arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴

هشدار هاشمی به بیمه‌ها درباره حذف حق مهمی از بیماران + پاسخ به یک شایعه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر بهداشت با پاسخ به شایعه ای درباره اقداماتی در وزارت بهداشت در زمینه افزایش قیمت یکی از داروهای بیماران تالاسمی گفت: داروی تالاسمی گران نشده است و بیمه‌ها چه دولتی و چه خصوصی حق ندارند سبد حمایتی خود را کوچک کنند و نمی‌توانند خدمتی را حذف کنند.

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه نخستین گردهمایی روسای دبیرخانه هیئت‌ امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور درباره افزایش قیمت یکی از داروهای خوراکی بیماران تالاسمی گفت: روز گذشته خبری را در این مورد داشتیم مبنی بر اینکه یک داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی گران شده است و من گفتم که این دارو گران نشده مگر اینکه حمایت‌ بیمه‌ای از آن کم شده باشد.

وی افزود: در این زمینه متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به صورت یکطرفه حمایت خود را از این دارو کاهش داده است و این به منزله این است که بیماران تالاسمی بایستی متحمل پرداخت هزینه شوند که برخلاف مصوبه دولت و مجلس می باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه در این خصوص اگر تخلفی انجام گرفته باشد بنده اصلاح می‌کنم، افزود: دولت و مجلس تصویب کرده اند که هیچ کدام از بیمه‌ها چه دولتی و چه خصوصی حق کوچک کردن سبد حمایتی‌شان را ندارند و نمی‌توانند خدمتی را حذف کنند.

وی با ذکر اینکه ما شاهد افزایش آمار 10 درصدی ایذر در کشور هستیم، افزود: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی بار بیماری‌های واگیر را افزایش می‌دهد و باید فکر اساسی برای این‌ها بکنیم و این درحالی است که برای خدمات بهداشتی که به افراد در معرض خطر داده می‌شود، متاسفانه حاشیه سازی می‌کنند؛ اما نباید تحت تاثیر این حاشیه‌ها قرار بگیریم و به وظیفه خود که پیشگیری است، توجه کنیم و از گسترش این بیماریها جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت در این خصوص افزود: یک بخش کوچکی از کار به عهده ماست و بخش عمده با سایر دستگاه‌ها است زیرا اگر اعتیاد، جرم و جنایت افزایش پیدا کند طبیعی است که مشکلاتی در بخش سلامت ایجاد شود که از جمله افزایش بار بیماری اعصاب و روان و ایدز که متاسفانه شکل آن تغییر پیدا کرده است.

هاشمی درباره نحوه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های خودگردان گفت: تا جایی که می‌دانم پذیرش دانشجو از مسیر کنکور سراسری است، نظر وزارت بهداشت نیز رعایت قانون فعلی است. همچنین پذیرش دانشجویانی که خودشان هزینه‌شان را در قالب خودگردان می‌دهند از مسیر کنکور است و فکر می‌کنیم این کار به عدالت نزدیک‌تر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: البته پذیرفته شدگان در کنکور نیز در دانشگاه‌های مهم کشور در رتبه‌های 200، 220 و 250 بوده است که این نشان می‌دهد افراد با استعداد این صندلی‌ها را پر کرده‌اند ضمن اینکه خودشان هزینه تحصیلشان را نیز برعهده دارند.

وی افزود:‌ من شخصاً معتقدم نباید بگذاریم که ایرانیان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند و باید برایشان فرصت ایجاد کنیم اما این کار با زور شدنی نیست.

هاشمی در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی دانشجو در بعضی کشورها هستند که مدرسین آنها هم از جنس دانشجویان هستند.

وزیر بهداشت گفت: یعنی دانشگاه‌های خصوصی ایجاد شده که ثروت مردم را می‌برند و آموزش‌های استانداردی هم ندارند. بنابراین باید در داخل کشور و یا در کشورهای همسایه مان دانشگاه‌هایی را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد دانشگاه در داخل یا کشورهای همسایه جزو برنامه‌های جدی ما در حوزه معاونت آموزشی است، تصریح کرد: یعنی ایجاد و توسعه دانشگاه‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی با همکاری برخی از دانشگاه‌های معتبر جهانی که در درجه بندی بین المللی رتبه زیر هزار قرار دارند و ما نیز از این موضوع به شدت حمایت می‌کنیم.

هاشمی تاکید کرد: باید از رفتن فرزندانمان به دانشگاه‌های کشورهایی مانند امارات،‌ اوکراین و فیلیپین که سطح دانش‌شان با ما قابل مقایسه نیست، جلوگیری کنیم زیرا ما دانشگاه‌های خیلی خوبی داریم و خوشحالیم که مجلس ، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت توسعه آموزش عالی در حوزه سلامت گاه های موثری برداشته است.

انتخاب روسای دانشگاه‌ها باید به پیشنهاد هیات امناها باشددکتر هاشمی:

به گزارش وزارت بهداشت، در این راستا وزیر بهداشت در سخنرانی خود نیز در نخستین گردهمایی روسای دبیرخانه هیات امنای دانشگاهها، دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور با اشاره به روند شکل گیری قانون استقلال دانشگاه‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب تصریح کرد: من معتقدم که اختیارات دانشگاه‌ها در گذشته بیشتر از آن چیزی است که الان وجود دارد ولی همین حداقل‌ها را برخی بر نمی‌تابند.

وی با اشاره به وجود شایعاتی مبنی بر استخدام‌های مکرر و چندبرابر شدن حقوق‌ها گفت: لااقل طی این دو سالی که بنده در وزارت بهداشت بودم چنین اتفاقی نیفتاده است. در طی این دو سال شاهد بودید که بخش آموزشی درصدد بود برای برخی مجوز استخدام بگیرد که هنوز موفق به گرفتن چنین مجوزی نشده است. بنابراین اینها جوسازی‌ها و فضاسازی‌هایی علیه این قانون مترقی است.

هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های هیات‌های امنا در عرصه تصمیم سازی‌ها تاکید کرد: معقتدم که از ظرفیت‌های هیات‌های امنا به خوبی استفاده نکردیم و در راستای تامین نظر قانونگذار کمترین توفیق را داشتیم. ما باید از ظرفیت‌هایی که قانون در اختیار ما می‌گذارد حداکثر استفاده را ببریم.

وی با انتقاد از این موضوع که در حال حاضر استفاده ابزاری از هیات‌های امنا می‌شود عنوان کرد: زمانی که رئیس دانشگاه می‌خواهد از مقرارت کشوری عدول بکند از هیات‌های امنا استفاده می‌کند اما جاهایی که هیات امنا می‌توانند در عرصه سیاسگذاری تاثیرگذار باشند استفاده مطلوبی از آنها نمی‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با پراهمیت خواندن نقش هیات‌های امنا تصریح کرد: هیات‌های امنا برای دانشگاه‌ها نقش مجلس و هیات مدیره را دارد و باید به سمتی برویم که انتخاب روسای دانشگاه به پیشنهاد هیات‌های امناهایی باشد که کاملاً بر مسائل دانشگاه‌ها اشراف داشته باشند و طبعاً هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم وزارت بهداشت از انتخاب‌های کارشناسانه استقبال خواهند کرد.

هاشمی یکی از مشکلات دانشگاه‌ها را استفاده بهینه نکردن از ظرفیت‌های هیات های امنا دانست و گفت: مشکل از اینجا شروع شد که ما برای انتخاب اعضای هیات‌های امنا به سراغ کسانی رفتیم که مسئولیت‌های سنگینی داشتند و حتی دسترسی به آنها هم دشوار بود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقل از وزارت بهداشت در حوزه مادی و استخدامی و سیاستگذاری تصمیم گیری کنند، ابراز داشت: تصور می‌کنم که کاری که در عرصه طرح تحول نظام سلامت اتفاق افتاد ما را به این هدف بسیار نزدیک کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گام‌های برای واقعی دیدن نسبی هزینه‌ها برداشته شد، عنوان داشت: با تسریع بخشیدن به چنین روندی امکان استقلال دانشگاه‌ها بیشتر فراهم می‌شود.

هاشمی ایجاد دانشگاه‌های خصوصی و فعالیت آنها زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را یکی از اقدامات مفید در عصر خودگردانی دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: گرچه ایجاد دانشگاه‌های خصوصی زیر نظر وزارت بهداشت تجربه موفقی نبود اما می‌توان در صورت تسهیل شرایط قانونی امکان شناسایی برخی استعدادها که به لحاظ مالی از توانمندی برخوردار نیستند و تامین هزینه‌های تحصیل یا حتی زندگی آنها شرایط را برای ادامه تحصیل آنها را فراهم آوریم که البته تحقق چنین پیشنهادهایی به نوع سیاستگذاری هیات‌های امنا و قانونگذاری نمایندگان مجلس بستگی دارد.

وی با بیان اینکه به استقلال دانشگاه‌ها اعتقاد دارد، تاکید کرد: البته رسیدن به چنین شرایطی سخت است چون آنهایی که در بدنه برخی وزارتخانه‌ها هستند و به بخش نامه نویسی و انتشار آیین نامه عادت کرده اند، واگذاری این بخش از اختیارات برای آنها خیلی دشوار خواهد بود، بنابراین باید تلاش کنیم که هم تمرکز گرایی را از ستاد برداریم و هم خودباروی را در محیط ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر استفاده از قانون هیات‌های امنا، پایدار شدن منابع مالی در حوزه تامین سلامت و تعیین تکلیف نشدن بیمه روشن نشود کشور را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد، ابراز داشت: امیدوارم که در قالب برنامه ششم بحث تامین منابع مالی و تغییر ساختارها که جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب نیز هست گام‌های موثری در جهت رفاه ملت ایران برداشته شود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان