arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴

کالاهای آمریکایی در انتظار تغییرشرایط ورود به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امریکا می‌خواهد در دوران پساتحریم راه ورود برخی کالاهای ایرانی نظیر پسته و فرش و... به بازار امریکا را باز کند.

امريكا در حالي اين روزها نظاره‌گر رفت و آمد هيات‌هاي تجاري اروپايي، آسيايي و آفريقايي به ايران است كه شركت‌هاي امريكايي و فعالان تجاري اين كشور علاقه‌مندي خود براي حضور در بازار ايران را اعلام كرده‌اند. اين در حالي است كه بنا به توصيه مقام معظم رهبري، ايران تغيير تعرفه واردات كالا از امريكا را در دستور كار خود قرار داده و مي‌خواهد در شرايط پساتحريم تدابيري را براي عدم ورود كالاهاي مصرفي امريكايي به ايران اتخاذ كند.

روابط تجاري ايران و امريكا در سه دهه اخير، به دليل اتخاذ سياست‌هايي از سوي اين كشور به تيرگي نهاد و همين امر سبب شده است ايران و امريكا روابط تجاري اندكي داشته باشند. امريكا مي‌خواهد در دوران پساتحريم راه ورود برخي كالاهاي ايراني نظير پسته و فرش و... به بازار امريكا را باز كند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد حجم واردات كالا توسط ايران از امريكا بسيار اندك است به طوري كه در نيمه اول سال جاري ايران تنها ٣٧ ميليون دلار كالا از امريكا وارد كرده است. بخش عمده‌اي از واردات ايران از كشورهاي آسيايي صورت مي‌گيرد و آسيايي‌ها مهم‌ترين شركاي تجاري ايران هستند.

برآوردها حاكي از آن است كه با برقراري روابط عادي تجاري، سهم اروپايي‌ها از بازار ايران افزايش يابد. مقامات دولتي مي‌گويند در دوران پساتحريم، ايران بنا ندارد افزايش واردات كالاهاي مصرفي را در دستور كار قرار دهد از اين رو پيش‌بيني مي‌شود واردات كالاهاي واسطه‌اي سهم بزرگ‌تري را از افزايش واردات از آن خود كنند.

هرچند حجم واردات كالا از امريكا بسيار اندك است اما برآوردها نشان مي‌دهد از سال ١٣٩٠ تاكنون ميزان صادرات كالاهاي ايراني در حدود يك ميليون دلار بود كه با تشديد تحريم‌ها اين رقم به كمتر از ٤١٩ ميليون دلار كاهش يافت. ايران در سال ١٣٩٠ در حدود ٩٥ ميليون دلار كالا از امريكا وارد كرد كه اين نيمه اول سال جاري به ٣٧ ميليون دلار كاهش يافته است.

ايران پيش از اين‌بارها اعلام كرده است كه در فضاي تازه كشورهايي كه در دوران تحريم ايران را تحت فشار قرار داده‌اند مد نظر قرار خواهد داد. اگرچه بخش عمده‌اي از واردات ايران از اين كشور مربوط به كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي مورد نياز براي بخش‌هاي مختلف صنعت، پزشكي، كشاورزي، دامپروري و معدن مي‌شود اما كالاهاي مصرفي نيز از اين كشور به ايران وارد مي‌شوند.

در سال ١٣٩١ كالاهاي مصرفي امريكايي وارداتي شامل كره، ماهي قزل‌آلا، آب آناناس، مكمل‌هاي غذايي و دارويي براي انسان، فرآورده‌هاي آرايشي براي لب، چشم و ناخن، پودرهاي آرايشي، شامپو، ميخ، قايق تفريحي (JET-SKI)، چرخ و فلك و تاب و سيرك سيار و فرچه‌هاي آرايشي مي‌شود. در سال ١٣٩٣ اما ايران از امريكا كالاهايي مانند گاو شيري، كره، برنج، روغن‌هاي خوراكي مختلف، مكمل‌هاي غذايي و دارويي، عطر، لوازم آرايش و پودرهاي آرايشي و فرآورده‌هاي زيبايي، شامپو، نخ دندان، ميخ، ابزار مانيكور و پديكور، يخچال، فريزر، كامپيوتر، تبلت، صفحه كليد، لامپ و مسواك خريداري كرده است.

اعتماد
نظرات بینندگان