arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

ابهام درباره موضع دولت ترکیه در قبال داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسکای نیوز گزارش داد: روابط ترکیه با گروه تروریستی داعش برای بسیاری از رأی دهندگان تُرک شک‌برانگیز شده است.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در گزارشی اعلام کرد: ترکیه ملحق شدن خود به ائتلاف بین المللی که عملیات خود علیه داعش را به فرماندهی آمریکا در سپتامبر سال گذشته شروع کرد، رد کرد. بعد از اینکه آتش داعش دامن ترکیه را گرفت این کشور ناگهان به ائتلاف بین المللی علیه داعش ملحق شد و پایگاههای نظامی خود را به روی آنها گشود و شروع به تحت تعقیب قرار دادن افراد مسلح این گروه در خاکش کرد. ترکیه ابتدا ملحق شدن به ائتلاف بین المللی علیه داعش را رد کرد زیرا بهانه ترکیه در ابتدا این بود که داعش کارمندان ترکیه را در کنسولگری این کشور در موصل به گروگان گرفته است. اما حتی پس از آزادی این گروگان ها ترکیه مشارکت در حمله به داعش در سوریه و عراق را نپذیرفت. اظهارات مسئولان ترک درباره داعش و کسانی که پشت سر آنها قرار دارند همیشه تردید برانگیز بود.

ترکیه درباره ملحق شدن صدها جوان از غرب به داعش در سوریه، غربی ها را متهم می کرد اما در مقابل نیز غرب آنکارا به چشم پوشی از عبور داعشی ها از این کشور به سوریه متهم می کرد. آنکارا غرب را به عدم همکاری امنیتی با آنها متهم می کرد بنابراین تا زمانی که داعش ترکیه را آزرده خاطر نکرده بود مسئولان ترک هیچ توجهی به داعشی ها نداشتند و حتی نیروهای امنیتی ترکیه از تحرکات آنها در این کشور چشم پوشی می کردند و علیرغم هشدارهای مخالفان ترک به ذهن مسئولان این کشور خطور نمی کرد که روزی جنگجویان ترک عضو داعش به کشور بازگردند و برای کشورشان خطرناک باشند.

این شبکه افزود: ترکیه زمانی بیدار شد که داعشی ها در ماه اوت مرتکب انفجاری در شهر سوروچ شدند که منجر به کشته شدن بیش از 30 جوان کُرد در جنوب شرق این کشور شد. یکی از جریانهای حاکم در ترکیه گفت: این انفجار که کردها را هدف قرار داد به نوعی انتقام گیری از کوبانی بود بنابراین ناگهان ترکیه به ائتلاف بین المللی علیه داعش ملحق شد و به بهانه اینکه داعشی ها به سوی نیروهای گارد مرزی این کشور شلیک کردند و یک سرباز را کشتند پایگاههای نظامی خود را به روی آمریکا گشود. آنکارا از این موضوع سوء استفاده کرد و آنرا بهانه ای برای حملات خود علیه حزب کارگران کردستان قرار داد.

حملات ترکیه علیه داعش قابل توجه نبود تا اینکه داعش دوباره وارد عمل شد و مرکز آنکارا را با دو انفجار انتحاری همزمان هدف قرار داد که در آن بیش از صد نفر کشته شدند. آنگاه ترکیه دریافت که باید تحرکی علیه داعش انجام دهد اما دیر شده بود.

نیروهای امنیتی ترکیه نیز بهای این تاخیر خود را زمانی که دو نفر از نیروهای امنیتی خود را در حمله به باندی وابسته به داعش در دیاربکر از دست دادند، پرداخت کردند. نیروهای امنیتی ترکیه اکنون در جستجوی هشت نفر انتحاری داعشی هستند که این روزها در ترکیه برای خود قدم می زنند و به دنبال هدف جدیدی برای انفجارهای خود هستند.
نظرات بینندگان