arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۹۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴
سیستم شمارش آرای رایانه ای توپ را به زمین وزارت راه انداخت

رمز گشایی از اختلاف اکبر ترکان با وزارت راه

چالش بین دولتی ها علنی شده و حالا تایید ها و تکذیب ها کم کم مواضع شفاف تری از دولتمردان را نشان میدهند؛ مواضعی که در برخی رسانه ها تکذیب میشوند . ماجرا از گفت و گوی اقتصاد نیوز با اکبر ترکان شروع شد. این سایت به نقل از اکبر ترکان درباره نامه اخیر چهار وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس‌جمهوری نوشت : این وزرا هم‌اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند چرا که درخواست نابجایی از رئیس‌جمهور داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چالش بین دولتی ها علنی شده و حالا تایید ها و تکذیب ها کم کم مواضع شفاف تری از دولتمردان را نشان میدهند؛ مواضعی که در برخی رسانه ها تکذیب میشوند . ماجرا از گفت و گوی اقتصاد نیوز با اکبر ترکان شروع شد. این سایت به نقل از اکبر ترکان درباره نامه اخیر چهار وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس‌جمهوری نوشت : این وزرا هم‌اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند چرا که درخواست نابجایی از رئیس‌جمهور داشتند.

به گزارش «انتخاب» ؛ اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که واکنش رئیس جمهور به آنان چه بود، گفت: رئیس جمهور بسیار پرظرفیت هستند و به همه آن‌ها لبخند زدند.

مشاور رئیس‌جمهور درباره انگیزه چهار وزیر در نوشتن این نامه هم گفته بود : آن‌ها به‌دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر کدامشان به یک دلیلی این نامه را امضا کردند. "رانت خواری" اتهامی بود که از سوی ترکان در این مصاحبه به 4 وزیر نگارنده نامه درباره وضعیت اقتصادی کشور زده شده بود.

یک روز پس از انتشار این مصاحبه در حالیکه رسانه های دولتی سکوت کرده بودند و رسانه های منتقد دولت هم واژه "رانت خواری" را در خبرهایشان داخل گیومه و با فونت درشت مینوشتند و تحلیل های بسیاری از اختلاف دولتیها داشتند ، روزنامه شرق در مصا حبه ای با اکبر ترکان این اظهارات را تکذیب کرد ؛ آن هم در حالی که سخنگوی دولت از موضع جدید ترکان بی اطلاع بود و اعلام کرد:" نامه نوشتن رسم متعارفی است و مواضع ترکان نظر شخصی اوست نه دولت." ترکان اما به شرق گفته بود:" من هیچ‌گاه نگفته بودم 4 وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‌خوار یا رانت‌خوار بودند. در دولت یازدهم و هیئت دولت هیچ اختلافی وجود ندارد".

اما اخبار پشت پرده از اختلاف نظرهایی بین وزارت راه و سازمان نظام مهندسی حکایت دارد .

سه فاز متوالی برای اختلاف نظر بین آخوندی و ترکان

آغاز اختلاف دو دولتمرد از برگزاری انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی بود .دو هفته پیش از انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی یعنی 16 مهرماه اولین چالش اخوندی و ترکان شکل گرفت چرا که وزیر راه و شهرسازی طی بخشنامه ای اعلام کرد کارمندان وزرات کشور، کارمندان شورای شهر و شهرداری ها نمیتوانند برای انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی کاندیدا شوند.

ترکان اما به عنوان عالی ترین مقام سازمان نظام مهندسی معتقد بود این بخشنامه به معنای وضع قانون جدید توسط وزیر است و وزیر نمیتواند قانون گذاری کند. آخوندی اما نظر دیگری داشت استدلال او این بود که این افراد دو شغله هستند و نمیتوانند همزمان دو شغل اختیارکنند. اما ترکان به اظهارات سابق آخوندی استناد میکرد که گفته بود ": عضویت در هیئت مدیره نظام مهندسی شغل نیست." بنابراین هر کسی در هر شغلی میتواند برای هیئت مدیره کاندیدا شود.

با این حال بخشنامه وزیر اعلام شد و طبق آن هم دستور العمل ها شکل گرفت ؛ بنابراین اعضای هیئت مدیره فعلی نظام مهندسی که شورای شهر بودند نتوانستند کاندیدا شوند. این اولین چالش ترکان و اخوندی بود اما با نزدیک شدن به انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی چالش ها وارد فاز جدی تری شد. سازمان نظام مهندسی معتقد بود رد صلاحیت ها باید بر اساس استعلام از مراجع چهار گانه ای باشد که در قانون امده است ، وزارت راه و شهرسازی اما رد صلاحیت ها را به صورت مستقل انجام داد . بسیاری معتقد بودند این رد صلاحیت ها سلیقه ای است ، از سوی دیگر اداره کل تشکل های مهندسی در وزارت راه که مسوول آن فردی به نام شیبانی است به رغم اظهارات وزیر مبنی بر اعلام رد صلاحیت ها از سوی وزارت راه بر اساس سوابق پیشین خود کارش را انجام میداد.  همین مسئله سبب شد تا وزیر گلایه کند که این اداره حرف وزیر را نمیخواند . وزارت راه رد صلاحیت های گسترده ای داشت و نظام مهندسی هم معتقد بود بسیاری از رد صلاحیت ها سلیقه ای است و خیلی از افرادی که استعلام انها از سوی مراجع چهارگانه مثبت اعلام شده است از سوی وزارت راه رد شده اند

دعوا وقتی جدی تر شد که ترکان در یک مصاحبه اعلام کرد :" نظام مهندسی پدر خوانده نیمخواهد در ان مصاحبه، ترکان اشاره کرد وزارت راه نباید در انتخابات نظام مهندسی دخالت کند مجری انتخابات باید نظام مهندسی باشد اما وزارت راه فقط ناظر است و نباید مجری باشد . با این حال وزارت راه همچنان خود را متولی برگزاری انتخابات هیئت رییسه میدانست .ماجرای نرم افزار و اختلاف آرا تیر خلاصی در روابط اخوندی و ترکان بود . روز انتخابان نرم افزار مشکل دار سیسم رایانه ای شمارش ارا دچار مشکل شد ودر سه استان فارس گیلان و تهران انتخابات لغو شد و بقیه استانها هم شکایت هایی داشتند .هرچند در این سه استان انتخابات مجددا و با تاخیر و به صورت دستی برگزار شد اما ترکان مرجعی شد برای شکایت آنها که از سیستم شمارش آرا ناراضی بودند . در جلسه شورای مرکزی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی گلایه بر سر نزم افزار مشکل دو ارسیستم شمارش رایانه ای بسیار بود اما شرکت نرم افزاری طی یک گزارش مکتوب اعلام کرد مشکل از سیستم نرم افزار نیست بلکه تعلل در دادن اطلاعات پایه از سوی وزارت راه به شرکت نرم فزای این مشکلات را رقم زده است .

