arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

اصلاحات گام به‌گام در‌اصلاحات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اصلاح‌طلبان گامهاي خود را براي موفقيت در دو انتخابات 7 اسفندماه با سرعت برمي‌دارند و طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه داشتند در ابتدا اختلافات را كمرنگ و شوراهاي متحدي را تشكيل دادند. در مرحله بعد شوراي سیاستگذاري براي انتخابات را تشكيل دادند تا بررسي‌هايشان نظام‌مند شود. تا اينكه نوبت به تهيه آيين‌نامه شوراي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان رسيد. به نظر مي‌رسد آنچه اصلاح‌طلبان را به اين سمت سوق داده، بررسي شكست‌هاي قبلي و اشكالات در تصميم‌گيري‌هايشان بوده است و اكنون تصميم دارند با نظم بيشتري از قبل در اين مسير حركت كرده و از انشقاق و چند پاره شدن دوري كنند. آنها شايد تجربه سال‌هاي قبل رقيب را دستور كار قرار دادند چرا كه نظم اين جريان در آن سال‌ها و تصميم واحدشان عامل موفقيتشان بود اما اين وحدت براي آنها چندان دوام نداشت و اختلافاتشان بروز پيدا كرد. اكنون اصلاح‌طلبان مي‌خواهند مسير را تا آنجا طي كنند كه به اختلاف نخورند و بر همين اساس جلسات شوراي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان به‌طور منظم برگزار مي‌شود. البته سه عضو افزوده شده به شورا از تيم محمدرضا عارف هستند و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید می‌کند این از اختیارات آقای عارف است و امکان دارد افراد دیگری نیز اضافه شوند.
 
 تهيه آيين‌نامه شوراي سیاستگذاري
 ديروز يك عضو هيات رئيسه موقت شوراي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: آيين‌نامه شوراي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان تاييد شد و رسولي، كولايي و توفيقي نيز با پيشنهاد محمدرضا عارف به شوراي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان پيوستند. علی‌محمد غريباني اظهار كرد: دیروز چارچوب آيين‌نامه شوراي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان تعيين شد و مواردي كه لازم بود به صورت مختصر و مفيد در هيات‌رئيسه موقت سه نفره اين شورا كه متشكل از خود من، آقاي عارف و آقاي موسوي‌لاري است تصويب شد. وي ادامه داد: فردا (امروز) هم جلسه شوراي عالي سیاستگذاري تشكيل خواهد شد و به اين آيين‌نامه رسيدگي خواهد كرد. رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات همچنين خبر داد: محمدرضا عارف، حسن رسولي، الهه كولايي و جعفر توفيقي را به عنوان اعضاي ديگر شوراي سیاستگذاري معرفي كرد. همچنين چند تن ديگر از چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب نيز به اين شورا اضافه خواهند شد. از سوي ديگر وزير كشور دولت اصلاحات از تهيه پيش‌نويس آيين‌نامه شوراي عالي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان خبر داد. حجت‌الاسلام سيدعبدالواحد موسوي‌لاري با اعلام اين خبر كه هيات‌رئيسه موقت شوراي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان در جلسه دیروز خود آخرين هماهنگي‌ها را براي جلسه امروز شورا انجام داده، گفت: قرار است فردا (امروز) جلسه شوراي عالي اصلاح‌طلبان برگزار شود. وي افزود: ماموريت هيات‌رئيسه موقت كه بنده و آقايان عارف و غريباني عضو آن هستيم، اين بود كه پيش‌نويس آيين‌نامه و زمان تشكيل جلسه بعدي را تهيه كنند. در همين رابطه زمان تشكيل جلسه بعدي مشخص و پيش‌نويس آيين‌نامه شوراي عالي اصلاح‌طلبان نيز تهيه شد. عضو شوراي عالي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان عنوان كرد: بنابراين دستور جلسه شوراي عالي اصلاح‌طلبان براي يكشنبه (امروز) كاملا مشخص است و پيش‌نويس تهيه شده به راي اعضاي شورا گذاشته مي‌شود. وزير كشور دولت اصلاحات خاطرنشان كرد: درباره رياست آقاي عارف بر شوراي عالي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان خود ايشان حرفي ندارند اما قرار است اين مساله در جلسه به شكل رسمي مطرح شود. موسوي لاري در پاسخ به اين سوال كه آيا رئیس دولت اصلاحات نيز در اين جلسات حضور دارد، خاطرنشان کرد: وی تمام مسائل مربوط به انتخابات را به شوراي عالي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان واگذار كرده‌ است. در اين راستا ديروز علی‌محمد غريباني با آرمان به گفت‌وگو پرداخت كه مي‌خوانيد:
 
 باخبر شديم كه پيش‌نويس آيين‌نامه شوراي عالي سیاستگذاري اصلاح‌طلبان تهيه شده. در اين پيش نويس چه چيزهايي پيش‌بيني شده است؟
الان نمي‌توانيم درباره آن صحبت كنيم چون ممكن است تغيير پيدا كند. به هرحال باید ببينيم امروز چه اتفاقي -در جلسه شورای عالی سیاستگذاری - مي‌افتد. 

 اصلا به اين آيين‌نامه نيازي بود؟  
شوراي عالي سیاستگذاري تهيه اين پيش‌نويس را بر عهده هيات سه نفره گذاشته است. ما هم اين پيش‌نويس را آماده و تصويب کردیم. حالا بايد برود در شوراي عالي سیاستگذاري به راي گذاشته شود. 

 رياست اين شورا قرار است بر عهده آقاي عارف باشد؟
در آيين‌نامه پيش‌بيني شده است كه بايد انتخابات برگزار شود. البته بايد ببينم تكليف چه خواهد شد اما اجماع روي آقاي عارف هست و در صورت تاييد پيش‌نويس، اعضا به اتفاق به آقاي عارف راي خواهند داد. 

 چه دلايلي باعث شد خانم كولايي، آقايان رسولي و توفيقي به اين مجموعه اضافه شوند؟
اين اختياري بود كه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به آقاي عارف داده بود كه ايشان از مجموعه خودشان بتوانند چند نفري را به شوراي عالي سیاستگذاري اضافه كنند. البته كساني كه به مجموعه اضافه مي‌شوند به دلیل قرار گرفتن در مجموعه ايشان نيست بلكه به خاطر شخصيت منطقه‌اي و تشكيلاتي است و اينكه آنها بتوانند در انسجام و همراهي شوراي عالي سیاستگذاري تاثيرگذار باشند. 

 فكر مي‌كنيد شخصيت‌هاي حقيقي ديگري هم به اين جمع اضافه شوند؟
بعيد نيست ولي الان نمي‌شود پيش بيني كرد. 

ارمان

برچسب ها: اصلاحات ، انتخابات
نظرات بینندگان