arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل خبر داد

اجاره زمین‌های کشاورزی برزیل به ایران

روابط ایران و برزیل به گذشته‎های دور بازمی‎گردد، اما تحریم‎ها سبب شد تا این ارتباط خدشه‎دار شود و این دو کشور نتوانند ارتباطات خود را همچون گذشته ادامه دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روابط ایران و برزیل به گذشته‎های دور بازمی‎گردد، اما تحریم‎ها سبب شد تا این ارتباط خدشه‎دار شود و این دو کشور نتوانند ارتباطات خود را همچون گذشته ادامه دهند. بااین‌حال به گفته معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی در پرونده هسته‎ای ایران، برزیل یکی از کشورهایی بود که آمریکا از او درخواست کرد تا به‎عنوان واسطه در حل‌وفصل مسائل این پرونده وارد عمل شود که براین‌اساس رئیس‎جمهور برزیل به ایران سفر کرد. حال با سفر وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل به ایران دوباره قرار است بسترهای اقتصادی میان دو کشور گسترش یابد. 

برقراری پرواز مستقیم میان ایران و برزیل

وزیر صنعت در جلسه دیروز هیأت اقتصادی و تجاری ایران و برزیل با اشاره به محدودیت ایران در حوزه تعداد هواپیماها و پروازهای مستقیم به سایر کشورهای دنیا، گفت: خط مستقیم هوایی میان ایران و برزیل باید برقرار شود. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: تحریم‌هایی که در گذشته علیه ایران اعمال شده، منجر به ایجاد محدودیت‌هایی در تأمین تعداد هواپیما شده است که امیدواریم در آینده شرایط، تغییر کرده و بتوانیم نیاز کشور را در رابطه با این کالا تأمین کنیم. برزیل برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران باید ارتباط مستقیم هوایی و دریایی را برقرار کرده و زمینه‎ساز برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور شود.

 وی تصریح کرد: برزیل به جهت موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوا در بخش کشاورزی پتانسیل‌های بسیاری دارد که می‎تواند وارد سرمایه‌گذاری مشترک برای دو کشور شود، ضمن اینکه در ایران نیز منابع سرشار هیدروکربنی، فرآورده‎های شیمیایی و پتروشیمی می‎تواند زمینه‎ای برای سرمایه‎گذاری موفق برزیلی‎‎ها در ایران باشد.  به گزارش مهر، نعمت‎زاده افزود: در معادن، صنایع پیشرفته الکترونیکی، اتوماسیون و نرم‎افزار همکاری‎های بسیار مؤثری میان ایران و برزیل می‌تواند شکل گیرد. در همین حال، تجهیزات پزشکی یکی از زمینه‎هایی است که برزیل می‎تواند بر مبنای آن تولید مشترک داشته باشد. وی همچنین خواستار گسترش همکاری‎های مشترک ایران و برزیل برای تولید و صادرات محصولات غذایی و گسترش غذای حلال شد. 

ایران به عضویت بانک بریکس درمی‌آید

معاون وزیر اقتصاد از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در بانک بریکس خبر داد. محمد خزاعی در همایش ایران و برزیل گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برزیل و حوزه آمریکای لاتین، گسترش و توسعه روابط است؛ به‌خصوص اینکه برزیل بزرگ‌ترین کشور این منطقه به شمار آمده و در دنیا نیز به یک وزنه سیاسی تبدیل شده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هم‎اکنون برزیل با کمک هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی بانک بریکس را با سرمایه اولیه ۱۰۰‌میلیارد دلار تأسیس کرده که امید می‎رود ایران نیز به‌زودی به عضویت این بانک درآید.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ادامه داد: رابطه ایران و برزیل هم‎اکنون آن‌قدر ناچیز است که در شأن وزن سیاسی و اقتصادی دو کشور نیست و براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم کلی مبادلات تجاری ایران و برزیل در سال ۹۳، ۴۰۰‌ میلیون دلار بوده که از این رقم، ۱۰۰‌میلیون دلار حجم صادرات ایران به برزیل است. خزاعی از پیگیری امضای موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقت‌نامه مسائل گمرکی برای سرعت‌بخشیدن به حجم مبادلات تجاری خبر داد. 

اجاره زمین‌های کشاورزی برزیل به ایران به زودي

وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل از اجرائی‌شدن پیشنهاد کشت فراسرزمینی ایران در برزیل تا چند ماه دیگر خبر داد. آرماندو مونتیرو به ایسنا، درباره طرح کشت فراسرزمینی ایران در برزیل گفت: طرح کشت فراسرزمینی پیشنهادی است که هیأت اقتصادی برزیل در اتاق بازرگانی ایران از آن مطلع شدند و قرار است با بازگشت ما به برزیل تحت بررسی مقامات مسئول در حوزه کشاورزی قرار گیرد و پیش‎بینی می‎شود تا چند ماه دیگر، این طرح عملی شود.

  مونتیرو درباره اینکه کدام‌یک از بخش‎های صنعتی برزیل برای همکاری مشترک اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: از بخش‎های صنعتی کشور برزیل که برای همکاری اقتصادی با ایران تمایل دارند می‌توانم به بخش داروسازی، خودرو، تجهیزات ماشینی، هواپیما و بخش خدمات ازجمله بخش نرم‌افزاری و بخش فناوری اطلاعات نام ببرم.  وزیر توسعه صنعت و تجارت خارجی برزیل با اشاره به توان صادرات گوشت قرمز به ایران در حد نیاز، درباره حجم صادرات اقلام خوراکی اظهار کرد: ظرفیت صادرات اقلام خوراکی مانند گوشت، شکر و سویا به اندازه‌ای است که می‌توانیم حجم صادرات آن را به ٩٠ درصد برسانیم. وی همچنین از امکان سرمایه‌گذاری ٥٠‌ میلیون‌دلاری در بنادر و راه‌آهن میان ایران و برزیل خبر داد. 

شرق

نظرات بینندگان