در بخشی از گزارش مکتوب شرکت همتا رایانه که مجری بسیاری از انتخابات های داخلی هم بوده آمده است : " با توجه به تاخیر وزارت راه و شهر سازی و شواری مرکزی در ابلاغ قرارداد به استانها شرکت به منظرو تسریع در اجرایی شدن امور و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کمبود زمان در تاریخ 22 شهریور سال جاری نامه ای را به کل استانها ارسال نمود که طی این نامه از تمامی استانها در خواست شده بود نماینده های فنی و اجرایی خود را به ذکر شماره تلفن و ایمیل نماینده طی حداکثر 48 ساعت جهت هماهنگی امور اجرایی و فنی به شرکت معرفی نمیند که متاسفانه بسیاری از استانها با تاخیر زیاد نماینده های خود را معرفی نمودند و در نتیجه هیچ گونه هماهنگی با این استانها تا زمان معرفی نماینده ها انجام نشد . "

از سوی دیگر رد صلاحیت های گسترده سبب شد تا شورای شهر هم به مراجع قضایی متوسل شود و چرایی این رد صلاحیت گسترده را پیگیری کند.

شاید آن طور که برخی رسانه ها میگویند اختلاف و شکاف در بین دولتی ها وجود نداشته باشد با این حال اختلاف نظر هم امری طبیعی است که نمیتوان آن را در کابینه تدبیرو امید کتمان کرد.

در ادامه متن کامل نامه ای که در سطور بالا به آن اشاره شد، می آید:

به نام خداوند بخشنده مهربان

جناب آقای مهندس ترکان

مشاور محترم عالی رئیس جمهور و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

با سلام

احتراما ، بازگشت به نامه شماره 21691/ ش م مورخ 22/7/94 ، ضمن اظهار تاسف از مشکلات به وجود آمده در برگزاری انتخابات نظام مهندسی ، گزارش ذیل در این خصوص تقدیم حضور حضرتعالی می گردد :

شرکت همتارایانه در سال 1378 توسط تعدادی از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه فردوسی مشهد که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های کشور می باشد بنیانگذاری شد. این شرکت از ابتدای فعالیت به طور گسترده در حوزه دولتی فعالیت داشته و با سازمان های دولتی و دستگاه های اجرایی مختلف و بزرگی در سطح کشورهمکاری داشته و در سال های اخیر دو بار به عنوان کارآفرین برتر استان شناخته شده است.

این شرکت از سال 1379 تاکنون مجری اصلی امور رایانه ای انتخابات های مختلف از قبیل انتخابات ریاست جمهوری در سال های 84 و 88 ، دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر مشهد ، هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 86 ، چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دومین و سومین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در سطح مشهد مقدس بوده و برای نخستین بار در سطح کشور پنجمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی را به صورت صد در صد الکترونیکی در سه استان خراسان رضوی ، گلستان و خراسان جنوبی با موفقیت کامل برگزار نمود.

در سال 1391 پس از طرح موضوع برگزاری ششمین دوره انتخابات اعضای سازمان های نظام مهندسی به صورت الکترونیکی ، این شرکت در جلسات متعددی که به صورت مشترک با مدیران و کارشناسان دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای و نیز دفتر فناوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید شرکت نمود و پس از بررسی ساختار اجرایی و معماری نرم افزار تهیه شده در دوره قبل ، اصلاحاتی جهت نرم افزار دوره جدید به توافق تیم بررسی رسیده و نرم افزار مطابق با مشخصات توافق شده طراحی و پیاده سازی گردید و جهت اجرا در ششمین دوره انتخابات به استان ها معرفی گردید. در این دوره با توجه به اینکه تعدادی از استان ها موفق به تجهیز به موقع شعب خود و تامین زیرساخت ها و پیش نیازهای سخت افزار و شبکه نگردیدند انتخابات در 24 استان به صورت کاملا الکترونیکی و بدون هیچ گونه مشکلی برگزار گردید.

پس از اجرای موفقیت آمیز ششمین دوره انتخابات نظام مهندسی به صورت الکترونیکی توسط شرکت همتارایانه ، در سال 1393 از شرکت خواسته شد که در صورت تمایل به همکاری در دوره جدید پروپوزال پیشنهادی خود را جهت دوره جدید ارائه دهد که این شرکت پیشنهاد اجرای پروژه را به صورت رسمی ارائه نموده و فرآیند برگزاری جلسات بررسی سیستم نرم افزاری و روش اجرا از شهریور ماه 1393 آغاز شد. در ارائه هایی که در جلسات مختلف انجام شد ابتدا به بررسی سابقه انتخابات الکترونیکی در جهان پرداخته شد و سپس راهکارها و روش های اجرای مختلف مورد بررسی قرار گرفت که سه روش اصلی مورد بحث اجرا به صورت اینترنتی ( بدون حضور در شعبه )، اجرا به صورت الکترونیکی با سرور استانی و اجرا به صورت الکترونیکی با سرور محلی در حوزه بودند.

پس از جلسات مختلف که یکی از این جلسات با حضور جناب آقای دکتر مظاهریان برگزار شد ، با توجه به احتمال بیشتر تقلب و خرید و فروش و رای در روش اینترنتی این روش منتفی شده و روش نصب برروی سرور هر حوزه نیز با این توضیح که استان ها امکان تهیه چندین سرور مجزا برای هر حوزه را ندارند و همچنین هزینه خرید نرم افزار هم قطعا بیشتر خواهد بود مورد تائید قرار نگرفت و روش نصب برروی سرور متمرکز هر استان که در دوره قبل نیز اجرا شده و تجربه موفقی محسوب می شد به عنوان راهکار این دوره انتخاب شد.

نکته قابل توجه در این خصوص این که علیرغم برگزاری جلسات مختلف طی یک سال اخیر ، در هیچ یک از جلسات تائید قطعی بر اینکه مجری نرم افزاری برای این دوره انتخابات شرکت همتارایانه خواهد بود اعلام نشده و در کلیه جلسات حضور چند شرکت دیگر و لزوم بررسی کلیه شرکت ها و انتخاب از بین این شرکت ها مطرح گردید.

در تاریخ 29 مرداد ماه 1394 نماینده این شرکت در جلسه ای در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی شرکت نمود که علیرغم توضیحات کامل و جامع در خصوص اهمیت موضوع وحجم فعالیت های لازم شورای مرکزی با رقم پیشنهادی شرکت موافقت ننموده و مجددا جلسه ای در تاریخ 4/6/94 در محل شورای مرکزی برگزار گردید که طی این جلسه حداکثر رقم مورد قبول از سوی شورای مرکزی 1.000.000.000 ریال برای کل کشور مطرح شد و در نهایت پس از بیش از 6 ساعت جلسه مشترک پیش نویس قرارداد مورد توافق طرفین قرار گرفت و قرارداد با رقم 1.010.000.000 ریال آماده شده و شورای مرکزی با توجه به سوابق شرکت در زمینه سیستم های مرتبط با فرآیندهای الکترونیکی به شرکت قول انعقاد قراردادی مجزا برای پیاده سازی سیستم صدور پروانه ها را دادند. این قرارداد در همان روز توسط شرکت امضا شد و مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع ، مهلت اندک باقیمانده تا انتخابات و حجم بالای فعالیت هایی که شرکت و استان ها می بایست قبل از انتخابات انجام دهند ، قرارداد طی حداکثر 72 ساعت از سوی شورای مرکزی نظام مهندسی نیز امضا شده و جهت اجرا و آغاز فعالیت های اجرایی به استان ها ابلاغ گردد که متاسفانه قرارداد از سوی شورای مرکزی در تاریخ 18/6/94 امضا شد و پس از آن با 19 روز تاخیر نسبت به زمان پیش بینی شده در تاریخ 28/6/94 به استان ها ابلاغ شد و در نتیجه تمامی استان ها از جمله تهران جهت انجام امور مربوطه زمان کافی برای انجام صحیح و به موقع کلیه امور پیش بینی شده را نداشته و در ارائه به موقع اطلاعات و امکانات لازم به شرکت با مشکلات زیادی مواجه شدند. بدیهی است با توجه به این موضوع که کل زمانبندی پیش بینی شده جهت اجرای امور مربوط به این قرارداد حدود یک ماه بوده است ، تاخیر در انعقاد و ابلاغ قرارداد به استان ها در عمل حدود چهل درصد از فرصت زمانی پروژه را از بین برده و این تاخیر موجب به هم ریختگی شدید برنامه زمان بندی ، موکول شدن بخش عظیمی از کارها به روزهای آخر و بروز مشکلات زیاد برای شرکت گردید و حجم وسیعی از فعالیت ها که نیازمند دقت زیاد و تست دقیق بودند به ساعات آخر قبل از انتخابات موکول شد که این موضوع دلیل اصلی کلیه مشکلات پیش آمده تلقی می شود.

لازم بذکر است تاریخ های قید شده در قرارداد مربوط به زمانی هستند که تاریخ برگزاری انتخابات 9/7/94 تعیین شده بود و با توجه به تعویق یک هفته ای انتخابات برنامه زمان بندی یک هفته تغییر پیدا کرد که در این گزارش در اعلام کلیه Deadline ها و تاخیرها این یک هفته نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین در خصوص سایر اتفاقات و نکاتی که موجب بروز مشکلات مختلف در روند اجرای کارها گردید توضیحات زیر قابل توجه می باشد :

1. با توجه به تاخیر وزارت راه وشهرسازی و شورای مرکزی در ابلاغ قرارداد به استان ها ، شرکت به منظور تسریع در اجرایی شدن امور و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کمبود زمان ، در تاریخ 22/6/94 نامه ای را به کل استان ها ارسال نمود که طی این نامه از کلیه استان ها درخواست شده بود که نماینده های فنی و اجرایی خود را با ذکر شماره تلفن و ایمیل نماینده طی حداکثر 48 ساعت جهت هماهنگی امور اجرایی و فنی به شرکت معرفی نمایند که متاسفانه بسیاری از استان ها با تاخیر زیاد نماینده های خود را معرفی نمودند و در نتیجه هیچ گونه هماهنگی با این استان ها تا زمان معرفی نماینده ها انجام نشد. از جمله این استان ها می توان به استان فارس اشاره نمود که نماینده های خود را پس از پیگیری های مکرر سرانجام در تاریخ 30/6/94 به شرکت معرفی نمودند که متاسفانه علیرغم تاکید شرکت در این نامه آدرس ایمیلی جهت دریافت فایل های لازم و دستورالعمل ها ارائه نشده بود. عدم معرفی به موقع نماینده ها از سوی استان ها موجب تاخیر بیشتر در امور اجرایی برخی استان ها گشته و در این روزها شرکت تمامی همت خود را جهت جبران این تاخیرها ( که هیچ یک از ناحیه شرکت ایجاد نشده بود ) به کار گرفت.

2. اولین نسخه دستورالعمل اجرایی و زمان بندی دقیق اجرای کارها در تاریخ 28/6/94 به استان هایی که نمایندگان خود را تا آن تاریخ معرفی نموده بودند ارسال شد و طی آن از استان ها خواسته شده فهرست اولیه اطلاعات اعضا و کاندیداهای خود را تا تاریخ 1/7/94 به شرکت ارائه دهند و توضیح داده شد که جهت ارسال اطلاعات قطعی و نهایی اطلاعات تا تاریخ 13/7/94 فرصت خواهند داشت. این اطلاعات جهت تست کانورت و فرمت اطلاعات از استان ها خواسته شده بود که متاسفانه تنها 3 استان اطلاعات خود را به موقع ارسال نمودند که در نتیجه شرکت در تاریخ 4/7/94 نامه ای را به شورای مرکزی نظام مهندسی و دفترسازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای ارسال نموده و اعلام نمود که چنانچه اطلاعات هرچه سریع تر به شرکت ارسال نشود شرکت مسئولیتی در خصوص مشکلات احتمالی مربوط به اطلاعات نخواهد داشت.

3. با توجه به عدم ارسال اطلاعات از سوی استان ها ، شرکت مجددا از استان ها خواستار ارسال هرچه سریع تر اطلاعات اولیه تا تاریخ 6/7/94 شد که متاسفانه بازهم 20 استان ( از جمله استان های تهران) اطلاعات خود را به موقع ارسال نکردند که در این خصوص نیز در تاریخ 6/7/94 نامه به شورای مرکزی نظام مهندسی و دفترسازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای ارسال شد. لازم بذکر است استان فارس که یکی از استان هایی بود که در اجرای انتخابات با مشکل مواجه شده بود علیرغم پیگیری های مکرر نماینده شرکت که از تاریخ 11/7/94 به این استان اعزام شده بود ، نخستین نسخه از اطلاعات اعضای خود را در ساعت 18:20 مورخ 14/7/94 به شرکت ارائه نمود.

4. متاسفانه علیرغم این موضوع که شرکت طبق مفاد قرارداد فرمت مشخصی را جهت اطلاعات کاندیداها و اعضا در اختیار استان ها گذاشته بود و از ایشان خواسته بود اطلاعات را طبق این فرمت به شرکت ارائه دهند ،تعداد 15 استان اطلاعات خود را با فرمت های نادرست و با نواقص و اشکالات بسیار به شرکت ارسال کردند و در خصوص برخی استان ها اطلاعات حتی 4 الی 5 بار تغییر داده شد و لیست جدید به شرکت ارسال گردید. بدیهی است عدم ارائه اطلاعات صحیح و به موقع به شرکت موجب بروز مشکلات زیادی در انتقال اطلاعات به نرم افزار گردید و شرکت ناچار به صرف زمان زیاد جهت اصلاح دستی فایل های ارسالی از سوی استان ها و تغییر بخش هایی از برنامه کانورت گردید. در این خصوص می توان برای مثال به استان تهران اشاره نمود که در فایل ارسالی از سوی ایشان کدگذاری تعیین شده برای رشته کاندیداها مطابق با فرمت شرکت ارائه نشده و شماره عضویت اعضا نیز در فایل ثبت نشده بودکه این موضوع موجب گردید شرکت مجبور شود کدگذاری رشته کاندیداها را به صورت دستی اصلاح و در بانک ثبت کند. بدیهی است چنین فرآیندهایی دقت کانورت اطلاعات را پایین آوردهوجابجایی اطلاعات دو نفر از رشته ترافیک در این استان از این موضوع ناشی می شد.

5. متاسفانه در تاریخ 13/7/94 که تنها 3 روز تا انتخابات باقی مانده بود و بسیاری از استان ها اطلاعات نهایی خود را به شرکت ارسال کرده و عملیات کانورت و آماده سازی بانک اطلاعاتی نهایی آنها انجام شده بود ، بخشنامه ای از سوی وزارت راه و شهرسازی به استان ها ابلاغ شد که طی آن کلیه اعضای سازمان اعم از اینکه حق عضویت خود را پرداخت نموده اند یا خیر می توانند در انتخابات شرکت کنند. (پیش از این بخشنامه تنها اعضایی که حق عضویت را پرداخت کرده بودند امکان شرکت در انتخابات را داشتند) در نتیجه این بخشنامه کلیه استان ها ناچار به تهیه لیست های جدید و ارسال مجدد اطلاعات شده و در نتیجه اطلاعات نهایی اکثر استان ها پس از زمان تعیین شده در برنامه زمان بندی و در روزهای 14/7/94 و 15/7/94 به شرکت ارسال شد و شرکت ناچار به رمزنگاری و کانورت مجدد اطلاعات بسیاری از استان ها شد که خود موجب صرف وقت بسیار ، فشار مضاعف بر نیروهای شرکت و به هم ریختگی بیشتر در زمان بندی برنامه ریزی شده شرکت گردید. ( اطلاعات نهایی 9 استان در تاریخ 15/7/94 به شرکت ارائه شد که آخرین فایل دریافتی از استان ها مربوط به ساعت 15:30 روزچهارشنبه 15/7/94 می باشد)

6. در برنامه ریزی پیش بینی شده شرکت قرار بر این بود که دو روز قبل از انتخابات نسخه نهایی برنامه برروی سرور نصب شود تا 1 یا 2 روز قبل از انتخابات بتوان در کلیه استان ها مانور واقعی با داده های نهایی و واقعی استان و شرایط واقعی انجام داد تا ضمن این مانور هم اطلاعات و صحت کانورت ها کاملا کنترل شود و هم شرایط حوزه ها و ارتباطات با حوزه های فرعی دقیقا کنترل شود که متاسفانه بسیاری از استان ها سرورهای خود را بسیار دیر تحویل شرکت داده و یا اطلاعات واقعی آنها بسیار دیر به شرکت ارائه شد که این موضوع موجب شد مانور به صورت واقعی در استان ها انجام نشود.

7. سرور هریک از استان ها طبق قرارداد می بایست تا تاریخ 25/6/94 به شرکت تحویل می شد که متاسفانه دسترسی به سرور هیچ یک از استان ها به موقع به شرکت ارائه نشد. لازم بذکر است اکثر استان ها طی هفته آخر سرور خود را آماده و ارائه نمودند ، تا آنجا که4 استان تنها دو روز قبل از برگزاری انتخابات و 2 استان در روز قبل از انتخابات دسترسی به سرور را در اختیار شرکت قرار دادند. لازم بذکر است دسترسی به موقع به سرورها موجب می شد برنامه های پیش نیاز و تنظیمات سرورها تا پیش از مهرماه انجام شده و در روزهای پایانی تنها بانک اطلاعاتی هر استان برروی سرور آپلود شود که متاسفانه با توجه به تحویل دیرهنگام سرور اکثر استان ها بازهم حجم کاری زیادی برای روزهای پایانی ایجاد شد و مجددا موجب فشار برروی نیروها و بر هم خوردن زمان بندی پیش بینی شده و همچنین پایین آمدن دقت عملیات مختلف گردید.

8. سرور کشوری طبق قرارداد می بایست تا تاریخ 1/7/94 به شرکت تحویل می شد که متاسفانه دسترسی به این سرور در تاریخ 14/7/94 به شرکت داده شد. لازم بذکر است طبق قرارداد مقرر گشته بود دو روز پس از تحویل سرور کشوری یک بار تست کامل نرم افزار و انجام انتخابات آزمایشی انجام شود که متاسفانه این موضوع نیز با توجه به عدم تحویل به موقع سرور محقق نگردید. در این خصوص دو بار نامه پیگیری در تاریخ های 7 و 14 مهرماه به شورای محترم مرکزی سازمان نظام مهندسی و دفتر محترم سازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای ارسال شده است.

9. در قرارداد منعقده مقرر گردیده بود سرویس ارتباطی ثبت احوال تا تاریخ 22/6/94 به شرکت ارائه گردد که این سرویس در تاریخ 8/7/94 به شرکت ارائه شد و علیرغم تاکید شرکت بر اینکه با توجه به حجم کاری هفته آخر امکان کنترل این سرویس نیزدر کنار سایر کارها وجود ندارد از سوی دفترسازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای بر لزوم کنترل اطلاعات افراد توسط این سرویس تاکید شد که البته علیرغم انجام این کار توسط شرکت که موجب حجم بیشتر کارهای هفته آخر و فشار بیشتر بر نیروهای شرکت گردید ، پس از اعلام نتایج استعلام ثبت احوال به این دفتر هیچ گونه پاسخی از سوی ایشان مبنی بر اینکه چه اقدام خاصی در خصوص افراد تائید نشده از سوی ثبت احوال به شرکت داده نشد و در عمل تنها بخشی از زمان مفید شرکت صرف فعالیتی بی نتیجه گردید.

علاوه بر موارد فوق که موجب بروز مشکلات متعدد برای شرکت و پایین آمدن دقت در ورود برخی اطلاعات گردید ، توضیحات زیر در خصوص استان هایی که انتخابات در آنها لغو گردید تقدیم حضور می گردد :

1. پس از اعلام وجود مشکل برای کاندیداهای رشته های برق و مکانیک ( که ناشی از اشتباه اپراتوری در زمان انتقال اطلاعات بوده و همان گونه که توضیح داده شد یکی از علل اصلی آن عدم رعایت فرمت و کدینگ اطلاعات از سوی بسیاری از استان ها و ورود دستی برخی از اطلاعات درسیستم بود ) شرکت بلافاصله تغییرات لازم را برروی سرور کلیه استان ها انجام داد ولیکن در استان گیلان به علت کندی اینترنت سرور آن استان و عدم امکان دسترسی به سرور برنامه از محل شرکت و قطع شدن مکرر ارتباط این موضوع بیش از سایر استان ها به طول انجامید که منجر به تصمیم هیات اجرایی بر لغو انتخابات گردید.

2. علت اصلی لغو انتخابات در استان فارس کندی بیش از حد سیستم بوده که با توجه به اینکه نسخه برنامه در کلیه استان ها مشترک بوده و هیچ موردی مبنی بر کندی سیستم در هیچ یک از استان ها مشاهده نشده ، بدون شک این موضوع به سرعت شبکه و اینترنت شعب یا سیستم های کاربری مربوط بوده است و به جز مشکل اولیه کاندیداهای برق و مکانیک که همان ابتدای روز برطرف شد مشکل سیستمی دیگری در این استان وجود نداشته است. لازم بذکر است پهنای باند و سرعت اینترنت شعب در روز انتخابات قابل پیگیری می باشد.

3. استان تهران که خواستار دریافت خدمات مازاد بر قرارداد اصلی کشوری بودند از 14 تیر ماه مذاکرات در خصوص قرارداد را آغاز کرده ولی علیرغم اهمیت موضوع و حجم بالاتر فعالیت های لازم در استان ، قرارداد از سوی ایشاندر تاریخ 1/7/94 امضا شد که در نتیجه این موضوع کلیه امور اجرایی این استان در شرکت با تاخیر بسیار زیاد آغاز گردید. لازم بذکر است هیات اجرایی استان تهران اجرای انتخابات الکترونیکی در این استان را منوط به انعقاد قراردادیمجزا با شرکت جهت تامین سرور و امنیت شبکه اعلام نموده بودند که همان گونه که عنوان شد این قرارداد تنها 15 روز قبل از انتخابات امضا شده و به شرکت ابلاغ گردید و امور اجرایی استان تهران با تاخیر بسیار زیاد آغاز شد.

4. طبق زمان بندی پیوست قرارداد کشوری فرمت برگه رای می بایست تا تاریخ 16/6/94 به شرکت ارائه می شد که در این خصوص استان تهران فرمت مورد نظر خود را که عکس های کاندیداها در آن اضافه شده بود ، بعد از ظهر روز 7/7/94 و با تاخیر زیادنسبت به زمان پیش بینی شده به شرکت ارائه نمود که فرمت ارائه شده از سوی ایشان کاملا اشتباه بود ( چرا که برای هر کاندیدا یک بارکد دوبعدی هم در برگه رای در نظر گرفته شده بود که شمارش آرا را بسیار زمان بر می کرد ) و در نتیجه شرکت جهت تسریع در اجرای امور این استان خود اقدام به طراحی یک نمونه برگه رای پیشنهادی برای این استان نمود که برگه رای نهایی در تاریخ 8/7/94 به تائید هیات اجرایی رسید. در این خصوص نامه ای نیز به ریاست محترم هیات اجرایی این استان ارسال گردید و در آن عدم مسئولیت شرکت در خصوص ارائه به موقع نرم افزار و فراهم آمدن امکان تست و انتخابات آزمایشی عنوان گردید.

5. در برنامه ریزی پیش بینی شده شرکت قرار بر این بود که دو روز قبل از انتخابات نسخه نهایی برنامه برروی سرور نصب شود تا 1 یا 2 روز قبل از انتخابات بتوان در کلیه استان ها مانور واقعی با داده های نهایی و واقعی استان و شرایط واقعی انجام داد تا ضمن این مانور هم اطلاعات و صحت کانورت ها کاملا کنترل شود و هم شرایط حوزه ها دقیقا کنترل شود. متاسفانه با توجه به تاخیر در ارسال اطلاعات از سوی استان تهران مانور به صورت واقعی انجام نشد و حتی در تاریخ 14/7/94 که مانور برگزار گردید بسیاری از حوزه ها از لحاظ سخت افزاری و تجهیزات و زیر ساخت آماده نبودند. لازم بذکر است طبق قرارداد منعقده با استان تهران مقرر گشته بود حوزه ها یک هفته قبل از انتخابات برای مانور واقعی و کامل آماده باشند که متاسفانه علیرغم پیگیری زیاد این شرکت و همچنین هیات اجرایی استان تهران و همکاری و تلاش همه جانبه آنها این مهم نیز تا روز قبل از انتخابات به طور کامل انجام نشده بود.

6. طبق زمان بندی مقرر شده بود که لیست نهایی اعضا و کاندیداها تا تاریخ 13/7/94 به شرکت ارائه شود تا شرکت نسخه نهایی را تا تاریخ 14/7/94 برروی سرور نصب کند و استان ها بتوانند تست دقیق برروی نسخه نهایی انجام دهند تا مغایرت های احتمالی اطلاعات مشخص شود. متاسفانه اطلاعات نهایی استان تهران در تاریخ 15/7/94 به شرکت ارائه شد که با توجه به زمان لازم برای رمزنگاری و کانورت و نصب ، برنامه در ساعات اولیه بامداد 16/7/94 برروی سرور نصب شد و فرصت لازم برای تست دقیق برنامه اصلی و اطلاعات نهایی کانورت شده در اختیار شرکت قرار نگرفت.

7. متاسفانه تا حدود ساعت 12 شب مورخ 15/7/94 بین وزارت راه و شهرسازی و هیات اجرایی استان تهران توافق در خصوص تعداد کاندیدای انتخابی رشته ها در گروه عمران و ترافیک ونقشه برداری وجود نداشت و امکان تهیه و نصب نسخه نهایی استان تا حصول این توافق برای شرکت وجود نداشت. پس از توافق در این خصوص لازم بود تعداد نهایی اعضای هیات مدیره به تفکیک رشته ها در بانک اطلاعاتی سیستم درج گردد که متاسفانه به علت حجم بالای فعالیت ها در آخرین ساعات پیش از شروع انتخابات دقت کافی در این خصوص لحاظ نشده و تعداد کاندیداها به اشتباه در بانک درج شده بود که همان گونه که عنوان شد پس از اعلام سریعا برطرف گردید.

8. در جلسه آموزش مجازی که در تاریخ 12/7/94 برگزار گردید شرکت در پاسخ یکی از نمایندگان استان ها که در خصوص راهکار پیشنهادی در صورت قطعی شبکه و اختلال در امور انتخابات الکترونیکی سوال کرده بود، اعلام نمود که امکان تهیه لیست از افرادی که تا آن لحظه ثبت نام نموده اند وجود دارد و این لیست می تواند جهت انتخابات دستی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به این که به جز مشکل نرم افزاری احتمالات دیگری از قبیل قطعی اینترنت وجود داشت بسیاری از استان ها از جمله مازندران ، آذربایجان شرقی ، همدان ، خراسان رضوی ، سمنان ، خراسان جنوبی ، آذربایجان غربی و ... پیش بینی های لازم برای شرایط بروز مشکل و برگزاری انتخابات دستی را نیز انجام داده و آمادگی لازم را داشتند که در صورتی که در استان های گیلان ، فارس و تهران نیز چنین تمهیداتی در نظر گرفته شده بود انتخابات به دلیل مشکلات پیش آمده قطع نمی شد. لازم بذکر است زیر سیستم احراز هویت در کلیه این استان ها بدون هیچ مشکلی قابل استفاده بود و این امکان وجود داشت که احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شده و دریافت آرا تا زمان رفع مشکل ( و یا تا پایان انتخابات ) به صورت دستی انجام شود و بلافاصله پس از رفع مشکل سیستم ، انتخابات به صورت الکترونیکی ادامه پیدا کند.

9. با توجه به تاخیر استان ها در ارسال اطلاعات نهایی و دسترسی به سرورها ، کلیه عملیات نصب برنامه برروی سرور استان ها از چهارشنبه شب ( 15/7/94) آغاز شده و تا بامداد مورخ (16/7/94 ) ادامه داشت . لازم بذکر است عملیات نصب برنامه برروی سرور اصلی کلیه استان ها تا قبل از ساعت 6 صبح به اتمام رسیده بود که تعدادی از استان ها در همان ساعات ابتدایی صبح با شرکت تماس گرفته و در خصوص پیگیری اتمام نصب نرم افزار و امکان تست اطلاعات پیگیری نمودند. بدیهی است این امکان برای سایر استان ها نیز مقدور بوده و ایشان با توجه به اهمیت موضوع می توانستند قبل از آغاز انتخابات نسبت به کنترل اطلاعات کانورت شده اقدام نمایند. شایان ذکر است شرکت در دستورالعمل ارسالی به استان ها لزوم این موضوع که قبل از شروع انتخابات می بایست حتما از طربق صفحه شمارش آرا ، خالی بودن بانک اطلاعاتی و صفر بودن تعداد آرا کلیه کاندیداها کنترل شود را ذکر نموده بود که در صورتی که این مهم توسط مسئولین محترم در استان تهران با دقت انجام می شد در همان زمان متوجه عدم وجود نام دو تن از کاندیداهای رشته ترافیک و همچنین جابجایی اسامی کاندیداهای رشته ها برق و مکانیک می شدند که در این صورت مراتب قبل از شروع انتخابات در استان به سرعت اصلاح می شد.

در خصوص تاخیر در شروع انتخابات در برخی استان ها و سایر مشکلات مطرح شده از سوی ایشان توضیحات زیر ضروری به نظر می رسد :

1. از آنجا که طبق قرارداد منعقده شرکت موظف به دریافت گواهی تائیدیه امنیتی از آزمایشگاه آپا گردیده بود و موظف به انجام تغییراتی بود که از سوی این آزمایشگاه برای امنیت نرم افزار می شد ، کلیه داده های سیستمجهت امنیت بیشتر سیستم و عدم فراهم آمدن امکان مشاهده آرا قبل از اتمام انتخابات ، با استفاده از الگوریتم های خاص و به صورت رمزنگاری شده در بانک اطلاعاتی ذخیره شدند و بازخوانی آرا نیازمند رمزگشایی این داده ها بود که پروسه ای نسبتا زمان بر است. این موضوع موجب کندی دریافت نتایج در بعضی استان ها که تعداد آرا زیاد بودگردیدو در برخی استان ها موجب نارضایتی مسئولین اجرایی شد که البته جهت تامین امنیت سیستم امری ضروری به نظر می رسید.

2. در استان خراسان رضوی تغییر لازم برای مشکل کاندیداهای رشته های برق و مکانیک قبل از ساعت 9 برروی سرو اصلاح شد ولی به علت Cache شدن اطلاعات این مسئله برروی سیستم های کاربری مشاهده نمی شد که سرانجام با Reset کردن سرور مشکل برطرف شد.

3. پس از اعلام مشکلی که بابت جابجایی کاندیداهای گروه های برق و مکانیک در اکثر استان ها بوجود آمده بود و در توضیحات فوق علت آن تشریح گردید ، شرکت بلافاصله اقدامات لازم برای اصلاح این مورد را انجام داده و انتخابات در 20 استان قبل از ساعت 9 اجرایی گردید ( اولین استان مازندران بوده است که انتخابات در این استان ساعت 8:13 آغاز گردید) و مشکل 4 استان دیگر نیز تا قبل از ساعت 9:30 برطرف گردید. در خصوص سایر استان ها شرکت نهایت تلاش خود را به منظور راه اندازی هرچه سریعتر سیستم به کار گرفت که در نهایت با تاخیر نسبت به سایر استان ها اجرای انتخابات الکترونیکی در این استان ها نیز بین ساعات 10 تا 11 آغاز گردید.

4. شرکت اسامی کلیه کاندیداها را طبق آخرین لیست های ارسالی از سوی استان ها در نرم افزار درج نموده و امکان ثبت انصراف کاندیداها نیز در نرم افزار تعبیه شده و در اختیار مدیر ارشد سیستم در هر استان قرار گرفته بوده است و در استان هایی که نام کاندیداهای انصرافی در لیست کاندیداها به چشم می خورده مشکل متوجه شرکت نبوده و این امر می بایست توسط خود مسئولین استان در سیستم درج می گردیده است.

5. اطلاعات و عکس های کلیه نامزد ها بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی استان مربوطه در نرم افزار بارگذاری شده که سوابق کلیه فایل های ارسالی در شرکت موجود می باشد و تا این تاریخ هیچ مشکلی مبنی بر وجود اشکال در تصاویر یا اطلاعات نامزدها به شرکت اعلام نشده است.

6. امکان اطلاع از نتایج انتخابات و تعداد آرا کاندیداها تحت هیچ شرایطی در سیستم ( و یا بانک اطلاعاتی سیستم ) حتی برای برنامه نویسان اصلی سیستم نیز امکان پذیر نبوده است و کلیه جنبه های امنیتی در این خصوص به طور کامل و دقیق بررسی شده است.

7. در خصوص شایعاتی که مبنی بر تحویل چندین برگه نام کاربری و رمز عبور به افراد مطرح می شود ، سیستم قادر به ارائه گزارشات کنترلی از تعداد و لیست افراد رای دهنده در هر شعبه و همچنین تعداد آرا ثبت شده در آن شعبه می باشد . بدیهی است امکان تخلف در روش الکترونیکی نسبت به روش دستی که در آن روش نیز امکان تحویل چندین برگه تعرفه رای به یک نفر وجود داشت بسیار کمتر می باشد.

8. در خصوص مشکلی که از سوی برخی معترضین مبنی بر تولید انبوه نام کاربری از پیش از انتخابات مطرح شده است و پیشنهاد شده که نام کاربری می بایست در لحظه و برای هر فرد تولید می شده ذکر این نکته ضروری است که روش فعلی تضمین می کند که آرا محفوظ بوده و تحت هیچ شرایطی قابل استخراج و شناسایی نباشند، در صورتی که اگر نام های کاربری در همان زمان و برای هر فرد تولید شود امکان استخراج آرا ثبت شده توسط هر فرد به راحتی امکان پذیر خواهد بود که از لحاظ قانونی کاملا مردود می باشد. ضمنا لازم بذکر است این روش در کلیه جلساتی که با نمایندگان محترم شورای مرکزی نیز برگزار گردیده به طور کامل تشریح شده و در کلیه جلسات این روش مورد تائید کلیه حاضرین بوده است.

شایان ذکر است این شرکت از زمان انعقاد قرارداد ( و حتی پیش از آن ) تاکنون تمامی توان خود را در جهت اجرای هرچه بهتر انتخابات و رفع مشکلات استان ها به کار گرفته است و حتی در بسیاری از موارد علیرغم اینکه هیچ گونه وظیفه ای بر عهده شرکت نبوده تلاش نموده به اجرای هرچه بهتر انتخابات این دوره کمک نماید که اگر این همکاری و همراهی از سوی شرکت انجام نمی شد بدون شک برگزاری انتخابات الکترونیکی در بسیاری از استان ها محقق نمی گشت. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- بلافاصله پس از اعلام استان تهران در تاریخ 13/7/94 و تنها 3 روز قبل از انتخابات نامه ای را به شرکت ارسال نمود که طی این نامه خواستار اعزام یک نفر نیروی کارشناس به هریک از شعب اخذ رای گردید که علیرغم مدت زمان کمی که در اختیار شرکت بود ، شرکت بلافاصله نسبت به آموزش و اعزام 26 نفر نیرو جهت امورفنی و اجرایی در روز انتخابات اقدام نمود.

2- شرکت علیرغم اینکه مسئولیتی در خصوص امور سخت افزاری ، شبکه و آماده سازی شعب در استان ها نداشت ، به کلیه همکاران خود در شعب استان ها در خصوص لزوم انجام هرگونه همکاری و کمک جهت اجرای هرچه بهتر انتخابات تاکید فراوان کرده بود که این موضوع در فیلم آموزشی که به نیروها داده شده و روی سایت شرکت نیز قرار گرفته بود نیز قابل مشاهده است. لازم بذکر است کارشناسان شرکت در بسیاری از استان ها کلیه امور تجهیز و آماده سازی شعب را به تنهایی انجام داده و علیرغم اینکه مقرر شده بود در روز مراجعه کارشناسان شرکت به استان حوزه ها آماده باشد و کارشناس شرکت امور مربوط به آموزش و تست های لازم را انجام دهد ، در برخی استان ها یک سوله یا نمازخانه در اختیار کارشناس شرکت قرار گرفت و وظیفه آماده سازی بر عهده شرکت قرار گرفت. شایان ذکر است در یکی از استان ها شرکت با توجه به آماده نبودن حوزه ها در صبح روز انتخابات علیرغم اینکه شرکت تعهدی در این خصوص نداشت به منظور اجرایی شدن انتخابات 5 نفر کارشناس را در روز انتخابات به حوزه اصلی اعزام نمود تا حوزه را جهت اجرای انتخابات آماده سازند.

3- شرکت از تاریخ 16/7/94 تاکنون گزارشات تکمیلی متنوع و مختلفی را به درخواست نمایندگان محترم استان ها تهیه و ارائه نموده که این گزارشات جهت ارائه به مقامات اجرایی و نظارتی هر استان تهیه شده و به منظور بررسی صحت نتایج و روال اجرایی انتخابات به ایشان تحویل گردیده که بازخوردهای دریافتی از استان ها حاکی از تائید صحت نتایج و عدم وجود هیچ گونه مشکل در نتایج سیستم می باشد. لازم بذکر است در تعدادی از استان ها شمارش دستی آرا نیز انجام شده و مشکلی در نتایج سیستم نرم افزاری مشاهده نشده است.

در پایان شرکت اعلام می دارد که مشکلات پیش آمده به علت فشار کاری بیش از حد در روزهای پایانی قبل از انتخابات و چندین شبانه روز فعالیت بدون استراحت ( و حتی خواب ) کارشناسان شرکت بوده است که عدم انجام به موقع تعهدات از سوی کارفرمایان محترم موجب این موضوع شده و در نتیجه منجر به پایین آمدن دقت در ورود تعدادی از فیلدهای اطلاعاتی پایه در بانک اطلاعاتی سیستم گردیده است و بدون شک هیچ گونه مشکل فنی ، ساختاری و امنیتی در برنامه وجود نداشته است. لازم بذکر است این سیستم به صورت کامل از جنبه های مختلف امنیتی و عملکردی از سوی آزمایشگاه آپا دانشگاه فردوسی مشهد و تیم توانمند این آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و هیچ گونه مشکل فنی یا امنیتی در این سیستم گزارش نشده است که در این خصوص می توان از جناب آقای دکتر کاهانی استاد تمام دانشگاه فردوسی مشهد و ریاست محترم مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد استعلام های لازم را به عمل آورد.

بدیهی است همان گونه که حضرتعالی نیز استحضار دارید این سیستم یکی از بزرگترین پروژه های ملی در سطح کشور بوده که می بایست طی یک مدت زمان محدود و کمتر از 12 ساعت به طور کامل مورد استفاده قرار می گرفته و تجربه پیاده سازی چنین سیستمی در بیش از 250 شعبه در سطح کشور تجربه ای گرانبها و ارزشمند بوده که امید می رود اجرای آن در 28 استان کشور گامی در جهت اجرای کامل آن در دوره های آتی باشد.

ضمن ابراز تاسف از مشکلات به وجود آمده از صمیم قلب از خداوند بزرگ خواستار این هستیم که به هر نحو ممکن که صلاح می داند مسیر جبران مشکلات به وجود آمده را پیش روی ما قرار دهد.

در پایان خواهشمندیم در صورت صلاحدید جلسه ای با حضور حضرتعالی جهت ارائه توضیحات تکمیلی شرکت در راستای شفاف شدن ابهامات و شایعات مطرح شده برگزار گردد.

با تشکر
علیرضا سعید
مدیرعامل


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱۰
مهندس مجری نظام مهندسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
0
3
دعوت به کار مجدد بازنشستگان در سازمان نظام مهندسی ساختمان ممنوع شود , حضور بازنشستگان چندشغله در هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان ممنوع شود , استفاده کارمندان دولت از سهمیه نظارت و اجرای مهندسان نظام مهندسی ممنوع شود , سامانه پیامکی شورای انتظامی نظام مهندسی کشور برای ارسال گزارش تخلفات اعضا و هیات مدیره نظام مهندسی ایجاد شود , برخی اعضا بیشتر از سهمیه سالانه خود , کار می گیرند و بیشتر از تعداد سقف مصوب نظام مهندسی مثلا مهندس پایه ۳ اجرا از سهمیه ۱۵۰۰ متری و تعداد ۵ سقف برخوردار میشود
نظرات بینندگان