arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۱۴۹
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴
عراقچی:

ظریف و وزیر خارجه عربستان تمام مدت در وین جر و بحث کردند / بعضی اوقات صدای این دو بالا می رفت / یکی از وزرای خارجه با عصبانیت گفت «ظاهرا ما جمع شده ایم که خواسته های آقای ظریف محقق شود»

یکی از وزرای خارجه با عصبانیت گفت ظاهرا ما جمع شده ایم که خواسته های آقای ظریف محقق شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ظریف و وزیر خارجه عربستان تمام مدت در وین جر و بحث کردند / بعضی اوقات صدای این دو بالا می رفت / یکی از وزرای خارجه با عصبانیت گفت «ظاهرا ما جمع شده ایم که خواسته های آقای ظریف محقق شود»
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به نشست وین درباره سوریه گفت: تمام طول روز مذاکره به جر و بحث های فراوان بین طرف ها و مقدار زیادی مشاجره بین آقای ظریف و وزیر خارجه عربستان انجام شد. آنچه رد و بدل شد بسیار پر تنش و همراه با بالا رفتن صدا بود.

به گزارش «انتخاب»، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، روند اجرای برجام را تشریح کرد.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان درباره برداشت خود از سیاست خارجی انقلابی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شد، گفت: جلسه ای بسیار خوب با رهبر معظم انقلاب داشتیم، یکی از مسائل مهمی که ایشان اشاره داشتند، اصول تغییر ناپذیر سیاست خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی با بیان این که سیاست خارجی از یک اصول تغییر ناپذیر و یک سری تاکتیک های منعطف تبعیت می کند، بیان کرد: همان گونه که رهبری تاکید کردند، سیاست خارجی متعلق به نظام است نه دولت ها، دولت ها ادبیات، رویکردها و تاکتیک های خود را دارند، اما اصول راهنما در قانون اساسی مشخص شده است.

وزارت خارجه مجری اصول است/ در دو سال اخیر طبق منویات نظام مذاکره کردیم

وی با بیان این که وزارت خارجه مجری اصول است، گفت: ما وقتی در مذاکرات هسته ای در طول دو سال گذشته مذاکره می کردیم، مجری منویات نظام بودیم، این مساله اختصاصی به دولت نداشت، اصول هیچ گاه تغییر نیافته است، ما در مذاکرات مطابق اصول و خطوط قرمز عمل کردیم.

معاون وزیر خارجه با بیان این که سیاست خارجی انقلابی جمهوری اسلامی مجری اصول تغییر ناپذیر انقلاب اسلامی است، گفت: در مرحله اجرا تاکتیک ها و روش های مختلفی وجود دارد، رهبری مشخصه هایی برای این تاکتیک ها برشمردند که مهم ترین آن این بود که ما در پیگیری این اهداف باید امیدوارانه و با اعتماد به نفس حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: قدرت های ظاهری دنیا همه شان که با هم جمع شوند در مقابل دیپلمات های ما با صلابت در برابر آنها ایستادگی کردند.

وی افزود: همان گونه که بنیه های دفاعی خود را تقویت کرده ایم، دانشمندان ما در عرصه های علمی به پیشرفت های بسیار خوبی دست یافته اند و مردم در عرصه های مختلف حضور داشته اند، در دیپلماسی نیز می توانیم محکم بایستیم و خواسته های خود را دنبال کنیم.

 عراقچی با بیان این که ما پیگیری سیاست های انقلابی در مذاکرات هستیم، گفت: نفس مذاکرات و قرار گرفتن در مقابل شش قدرت و تحمیل خواسته های خود به طرف مقابل و تثبیت حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران و تحمیل اراده ملت نتیجه اعتماد به نفسی بود که در مذاکرات داشتیم و رهبر معظم انقلاب نیز به این نکته اشاره کردند.

باید در مرحله اجرای برجام مراقب مکاری و حیله گری طرف مقابل باشیم

معاون وزیر خارجه کشورمان اجرای برجام را مهم دانست و تاکید کرد: در این مرحله باید مراقب مکاری و حیله گری طرف مقابل باشیم.

عراقچی درباره این که آیا مقدمات اجرای برجام آغاز شده است، تصریح کرد: شورای وزیران اتحادیه اروپا مصوبه ای تصویب کرد و رییس جمهور آمریکا نیز سندی را امضا کرد که در آن مسائل مربوط به لغو و توقف تحریم های مربوط به آمریکا وجود دارد.

رییس جمهور آمریکا متعهد به توقف تحریم های کنگره است

وی بیان کرد: تحریم های کنگره متوقف می شود و رییس جمهور آمریکا متعهد به توقف آن است، اما لغو کامل آن تنها در اختیار خود کنگره است.

معاون وزیر خارجه با بیان این که از نظر ما تضمین های لازم برای لغو تحریم ها ظاهرا محقق شده است، گفت: حقوقدانان ما در حال بررسی این مساله و نامه اوباما هستند، قطعیت این مساله را تا دو روز آینده به ما اعلام خواهند کرد.

وی درباره اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر این که در نامه اوباما درآمدهای نفتی قفل می شود، اظهار داشت: در قوانینی که در برجام ضمیمه شماره دو وجود دارد، قوانین مربوط به آمریکا بند به بند آمده است، آنچه که برخی دوستان اشاره می کردند مربوط به خدمات مربوطه بود، ما بررسی کردیم و دیدیم همه نگرانی از انتقال پول فروش نفت وجود ندارد، البته در نامه کری تردیدهایی وجود داشت، اما در حال بررسی دقیق تر هستیم، اما ظاهر امر نشان می دهد که مشکلی نیست، اگر مشکلی باشد به آمریکایی ها انتقال می دهیم تا اصلاح کنند.

عراقچی با بیان این که مقدمات برخی اقدامات اجرایی از سوی ایران آغاز شده است، گفت: سانتریفیوژها برچیده نشده است؛ البته جزییات فنی را دوستان انرژی اتمی باید بیان کنند چون من اطلاعات دقیقی در این باره ندارم.

تا پرونده پی ام دی بسته نشود نسبت به اراک و ذخایر اورانیوم هیچ اقدامی انجام نخواهیم داد

وی افزود: ما در اراک و نسبت به ذخایر اورانیوم خود طبق نظر رهبر معظم انقلاب هیچ کاری نخواهیم کرد تا موضوع پی ام دی بسته شود و این مساله طبق نقشه راه پیش می رود.

عراقچی با بیان این که آژانس ختم همکاری با ایران را اعلام کرده است و ما به تمام سؤالات شان پاسخ داده ایم، گفت: گزارش آژانس تا یک ماه و نیم آینده به شورای حکام ارائه خواهد شد، وقتی شورای حکام قطعنامه را تصویب کند و موضوع پی ام دی را خاتمه یافته اعلام کند ما اقدامات خود را در اراک و ذخایر را آغاز خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود دو ماه دیگر به روز اجرای توافق هسته ای می رسیم، الان تحریم ها قانونا برداشته شده اما اجرای آن حدود دو ماه دیگر خواهد بود.

در نامه اوباما و مصوبه اتحادیه اروپا چیزی به عنوان باقی ماندن ساختار تحریم ها وجود ندارد

عراقچی درباره فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که هر گونه اظهار نظری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها به منزله نقض برجام است، اظهار داشت: چه در نامه اوباما و چه در مصوبه اتحادیه اروپا چنین چیزی وجود ندارد و اگر چنین چیزی را بیان کنند از دید ما به منزله نقض برجام خواهد بود.
 
وی با بیان این که از نظر ما آمریکا و اتحادیه اروپا به تعهد خود عمل کرده اند، گفت: حقوقدانان ما ظرف دو روز آینده بررسی های دقیق تر خود را انجام خواهند داد تا کاملا مطمئن شویم.

مذاکره دو جانبه با آمریکا درباره سوریه نداشته و نداریم

وی درباره مذاکرات سوریه و دیدگاه های آمریکایی ها در این باره، اظهار داشت: ما با آمریکایی ها مذاکره دو جانبه در خصوص سوریه نداریم و نداشتیم، ما تنها در موضوع هسته ای مذاکره کرده ایم.

عراقچی با بیان این که در قالب مذاکرات چند جانبه اجازه داده شد تا مواضع خود را بیان کنیم، گفت: با آمریکایی ها در حاشیه مذاکرات سوریه دو سه دور مذاکره دو جانبه داشتیم که صرفا درباره برجام بود.

وی بیان داشت: درباره اراک باید اسناد مهمی تهیه شود که یک سند بین ایران و آمریکا و چین باید امضا شود، در مورد انتقال ذخایر باید قراردادهای لازم بسته شود، اینها مذاکرات آن در حال انجام است.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: درباره تحریم ها مشغول مذاکرات مفصلی با اتحادیه اروپا و آمریکایی ها هستیم، چون این کار بسیار پیچیده است و ما مشورت های مفصلی با طرف های مقابل داشته ایم.

وی ابراز کرد: در مذاکرات دو جانبه با آمریکا درباره دستورالعمل رفع تحریم ها صحبت کرده ایم.

روایت خواندنی عراقچی از نشست جنجالی وین درباره سوریه

عراقچی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا مشاجره لفظی با وزیر خارجه عربستان واقعیت دارد، جلسه سوریه از 9 و نیم صبح شروع شد تا پنج و نیم عصر طول کشید، حتی برای ناهار نیز تعطیل نکردند، فقط ده دقیقه هیات ایرانی برای نماز خارج شد.

وی اظهار داشت: تمام این مدت به جر و بحث های فراوان بین طرف ها و مقدار زیادی مشاجره بین آقای ظریف و وزیر خارجه عربستان انجام شد. آنچه رد و بدل شد بسیار پر تنش و همراه با بالا رفتن صدا بود.

وی با بیان این که دکتر ظریف در این جلسه سنگ تمام گذاشتند، گفت: خواسته های اصولی ما در بیانیه ای که منتشر شد رعایت شد و این به خاطر پافشاری آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده بود.

عراقچی بیان کرد: جر و بحث های زیادی در این نشست شد، یکی از وزرای خارجه با عصبانیت گفت ظاهرا ما جمع شده ایم که خواسته های آقای ظریف محقق شود.

وی تاکید کرد: واقعیات صحنه اقتضا می کند که خواسته های ایران که منبعث از خواسته های ملت سوریه است، محقق شود.

 معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: آنهایی که از دعوت ایران به مذاکرات وین داشتند، میدان و توان دیپلماسی باعث شد که به ناچار ایران را دعوت کنند ،در اجلاس اخیر سوریه ایران بازیگر اصلی بود.

 در امور کاری  استشاره و در امور شخصی استخاره می گیرم

دکتر عراقچی در بخش پایانی گفت گوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که آیا شما زیاد استخاره می گیرید؟ اظهار داشت: به استخاره اعتقاد دارم اما بعد از طی مراحل آن و بعد از مشورت های لازم.

معاون وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: در مسائل کاری از طریق استشاره اقدام می کنم اما در مسائل شخصی سراغ استخاره می روم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
9
114
ظریف روحانی دوستتون دارم
حامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
5
111
ظریف زنده باد. احسنت به اقای عراقچی
امیرعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
3
97
واقعا این طور شده که از نظر دیپلماسی خارجی خیال مردم راحت شده است،تا زمانی که سربازانی چون دکتر ظریف و عراقچی و ... در وزارت امور خارجه مشغول هستند.
الحمدلله
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
اگر کارها رو به دست افراد متخصص و توانمند بدهیم در همه زمینه ها خیال مان راحت میشود پس انتخابات پیش رو را جدی بگیرید تا عمر همه ما تلف نشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
2
71
احسنت بر دکتر ظریف و عراقچی
سیامک قدسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
65
درود برشما آقای عراقچی وآقای ظریف. تاریخ وملت ایران دلاوری های شمارادر میدان دیپلماسی شما را فراموش نخواهد کرد.
علی از قم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
4
51
حرفهامون هم منطقیه. عربستان هم بخواد حرف زیادی بزنه، هر چی دیده از چشم خودش دیده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
52
دورود بر تيم مذا كره كننده ايران
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
2
43
خدا شماوامثال شمارا برای اقتدار اسلام،نظام اسلامی ومملکت، حفظ وزیادکند.
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
50
احسنت بر ظریف و همکارانش ...
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
2
29
درود بر آقایان ظریف و عراقچی، مذاکره کنندگان متعهد و مومن و مورد وثوق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
25
احسنت بر ظریف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
22
درود بر شما سرداران دیپلماسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
21
ماشالله به تیم دیپلماسی
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
22
افرین بر اقای ظریف و عراقچی ( مردان دلیر ایران زمین )
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
14
درود بر دیپلماسی دکتر ظریف
رق ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
11
درودبرمردان قدرت منددیپلماسی ایران پاینده باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
0
8
سرافراز باشید اقای عراقچی
ظريف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
0
4
درود بر تو اي مرد بزرگ - خوشحالم كه در دوران تو زندگي كردم. خدا طول عمر با عزت به شما عنايت فرمايد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
0
2
دمتون گرم
نظرات بینندگان