arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴

گزارش رویترز دربارۀ نشست وین: چرا ایران، آمریکا و روسیه پای میز مذاکره آمدند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 واحد مرکزی خبر نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم مت اسپتالنیک Matt Spetalnick و فرانسوا مورفی Francois Murphy نوشت:

واشنگتن روز پنجشنبه بر درخواست خود در خصوص کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت پایبند بود و این درحالی است که قرار است مذاکرات صلحی که برای اولین بار ایران همپیمان اصلی اسد در آن حضور خواهد داشت روز جمعه در وین برگزار شود.

ایران در چهار سال گذشته از همه نشستهای بین المللی که همه آنها به شکست انجامیده است کنار گذاشته شده بود اما پس از گذشت چهار هفته از آغاز حملات هوایی روسیه بر ضد دشمنان اسد ، کشورهایی که رفتن اسد را خواستارند از جمله آمریکا ، قدرتهای اروپایی و عربستان سعودی یک کرسی نیز برای ایران در میز مذاکرات در نظر گرفتند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به وین به خبرنگاران گفت :« کسانی که تلاش می کنند بحران سوریه را حل کنند به این نتیجه رسیدند که بدون حضور ایران هیچ راهی برای دستیابی به راه حل معقول این بحران وجود نخواهد داشت.»

ظریف پنجشنبه در وین با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد که دو طرف در خصوص توافق هسته ای امضا شده در ژوئیه گذشته بین ایران و قدرتهای بزرگ گفتگو کردند.

کری با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وزیران امور خارجه عربستان سعودی و ترکیه نیز دیدار کرد.

تام شانون Tom Shannon مشاور وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت کری از این نشست استفاده خواهد کرد تا ببیند آیا روسیه و ایران قصد دارند روش خود را تغییر دهند و بشار اسد را به کناره گیری از قدرت ترغیب کنند یا نه.

وی افزود کری در این نشست پایبندی این دو کشور را در مبارزه با گروه تروریستی داعش آزمایش خواهد کرد.

وی افزود :« کری می خواهد میزان آمادگی آنها را برای همکاری با جامعه بین المللی برای راضی کردن اسد در خصوص اینکه در هر روند انتقال سیاسی باید از قدرت کنار برود ارزیابی کند.»
آمریکا و همپیمانانش در اروپا و خاورمیانه خواستار این شدند که اسد باید با کناره گیری از قدرت در چارچوب هر توافق صلحی موافقت کند.  اسد و همچنین روسیه و ایران بارها این درخواست را رد کرده اند.

مسئولان غربی امید دستیابی به پیشرفت را در این مذاکرات کم رنگ دانسته اند اما در عین حال اشاره کرده اند این نشست فرصتی مناسبی است تا نرمش در مواضع ایران و روسیه را آزمایش کنند.

پس از تصمیم غیرمنتظره روسیه برای پیوستن به جنگ در سوریه در یک ماه پیش ، اوضاع در عرصه نبرد و بر سر میز مذاکره تغییر کرد.
آمریکا رهبری ائتلافی را بر ضد داعش برعهده دارد و روسیه نیز می گوید هدفش از حملات هوایی در سوریه داعش است.
اما برغم وجود این دشمن مشترک اعلام شده ، واشنگتن و مسکو دوستان بسیار متفاوتی دارند که دیدگاه آنها در خصوص سوریه متناقض است.

واشنگتن می گوید وجود اسد اوضاع را پیچیده و تندروها را به جنگ بر ضد وی تشویق می کند و برای همین آمریکا از مخالفانی که آنها را «میانه رو» می داند حمایت می کند.

درحالی که روسیه می گوید داعش را بمباران می کند اما بیشتر حملات آن گروههای مخالف اسد از جمله گروههایی که مورد حمایت واشنگتن قرار دارند را در بر گرفته است.

کری روز چهارشنبه گفته بود واشنگتن تلاشهای دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به منازعه سوریه افزایش داده است و در عین حال حمایت خود را از مخالفان میانه رویی که بر ضد داعش مبارزه می کنند بیشتر می کند.
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه در آتن گفت این مذاکرات در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که کشورها بر سر اصولی مانند باقی ماندن سوریه به عنوان کشوری لائیک و آغاز روند تشکیل دولت انتقالی توافق کنند.

وی افزود روز جمعه گشایشی رخ نخواهد داد. ایران هیچ نشانه ای در خصوص اینکه برای صرف نظر کردن از اسد آمادگی دارد بروز نداده است.

یک مسئول بلندپایه ایرانی به رویترز گفت هیچ نامزدی برای جانشینی اسد وجود ندارد و اولویت، کمک به او در نبرد با داعش است.
این مسئول ایرانی افزود :« به سوریه در این خصوص کمک می کنیم و تا زمانی که دولت سوریه به کمک نیاز داشته باشد به این کار ادامه خواهیم داد.»  دولت سوریه هنوز هیچ واکنشی به این مذاکرات نشان نداده است.

با وجود اینکه اسد تاکید می کند اولویت باید مبارزه با تروریسم باشد اما روسیه برگزاری انتخابات در سوریه را خواستار شده است.
دولت سوریه همه گروههای مخالف را تروریستی می داند.
نظرات بینندگان