arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

سفر نخست وزیر تایلند با هیات بلند پایه 60 نفری به تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیش از این نیز معاون وزیر بازرگانی تایلند اعلام کرده بود : معاون نخست وزیر تایلند در صدر یک هیات بلندپایه اقتصادی 50 نفره با هدف توسعه مناسبات اقتصادی با ایران به تهران سفر می کند.

رایزن بازرگانی ایران در تایلند از سفر نخست وزیر و یک هیات بلند پایه 60 نفره به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

محمدعلی پاک سرشت با اشاره به اینکه پس از توافق برجام همه کشورهای توسعه یافته به دنبال بازار هستند، افزود: مسئولان دولت تایلند نیز در همین راستا و برای دسترسی به بازارهای آسیانه میانه و عقب نماندن از دیگر کشورها برنامه ریزی لازم برای انجام سفر به ایران را آغاز کرده اند .

به گفته وی در این سفر علاوه بر نخست وزیر و تعدادی از وزیران بیش از 60 نفر از مدیران شرکت های تایلندی برای بررسی وضعیت بازار و امکانات اقتصادی برای سرمایه گذاری در ایران و همچنین ایجاد فرصت های جدید اقتصادی به ایران خواهند آمد.

پاک سرشت با اشاره به ظرفیت های عظیم اقتصادی شرکت های تایلندی خاطر نشان کرد : یکی از برنامه های پیشنهادی به این شرکت ها می تواند ارایه پیشنهاد راه اندازی مناطق آزاد نمایشگاهی برای تایلندی ها باشد .

وی تصریح کرد: ایجاد مناطق آزاد نمایشگاهی علاوه بر اینکه می تواند هزینه های حمل و نقل و مبادلات را برای تجار و بازرگان و تولید کنندگان ایرانی را کاهش دهد ، خود می تواند به عنوان پل ارتباطی با کشورهای همسایه برای فعالیت های ترانزیتی کالاهای تولیدی تایلندی باشد.

رایزن بازرگانی ایران در تایلند که به همراه رایزنان ایران در 10 کشور دنیا به خراسان شمالی سفر کرده بود ، در حاشیه بازدید از ظرفیت های صنعتی و بویژه گردشگری این استان و همچنین 300 کیلومتر نوار مرزی با کشور ترکمنستان را بهترین فرصت اقتصادی برای طرف های خارجی عنوان کرد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور تایلند با اشاره به اینکه بازرگانی و هر بازرگان قواعد خاص خود را دارد که سود باعث فعالیت آن خواهد شد افزود: کشور تایلند هیچ گونه محدودیتی و شرایطی با دنیا نگذاشت و سرمایه گذاران خارجی از جمله آمریکا، چین و ژاپن و کشور های همسایه وارد این کشور شدند و نیروهای ماهر ارزان تقویت کردند.

به گفته وی، آنقدر این کشور پیشرفت کرد که هم اکنون نمی دانم چه چیزی می شود به این کشور صادر کرد.

پیش از این نیز معاون وزیر بازرگانی تایلند اعلام کرده بود : معاون نخست وزیر تایلند در صدر یک هیات بلندپایه اقتصادی 50 نفره با هدف توسعه مناسبات اقتصادی با ایران به تهران سفر می کند.

دولت تایلند پس از توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5، تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته ای ایران در آخرین روزهای مهر و در آستانه لغو تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشورمان، هیات بلندپایه اقتصادی در اواسط ماه آینده میلادی برای توسعه مناسبات به ایران اعزام می کند.

تایلند از سوی دیگر در تلاش برای ترسیم نقشه راه بازارهای خارجی به دنبال افزایش صادرات و جذب اعتماد سرمایه گذاران خارجی به منظور مشارکت در توسعه این کشور است.

به نوشته روز جمعه تارنمای 'بانکوک پست' و 'نیشن'، 'سویت مائسینسی' معاون وزیر بازرگانی تایلند، گفت که در جهت تحقق این هدف قرار است 'سومکید جاتوسریپیتاگ' معاون نخست وزیر این کشور اواسط ماه دسامبر سال جاری به ایران سفر کند.

بیش از 50 نفر از بازرگانان و تجار تایلندی از بخش های ساخت و ساز، غذا، زیرساخت، بانکداری، بیمه و بخش های ترابری معاون نخست وزیر تایلند را در سفر به ایران همراهی می کنند.

معاون وزیر بازرگانی تایلند که خود نیز در این سفر معاون نخست وزیر را همراهی می کند، گفت که پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران، این کشور مورد توجه بازارهای جهانی قرار گرفته و بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به ویژه از کشورهای آمریکایی و اروپایی به دنبال سرمایه گذاری در این کشور هستند.

وی گفت: ما پیش بینی می کنیم تقاضای زیادی در ایران برای توانمند ساختن این کشور باشد و این فرصتی برای تایلند به منظور افزایش تجارت و سرمایه گذاری در این کشور خاورمیانه است.

معاون وزیر بازرگانی تایلند همچنین بر افزایش روابط و مناسبات تجار ایرانی با تجار تایلندی، روابط متقابل دولت - دولت و دولت با بخش خصوصی دو طرف تاکید کرد.

به گفته وی، صادرات برنج به ایران تنها تامین کننده منافع دو دولت نیست و شرکت های ساخت وساز نیز می توانند از طرح های دولتی در ایران منتفع شوند.

وی اعلام کرد از شرکت های علاقمند به سرمایه گذاری در ایران دعوت شده و پیش بینی می شود در این سفر قراردادهایی بین تجار دو طرف امضا شود و یک سرمایه گذاری مشترک نیز شکل گیرد.

تایلند از ابتدای سال جاری تا پایان ماه سپتامبر 168 میلیون دلار صادرات به ایران داشته که این رقم نسبت به سال گذشته 31.5 درصد کاهش نشان می دهد.

مهمترین اقلام صادراتی تایلند به ایران شامل چوب، محصولات چوبی، کائوچو، میوه های کنسرو شده، تور ماهیگیری، قطعات خودرو و نوشیدنی است.

معاون وزیر بازرگانی تایلند دلیل کاهش حجم صادرات تایلند به ایران را صورت کلی ناشی از بحران اقتصاد جهانی دانست.

واردات تایلند از ایران با افزایش 384 درصدی به 90 میلیون و 600 هزار دلار رسیده که محصولات استیل، شیمیایی، سبزیجات، میوه جات، محصولات دارویی و پزشکی، حیوانات آبزی تازه و منجمد را شامل می شود.

بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت بازرگانی تایلند، حجم صادرات این کشور در ماه سپتامبر امسال در مقایسه به سال گذشته با کاهش 5.5 درصدی به 18.8 میلیارد دلار رسیده است. این درحالی است که واردات این کشور در این ماه در مقایسه با سال گذشته 26.2 درصد افزایش یافت و به رقم 21.7 میلیارد دلار رسید که با این رقم میزان واردات این کشور تا پایان ماه سپتامر 154 میلیارد دلار گزارش شده است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: بلندپایه ، توافق ، بازار ، تجار
نظرات بینندگان