا حزب الله را بزنند و بعد از جنگ 33 روزه از غرب درخواست كمك كردند تا بيروت را بازسازي كنند تا قلوب مردم به سمت حزب الله گرايش پيدا نكند. آنها از غرب درخواست كمك كردند؛ نه براي آزادي مزارع شبعا بلكه براي هدف قرار دادن حزب الله.

سيد حسن نصرالله ابراز داشت كه جريان موسوم به 14 مارس 10 تا 15 هزار نفر را براي مقابله با حزب الله آماده كردند؛ حزب اللهي كه از وجب به وجب خاك لبنان دفاع كرده است. مهمترين دغدغه آنها سرنگون كردن حزب الله بوده است.

* حزب الله خاري در چشم آمريكا و مانع اجراي طرح هاي رژيم صهيونيستي

وي با اشاره به اينكه اين رويكرد جريان 14 مارس ننگ آور است، تاكيد كرد كه هدف وي از اين انتقادات نژادي، يا حزبي نيست بلكه سوال من اين است كه جرم حزب الله چيست؛ جز اينكه خاري در چشم آمريكا و مانعي اساسي در مقابل طرح هاي اسرائيل بوده است.

دبيركل حزب الله با بيان اينكه اين حزب براساس قواعد دموكراتيك قدرت سياسي را به دست آورده است، تاكيد كرد كه اسرائيل به دنبال انتقام گيري از حزب الله است.

وي با اشاره به ناتواني 14 مارس در طرح ريزي يك استراتژي دفاعي براي لبنان، تصريح كرد كه اين جريان با همسويي غرب نمي‌تواند يك دولت مدرن و قوي بسازد.

دبيركل حزب الله ابراز داشت: نتيجه تلاش‌هاي 14 مارس براي ضربه زدن به مقاومت منجر به سرنگوني دولت آنها شد ولي امروز نه اسرائيل و نه آمريكا و نه غرب نمي‌توانند مقاومت را حذف كنند، اما كابينه 14 مارسي ها به سادگي سقوط كرد.

سيد حسن نصرالله اين پرسش را مطرح كرد كه آيا 14 مارس قصد بازنگري در برنامه‌هايش را ندارد و نمي‌خواهد از اين مسير توبه كند؟

* حوادث بحرين مذهبي نيست بلكه مشكل، نبود مردم‌سالاري است

سيدحسن نصرالله حوادث اخير در بحرين را مشكل نبود مردم سالاري دانست و گفت: موضوع بحرين مذهبي نيست و ملت اين كشور مي‌خواهند سهمي در اداره امور كشور داشته باشند.

دبيركل حزب‌الله در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از فرافكني ر‍ژيم بحرين در متهم كردن حزب الله به دخالت در امور اين كشور تاكيد كرد: حمايت از مردم مسلمان، دخالت در امور داخلي نيست و اين وظيفه‌اي اخلاقي است و ما از مردم تونس و مصر نيز حمايت كرده‌ايم.

* دولت سعد حريري از ديكتاتورهاي عرب حمايت مي كند

وي با انتقاد از رويكرد دولت سعد حريري در حمايت از ديكتاتورهاي منطقه تاكيد كرد كه وي بايد از ملت‌هاي اسلامي حمايت كند ولي چنين نمي‌كند و وقتي ما اين كار را انجام مي‌دهيم، او ما را مورد انتقاد قرار مي‌دهد.

دبيركل حزب الله لبنان ابراز داشت: اين روزها اسناد تازه اي از جنايات رژيم‌هاي سرنگون شده و توافقات پشت پرده‌ آنها با رژيم صهيونستي منتشر مي‌شود و به زودي برگ‌هاي جديد از اين رسوايي ها منتشر خواهد شد.

* روش آل خليفه در اخراج لبناني ها، بحران بحرين را حل نمي كند

وي با انتقاد از تصميم رژيم آل خليفه در بحرين براي اخراج لبناني‌ها تصريح كرد كه اين روش غير منطقي است و مشكلي از رژيم بحرين حل نمي كند و اين اقدام، پذيرفتني نيست.

دبيركل حزب الله اقدام رژيم آل خليفه را تعجب آور خواند و تاكيد كرد كه موضوع بحرين مذهبي نيست بلكه مشكل، نبود مردم سالاري است و مردم اين كشور مي‌خواهند سهمي در كشور داشته باشند و اينكه دولت بحرين عده‌اي لبناني را كه براي كسب لقمه‌اي نان از كشور اخراج مي‌كند، بي فايده است.

* دولت بحرين از اخراج لبناني ها دست بردارد

سيد حسن نصرالله در ادامه با بيان اينكه مشكل بحرين از داخل حل خواهد شد و مقاومت در بحرين نياز به استمرار دارد، اظهار داشت: دولت بحرين از اخراج لبناني ها دست بردارد.

وي در بخش ديگري از سخنانش به موضوع زندان "روميه " لبنان پرداخت كه در آن تعدادي از زندانيان دست به شورش زدند و اظهار داشت: اين مسئله مربوط به مقامات اين زندان و مقامات قضايي لبنان است ولي اينكه جريان مخالف (جريان14مارس) از اين ماجرا براي ضربه زدن به ما استفاده كند، قابل قبول نيست.

* جريان 14 مارس بدنبال ايجاد جنگ طائفه اي در لبنان است

دبيركل حزب الله همچنين با انتقاد از رويكرد فرصت طلبانه جريان 14مارس براي سوء استفاده از حوادث اخير اظهار داشت: 14مارس به دنبال ايجاد جنگ طايفه‌اي و استفاده از ماجراي زندان به عنوان چماق عليه مقاومت است.

* حزب الله خواهان تشكيل سريع دولت ميقاتي است

دبيركل حزب‌الله لبنان با رد برخي ادعاها مبني بر اينكه حزب‌الله خواهان تاخير در تشكيل دولت جديد لبنان است، تاكيد كرد كه حزب الله خواهان تشكيل سريع دولت است.

سيد "حسن نصرالله " در بخش ديگري از سخنراني خود به موضوع تشكيل دولت لبنان پرداخت و گفت: از روز اول و زماني كه رايزني‌ها انجام شد، يك بحث مذهبي را پيش كشيدند.

وي افزود: بر اساس توافقنامه طائف اين اكثريت پارلماني است كه نخست‌وزير را تعيين مي‌كند اما موضوع را به گونه‌اي نشان مي‌دهند كه گويي شيعيان نخست‌وزير اهل سنت را تعيين مي‌كنند و اين ادعا درست نيست بلكه فراكسيون‌هاي پارلماني با يكديگر رايزني كردند.

دبيركل حزب الله گفت: برخي‌ها نيز مي‌گفتند كه فلاني يعني من نخست‌وزير اهل سنت را تعيين مي‌كنم و اين گفته نيز ظلم بزرگي است و در اين رابطه من "رفيق حريري " نخست‌وزير شهيد لبنان پيش از سال 2005 را يادآور مي‌شوم.

وي افزود: اسرائيل و برخي نويسندگان عرب مي‌گفتند كه من از زير زمين سخن مي گويم و من به اينكه در مخفي‌گاه باشم افتخار مي‌كنم زيرا اسرائيل قصد كشتن مرا دارد آيا اين عيب است.

*نصرالله: ما عاشق شهادت هستيم

دبيركل حزب الله گفت: امروز در جهان عرب شخصيت‌هايي وجود دارند كه هدف اسرائيل هستند و من هم جزئي از آنها هستم و اين مدال افتخار براي ما است. ما عاشق شهادت هستيم. اگر اين گونه نبود خدمات رايگان براي اسرائيل ارائه مي‌كرديم. چه بسا برخي اعراب مي‌خواهند كه من خارج شوم و به حيات من پايان دهند زيرا بقاي ما براي برخي‌ها سنگين است.

وي تصريح كرد: به سال 2004 ميلادي برمي‌گرديم، رفيق حريري نخست‌وزير وقت به ديدن من مي‌آمد و من حتي يك روز هم به منزل او نرفتم، اين تكبر نيست بلكه خود وي مي‌گفت كه شرايط امنيتي مرا درك مي‌كند. دو هفته آخر در مورد دولتي كه قرار بود بعد از انتخابات تشكيل شود، با من صحبت مي‌كرد و از ما مي‌خواست شركت كنيم بنابراين براي گروه 14 مارس و جريان المستقبل عيب است كه در مورد ديدار من با هر شخصيت سني به گونه‌اي غيرعادلانه سخن بگويند. شما مي‌دانيد كه اين دروغ است و به نتيجه منتهي نخواهد شد. سياست تحريك هرگز به نتيجه نخواهد رسيد و تمامي صحبت‌هاي شما از سال 2005 ميلادي بر تحريك استوار است.

نصرالله اظهار داشت: ما مي‌پذيريم كه نخست‌وزير مكلف، دولت را تشكيل دهد اما رويه بر اين است كه فراكسيون‌ها براي تشكيل دولت رايزني مي‌كنند و اين چيز جديدي نيست و طبيعي است كه وقت‌گير باشد و اگر دولتي با ماهيت مذهبي و 50 درصد مسيحي و 50 درصد مسلمان باشد و برخي گروه‌هاي متعدد نيز وجود داشته باشد اين امر وقت گير است.

*خواهان تشكيل دولت لبنان در سريعترين زمان هستيم

وي افززود: ما از كساني نيستيم كه دولت تشكيل مي‌دهند بلكه سعي داريم همانند ديگران كمك كنيم و همه تمايل داريم كه دولت در سريع‌ترين زمان ممكن تشكيل شود؛ گام هايي را برداشتيم و در زمينه تعداد كرسي هاي دولت تقريبا به نتيجه رسيده‌ايم؛ همچنانكه نمايندگي فراكسيون‌ها در دولت و ماهيت دولت تقريبا قطعي شده است اما همه ما با فشارهايي مواجه هستيم.

دبيركل حزب الله لبنان افزود: مي‌دانم كه چه اندازه براي تشكيل دولت تكنوكرات فشار وارد آمد و همه گروه‌هاي زيرمجموعه اكثريت جديد خواهان دولت سياسي با گرايش تكنوكرات بودند و ما به اين نتيجه رسيديم كه دولت مختلط تشكيل شود و امروز مي‌گويند كه حزب‌الله خواهان تاخير در دولت است و حزب‌الله است كه به ميشل عون مي‌گويد كه تشكيل دولت به تاخير بيفتد اما اين درست نيست بلكه ما خواهان تشكيل دولت در سريع‌ترين زمان هستيم و حزب الله و ميشل عون به گونه اي كه آنها (14 مارس) ادعا مي كنند؛ با هم تعامل نمي كنند و همچنين ميشل عون گره اي در تشكيل دولت لبنان به شمار نمي آيد.

وي خاطرنشان كرد: تحولات كنوني درباره تشكيل دولت لبنان اساسا يك حق قانوني است بايد درباره آن بحث و مذاكره شود تا به جايي در مورد توزيع پست‌ها برسيم كه در آن صورت ارائه اسامي وزرا آسان خواهد بود.

دبيركل حزب الله در ادامه تاكيد كرد: به لبناني‌ها اطمينان مي‌دهم آنچه درباره نيت هريك از اعضاي اكثريت جديد پارلماني براي كارشكني در تشكيل دولت گفته مي‌شود؛ صحت ندارد بلكه فراكسيون‌‌هايي هستند كه حقوقي دارند و اين مسائل نيز تازگي ندارد و اميدواريم كه نخست‌وزير مامور تشكيل دولت، كابينه را تشكيل داده و امور كشور را به دست گيرد و ما در اكثريت جديد همگي عزم خود را براي مقابله با تمامي دشواري‌ها و فشارها براي تشكيل دولت در سريع‌ترين زمان ممكن، جزم كرده‌ايم.
نظرات بینندگان