arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴

ولایتی: هیچ قومی به انداز ملت ایران به اسلام خدمت نکرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جدا کردن اسلام و ایران امری نشدنی و کاری تصنعی است و نه خدمت به اسلام و نه خدمت به ایران است و بدون تردید القا اولیه ای این تفکر القا استعماری است.

علی اکبر ولایتی در دیدار با تعدادی از استادهای گروه تاریخ دانشگاه تهران، شهید بهشتی و الزهرا (س) و هم اندیشی درباره تاریخ کهن و معاصر در مرکز تحقیقات استراتزیک افزود: ما هویتمان نه از اسلام و نه از ایران جداست.

وی ادامه داد: قوم ایران یک قوم متمدن است و تاریخ و تمدنش با اسلام گره خورده است و این افتخار ما است که یک قوم متمدن اسلام را پذیرفته اند. اگر کسی ایران قبل از اسلام را منها کند این اشتباه است.

ولایتی یادآور شد: اگر سیستم طبقاتی و کاستی ساسانی مانع از این می شد که همه درس بخوانند ولی همان مقداری که هم می خواندند جندی شاپور درست کردند که در تاریخ علم جهان بی سابقه بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که حرف غلطی که اسلام و ایران را جدا کنند و بدون تردید القا اولیه اش القا استعماری است گفت: همانطور که می دانید اکثر سهم فرهنگ و تمدن اسلام مال ایرانیان است و باعث افتخار ما است که که بگوییم که هیچ قومی به اندازه ملت ایران به اسلام خدمت نکرده اند.

وی به سوره جمعه و احادیثی از پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) می فرمایند اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست پیدا می کنند بنابراین آنهایی که آن اسلام ناب را گرفتند و در مقابل بنی امیه و بنی عباس ایستادند مردم ایران بودند و هیچ چیز مانع آنها نشد که به مذهب زرتشتی برگردند.

ولایتی در ادامه خطاب به استادان دانشگاه گفت: ما دست نیاز به سمت همه استادها و بزرگانی که در حوزه تاریخ تلاش کردند و آثار گرانبهایی را در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و خود تاریخ ایران داشته و دارند دراز می کنیم و عرض می کنیم که تشکیل گروهی درخصوص تاریخ در مرکز تحقیقات استراتژیک یکی از واجبات است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در این زمینه گام های نخستین برداشته شده است که دکتر خاموشی از چند سال پیش از بنده خواستند که کاری در این حوزه ها انجام دهیم که در این زمینه یک تک نگاری هایی ساده البته بدون اشکال هم نیست تالیف شد.

وی به کتاب تاریخ کهن معاصر که از زمان مادها تا زمان معاصر است اشاره کرد و گفت: این کتاب در 14 جلد تالیف شده است که 4 جلد آن بعد از انقلاب است. یعنی ما در زمینه تاریخ انقلاب چه در زمان امام خمینی (ه) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب مطلبی نداریم البته خلاصه ای در این عنوان از رهبر معظم انقلاب را در جلد 21 دایره المعارف بزرگ اسلامی بنا به خواست آقای بجنوردی آورده ایم که حدود 33 صفحه دوستونی است و با کمک دکتر راعی حدود 5 سال روی آن کار شد شاید 20 بار بازنویسی شد و سعی شده است که دقیق باشد و این مهم است که در همین زمان ما هرآنچه که هست را تا زنده هستیم و خودمان بخشی از همین تاریخ معاصر را شاهد بودیم تالیف کنیم.

ولایتی یادآور شد: مثلا در مورد کتاب تاریخ سیاسی جنگ ملاحظه کرده اید که بخشی از روایت بنده از مذاکراتی که با پرز دوکوئیار ، طارق عزیز، صدام حسین و دیگران و نقل مستقیمی در مورد آنچه که در جنگی که یکی از مهمترین مسایل تاریخ معاصر ایران بوده اتفاق افتاده است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به فرهنگ غنی ایران اشاره کرد و گفت: موقعی که به نوشتجات مستشرقین در رابطه با ایران مراجعه کنید آنها از اروپا شروع کردن و به سمت عثمانی ، ایران و هند آمدند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم خلاصه ای از نتیجه دیدار آنها از این سفرها بگوییم ، زمانی که آنها به ایران آمدند انگار که به یک جزیره آرامش رسیدند و مردمی کاملا متفاوت از قبل دیدند، یعنی کاملا فرهنگ متعالی از رفتار این ملت در انزار این بیگانگان که ضرورت هم نداشت که خیلی حسن نیست به ما داشته باشند مشاهده می شود.

ولایتی یادآور شد: آنها نتوانستند منکر این شوند که مردم ایران یک ویژگی متفاوتی از فضایل و رفتار انسانی دارند بنابراین این تفاوت مردمی است که یک تاریخ عمیق و ریشه دار در عقبه خودشان دارند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه به خاطره ای اشاره کرد و گفت: زمانی بنده در بالتیمور در بیمارستانی بودم. آنجایی که محل اقامت و محل درس خواندن بنده بود یک خیابان باهم فاصله داشت. در آن خیابان در محلی مشاهده کردیم که ستونی زده اند و تابلویی از چدن به آن پیچ کرده بودند که روی آن نوشته شده بود در سال 1970 جرج واشنگتن از این خیابان عبور کرده است بنابراین ملاحظه کنید اگر گوشه به گوشه ایران را بکاوید و به هر طبقه ای از طبقات زمین که برسید با یک اثری از فرهنگ و هنر تمدن ایران روبرو می شویم.

وی در ادامه به مقاله ای اشاره کرد که در آن منکر جندی شاپور شده بود گفت: ما مصمم شدیم که کاری در این زمینه انجام دهیم و یک کار چند ساله انجام شد و در جلد اول تاریخ کهن معاصر 200 صفحه در خصوص جندی شاپور کار شد و کاملا مستند است .

ولایتی با بیان این که در این مقاله که این فرنگی از روی بغض حرفی زده بود به این عنوان که ما ندیدیم مورخی هم عصر زمان تاسیس جندی شاپور سال 271 میلادی چیزی نوشته بشود و هرچه است بعد از تاسیس است، گفت: اگر کسی در زمان ساسانیان در مورد تاریخ هخامنشیان چیزی بنویسند این اعتبار ندارد؟ در زمان صفویه تاریخ سلجوقیان بنویسند اعتبار ندارد؟

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه گفت: آبان سال 1395 بزرگداشت جندی شاپور در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

در ادامه این دیدار و نشست هم اندیشی از کتاب کهن و معاصر ایران رونمایی شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان