arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

آملی لاریجانی: کرامت انسانی به تفسیر شما نیاز ندارد/عدم همکاری در یافتن حجاج مساله قابل توجهی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم افتتاحیه همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه خطاب به غربی ها افزود: کرامت انسانی به تفسیر شما نیاز ندارد و ما در چارچوب ایمانی و قرآنی خود آن را فهم می کنیم.

رییس قوه قضائیه مطالبش را با نحوه حیات مدرنیته و ایمانی آغاز کرد و گفت: نحوه حیات مساله مهمی است که با وجود فنی و فلسفی بودن آن، یک حقیقت قرآنی و ایمانی است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که غربی ها دو اصطلاح فرمال لایف و لایف استایل در زندگی خود دارند، گفت: لایف استایل همان نحوه زندگی و فرمال لایف لایه های عمیق تر وجود انسان است.

وی اضافه کرد: وسایل و ابزار جدید، نرم افزارها، رایانه ها، جنگ افزارها، موشک ها و همه پیشرفت ها ظواهر تجدد و مدرنیته است در حالی که بنیاد تجدد، بنیان های نظری است.
به گفته رییس دستگاه قضا، ریشه عقلانیت مدرنیته سه مولفه مهم فردگرایی لیبرالی، نسبی گرایی در باب اهداف و عقلانیت ابزاری دارد که فردگرایی لیبرالی یعنی انسان یک خود واحد با اندیشه ها و اهداف خود است و نسبی گرایی در باب اهداف یعنی انسان هدفش را خود تعیین می کند.

رییس قوه قضائیه در باب عقلانیت ابزاری نیز اظهار داشت: در دوره تجدد، عقلانیت وسیله ای برای اهداف است؛ به عنوان مثال تمام تلاش و تکاپوی یک جامعه این است که تولیدات آن بیشتر شود و فکر نمی کنند که این تولیدات چه آثاری می تواند بر جوامع بشری و محیط زیست داشته باشد.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: اگرچه در این مسیر پیشرفت شگرفی هم می کنند اما مشکل اینجاست که عقلانیت در این جامعه به عقلانیت ابزاری محسور می شود.

رییس دستگاه قضا با بیان این که در مقابل این نقص حیات، حیات قرآنی و ایمانی نیز وجود دارد، گفت: نمی گویم کل عقلانیت انسانی و ایمانی، تعبدی است.

وی اضافه کرد: خدا به انسان عقل داد تا چیزهایی را که باید کشف کند اما مهم این است که انسان با عقل خود چه چیز را عرضه می کند و مغرب زمین نحوه حیات خود را با تمام قوا و تحمیل صادر می کند؛ مغرب زمین راه هایی را طی می کند که انسان با پای خود ناخودآگاه آن را بپذیرد که به عنوان نمونه می توان به بازی های رایانه ای، فیلم ها و مجموعه رسانه ها اشاره کرد.

آیت الله آملی لاریجانی با استناد به آیات قرآن گفت: در مقابل این هجمه های تبلیغاتی و رسانه ای، در آیات قرآن آمده است که حیات واقعی در آخرت است و این دنیا لهو و لعبی بیش نیست.

رییس قوه قضائیه با بیان این که نگاه توحیدی لوازمی را نیاز دارد، گفت: لازمه این نگاه این است که عزت برای خدا و به تبع آن برای رسول خدا و مومنینی است که در این مسیر سیر می کنند.

رییس دستگاه قضا با اشاره به مواد دوم و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نظامی است بر پایه ایمان به خدا که در اصل سوم حکومت جمهوری اسلامی را موظف کرده برای نیل به اهداف مذکور در اصل دو همه امکانات 16 گانه خود را به کار ببرد.

آیت الله آملی لاریجانی لوازم دیگر نگاه توحیدی را عدم خوف از سلطه های استبدادی عنوان کرد و ادامه داد: در عالمی که فرد خدا را قدرت مطلق می داند، چرا باید از نظام سلطه خوف داشته باشد و این در حقیقت همان عبارت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند از امام راحل است و این عبارت یعنی مومن تسلیم نمی شود و خوفی ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه صحبت هایش با گریزی به نحوه زندگی اباعبدالله(ع) گفت: حضرت اباعبدالله(ع) گفته بودند من اهل تسلیم نیستم و خودم را با دست خودم تسلیم و مثل بنده ها فرار نمی کنم.
رییس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در روابط خارجی و چالش هایی که غرب با دنیا دارد، باید به عزت و استقلال ایمانی و عدم خوف از استکبار در همه مجاری توجه کنیم و این همان حیات قرآنی است و امام(ره) نیز با اتکای به این روحیه و حیات طیبه قرآنی فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

رییس قوه قضائیه هجمه های حقوق بشری علیه ایران را برخاسته از نگاه دوگانه ، مغرضانه و سیاسی خواند و گفت: در کنار گوش ما در کشور عربستان هیچ انتخاباتی صورت نمی گیرد و رآیی در این کشور انجام نمی شود و آیا این نقض حقوق بشر نیست؟
وی اضافه کرد: آیا کشتار بیرحمانه در یمن توسط عربستان سعودی، مساله حقوق بشری نیست؟ در حالی که کشورهای غربی از عربستان در این حمله حتی دفاع نیز می کنند.

رییس قوه قضائیه با مهم خواندن مساله فاجعه منا ادامه داد: فاجعه منا نیز مساله مهمی است که اگر اصل عمدی بودن آن را نادیده بگیریم، عدم همکاری در یافتن حجاج مساله قابل توجهی است.
به گفته رییس قوه قضائیه، کمک به تروریسم در منطقه یعنی داعش و القاعده با پشتیبانی عربستان انجام می شود؛ همان داعشی که وحشیانه ترین جنایت را انجام می دهد و آن وقت ما ناقض حقوق بشر معرفی می شویم.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به بازداشت شیخ نمر در عربستان گفت: عربستان سعودی یک روحانی آزاده را بازداشت و شکنجه کرده و الان نیز به حکم اعدام او اصرار دارد و کسی نسبت به این قضیه اعتراض نمی کند در حالی که اگر در کشور ما منافقانه بمب گذاری کنند و افراد را بکشند؛ با صدور حکم اعدام این منافقان هجمه های حقوق بشری راه می اندازند و می گویند حقوق بشر در ایران رعایت نمی شود.
آیت الله آملی لاریجانی برخی هجمه ها به ایران را نشان از همان نوع نگاه مدرنیته خواند و گفت: قصاص یکی از این موضوعات است که البته این نیز یک موضوع سیاسی است چون در عربستان هم قصاص انجام می شود اما هیچ اعتراض حقوق بشری به همراه ندارد.
رییس دستگاه قضا افزود: قصاص حقی برای حیات انسان ها است که برای اولیای دم منظور شده است؛ و این حقوقی که آنها در خصوص قصاص بیان می کنند ریشه اش از کجاست که آن را به مثابه واقعیتی می چسبانند و به تمام دنیا اعلام می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی اظهارداشت: ما معتقدیم نحوه حیات از حقاق بشر در چارچوب ایمانی با نگاه مدرنیته متفاوت است و مبنای حقوق بشری که در آن ادعا می کنند ازدواج با همجنس جایز است چیست؟
رییس قوه قضاییه افزود: ما با افتخار بر نحوه حیات ایمانی ایستادگی و حقوق بشری را دنبال می کنیم که در اسلام ترسیم شده است و هیچگاه نیز تسلیم حقوق بشری نمی شویم که غربی ها برای ما تفسیر می کنند.
وی اضافه کرد: کرامت انسانی به تفسیر شما نیاز ندارد و ما در چارچوب ایمانی خود آن را فهم می کنیم و این مساله در روابط خارجی تاثیر بسیار دارد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: براین اساس با مظلومان پیوند انسانی داریم و باید نسبت به دیگر کشورهای مستضعف رابطه ایمانی داشته باشیم.
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: هرگاه در هر کشوری مانند سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، یمن و فلسطین صدای یامسلم بلند می شود باید به آن صدا پاسخ داد و کمک کرد و چارچوب حیات طیبه نیز همین است.
رییس دستگاه قضا عزتمند زندگی کردن را پیام اصلی حیات قرآنی برشمرد و گفت: انسان در عالم یله و رها نیست و این موضوع هیچ منافاتی با تعامل با دنیای غرب ندارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان