arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۸۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۰

هاشمی رفسنجانی، و سالهای تعقیب و مراقبت!

در پى ناديده گرفتن معافيت تحصيلى طلاب از سوى رژيم، اكبر هاشمى رفسنجانى به خدمت نظام وظيفه برده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"ع وارسته" در یادداشتی که برای "انتخاب" ارسال کرده، به سوابق مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و آورده است:

مطالب زیر فهرست کتاب قطوری است از زندگی آيت الله هاشمی رفسنجاني که با مرور آن، می توان در یک نگاه گوشه ای از مبارزات خستگي ناپذير او را دید. اين گزارش، گزيده و فهرستي است از روايت مأموران به اصطلاح «سازمان اطلاعات و امنيت کشور» (ساواک) که مشروح آن در اسناد اين سازمان آمده است:
20/1/1342 در پى ناديده گرفتن معافيت تحصيلى طلاب از سوى رژيم، اكبر هاشمى رفسنجانى به خدمت نظام وظيفه برده شد.
21/ 3/ 1342 اكبر هاشمى رفسنجانى، كه به خدمت نظام اعزام شده بود، از ارتش فرار كرد.
15/ 9/ 1343 ساواك تهران طى نامه‏اى از ساواك استان مركزى خواست تا از اكبر هاشمى رفسنجانى در مورد چگونگى انتشار كتاب سرگذشت فلسطين بازجويى به عمل آيد.
20/ 10/ 1343 اكبر هاشمى رفسنجانى در مسجد صاحب الزمان (عج) تهران به منبر رفت و در خاتمه براى آيت‏اللَّه خمينى دعا كرد.
7/ 11/ 1343 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى جلسه هيئت زينبيه به منبر رفت و ضمن انتقاد از نفوذ اجانب در كشور، قانون كاپيتولاسيون را فاجعه‏آميز خواند و آن را براى كشور همچون قرارداد تركمان‏چاى دانست.
14/ 11/ 1343 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى جلسه هيئت زينبيه، تبعيد آيت‏اللَّه خمينى را خواستِ دشمنان خدا دانست و اظهار داشت همچنان‏كه ابن سعد، خون امام حسين (ع) را براى رياست به زمين ريخت، اكنون هم براى رياست، خمينى‏ها را تبعيد مى‏كنند.
29/ 11/ 1343 جمعى از حجج اسلام و فضلاى حوزه علميه قم در نامه‏اى سرگشاده به اميرعباس هويدا، به اقدامات‏ خلاف مذهب و قانون دولت، خفقان و استبداد حاكم بر كشور، شكنجه و آزار زندانيان سياسى، تبعيد آيت‏اللَّه خمينى و وضيعت اسفبار مملكت اعتراض كردند. اكبر هاشمى رفسنجانى نيز از امضاء كنندگان اين نامه بود.
11/ 12/ 1343 اكبر هاشمى رفسنجانى به اتهام تحريك طلاب و تبليغات به نفع آيت‏اللَّه خمينى در وقايع 7 و 8 اسفند، توسط شهربانى قم دستگير شد.
12/ 12/ 1343 اكبر هاشمى رفسنجانى به اتهام اقدام برضد امنيت داخلى مملكت، به تهران اعزام و تحويل ساواك شد.
13/ 12/ 1343 اكبر هاشمى رفسنجانى تحويل زندان قزل قلعه گرديد و بازداشت شد.
14/ 12/ 1343 اولين جلسه بازجويى از اكبر هاشمى رفسنجانى توسط ساواك، در حول و حوش وضعيت زندگى، خانواده و دوستان و آشنايان، مراتب آشنايى با آيت‏اللَّه خمينى، سخنرانى‏ها و منابر، كتاب سرگذشت فلسطين، تحريك تظاهركنندگان در وقايع 7 و 8 اسفند و ... شروع شد.
3/ 3/ 1344 آيت‏اللَّه حسين كفايى، از علماى نجف در نامه‏اى به رياست ساواك درخواست آزادى اكبر هاشمى رفسنجانى را نمود.
14/ 4/ 1344 اكبر هاشمى رفسنجانى با قرار التزام عدم خروج از حوزه قضايى تهران، آزاد شد.
12/ 5/ 1344 طبق حكم اداره دادرسى ارتش، منع پيگرد 13 تن از علما و روحانيون از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى اعلام شد.
2/ 10/ 1344 ليست اسامى 12 نفر از وعاظ و" روحانيون افراطى" ممنوع المنبر ايام سوگوارى از سوى ساواك تهيه شد كه نام اكبر هاشمى رفسنجانى نيز در ميان آن‏ها ديده مى‏شود.
9/ 10/ 1344 اكبر هاشمى رفسنجانى به دليل به منبر رفتن در نجف آباد بدون اجازه قبلى از شهربانى محل و دعا كردن براى آيت‏اللَّه خمينى، دستگير و تحويل ساواك اصفهان گرديد. مشاراليه پس از بازجويى به قم برگردانده شد.
27/ 12/ 1344 عده‏اى از طلاب و روحانيون حوزه علميه قم، از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى در بيت آيت‏اللَّه مرعشى نجفى تجمع كردند و خواستار رفع تبعيد از آيت‏اللَّه خمينى و آزادى زندانيان سياسى شدند.
1/ 1/ 1345 مقارن با تحويل سال، به طرفدارى از آيت‏اللَّه خمينى، اعلاميه‏اى تحت عنوان «اعلام خطر» در قم منتشر شد و عده‏اى از روحانيون دستگير شدند و تحت بازجويى قرار گرفتند. طبق گزارش ساواك قم، اكبر هاشمى رفسنجانى نيز يكى از محركين اصلى به شمار مى‏رود.
3/ 2/ 1345 براساس رأى كميسيون حفظ امنيت اجتماعى در فرماندارى قم، علاوه بر تبعيدِ چند تن از روحانيون مقرر گرديد كه برخى از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى تحت مراقبت و كنترل شديد قرار گيرند.
17/ 3/ 1345 در پى دستگيرى جمعى از روحانيون در جريان پخش اعلاميه «اعلام خطر» اساسنامه جمعيت سرى اصلاح حوزه كشف شد كه منجر به مهاجرت چند تن از بنيانگذاران جمعيت از جمله سيدعلى خامنه‏اى و اكبر هاشمى رفسنجانى به زادگاه خود شد.
18/ 4/ 1345 اكبر هاشمى رفسنجانى پس از يك ماه اقامت در رفسنجان به قم بازگشت.
1/ 1/ 1346 مدرسه رفاه تهران، كه با پيشنهاد اكبر هاشمى رفسنجانى تأسيس شده بود، شروع به كار كرد و به تدريج به صورت يكى از پايگاه‏هاى نهضت در آمد.
10/ 4/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هفتگى مسجد موسى بن جعفر (ع) تهران به منبر رفت و ضمن انتقاد از افزايش مراكز فساد در كشور و تقبيح اصلاحات ارضى اظهار داشت با وجود فقر شديد مردم، استعمارگران ذخاير اين مملكت را به يغما مى‏برند.
16/ 4/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هفتگى مكتب حسين (ع) به منبر رفت و ضمن اعتراض شديد به پول پرستى و عياشى رجال و دولتمردان، آن را ضربه مهلكى براى يك كشور اسلامى خواند.
23/ 4/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هفتگى مسجد موسى بن جعفر (ع) به منبر رفت و ضمن انتقاد از نفوذ اجانب در كشور، اظهار داشت در اين مملكت به زور سرنيزه مسلمانان را مرعوب و محيط را به سوى فساد و فحشا سوق مى‏دهند.
30/ 4/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى خويش در جلسه هفتگى مسجد موسى بن جعفر (ع)، با اشاره به اختلافات طبقاتى موجود در كشور، ازبى توجهى رجال مملكت به دين و مذهب انتقاد كرد و جنايات اسرائيل در مورد اعراب را محكوم كرد.
28/ 6/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى، در سخنرانى جلسات هفتگى در تهران، با اشاره به تلاش‏هاى استعمار براى نابودى مذهب شيعه مژده داد كه: «نزديك است آن روزى كه نيروى اسلام به حركت در آيد و ريشه استعمار و استعمارگران را براندازد.»
2/ 7/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى به ساواك احضار و از وى در مورد مراجعه به سفارت كويت براى دريافت جرايد عربى بازجويى شد. در گزارش ساواك قيد شده كه اعمال و رفتار وى كاملًا تحت مراقبت است.
12/ 8/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى به اتهام تهيه و توزيع اعلاميه‏اى به نام «عزايى به نام جشن» در مخالفت با جشن‏هاى تاجگذارى، دستگير شد.
7/ 9/ 1346 ليست روحانيون ممنوع المنبر و وعاظى كه با اخذ تعهد در ايام ماه رمضان مجازند به منبر بروند، از طرف ساواك براى كليه مراكز در سراسر كشور ارسال شد. در اين ليست از اكبر هاشمى رفسنجانى نيز ياد شده، درحالى كه وى در اين زمان در زندان به سر مى‏برد.
13/ 9/ 1346 شهربانى آبادان اسامى روحانيون ممنوع المنبر، كه در ماه رمضان از ساير نقاط به اين منطقه وارد مى‏شوند، را منتشر كرد؛ نام اكبر هاشمى رفسنجانى نيز در اين ليست به چشم مى‏خورد.
20/ 9/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى از زندان قزل قلعه به زندان شهربانى انتقال يافت.
16/ 10/ 1346 به موجب رأى دادگاه تجديد نظر اداره دادرسى نيروهاى مسلح شاهنشاهى، اكبر هاشمى رفسنجانى به 70 روز حبس تأديبى، با احتساب بازداشت قبلى، محكوم گرديد.
17/ 11/ 1346 اكبر هاشمى رفسنجانى از زندان آزاد شد.
30/ 12/ 1346 با توجه به فرارسيدن ماه‏هاى محرم و صفر، صورت اسامى وعاظ ممنوع‏المنبر و كسانى كه با سپردن تعهد مى‏توانند از منبر استفاده كنند منتشر شد. نام اكبر هاشمى رفسنجانى نيز در اين ليست به چشم مى‏خورد.
30/ 1/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين حضور يافت. با حضور وى هيئت انصارالحسين پايگاه نيرومندترى براى هوادارى از نهضت شد.
12/ 2/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين در باره قانون و مسئله تشكيل كنفرانس حقوق بشر در تهران سخنرانى كرد و عملكرد آن‏را در مورد عدم رعايت حقوق بشر مورد انتقاد شديد قرار داد.
20/ 2/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين در مورد تأثير مثبت ايمان در اجراى قوانين اسلام سخنرانى كرد و وضعيت اجراى قوانين رايج در جامعه را مورد انتقاد قرار داد.
27/ 2/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين در باره عدم جدايى دين از سياست در اسلام- برخلاف مسيحيت- سخنرانى كرد.
10/ 3/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين به منبر رفت و ضمن اشاره به بهره‏گيرى نادرست استعمار از علم و آزادى در غارت منابع مسلمين، اظهار داشت آزادى يعنى اين‏كه هر كس به حق خود از نظر سياسى و اجتماعى برسد و اگر دستگاه حاكمه فاسد شد، مردم بتوانند آن را به‏دست گيرند.
25/ 5/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين با انتقاد از رواج مادى‏گرى در دنيا و نشأت گرفتن جنگ‏ها، آدم‏كشى ها و كثافت كارى‏ها از ثروت و مادى‏گرى، و تقبيح انديشه صوفى‏گرى، در مورد تعادل اسلام در زمينه ماديات و معنويات صحبت كرد.
1/ 6/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين با استناد به آيات قرآن در باره فرجام كار زورگويى و ظلم حكام و سلاطين نسبت به مردم در روز قيامت، سخنرانى كرد.
15/ 6/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى جلسه هيئت انصارالحسين ضمن اشاره به زلزله خراسان اظهار داشت: «چه‏طور زلزله هزاران نفر را از بين برد! بگذاريد عده‏اى هم در زنجير براى اسلام از بين بروند.»
29/ 6/ 1374 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين به منبر رفت و با اشاره به هرز رفتن استعدادهاى جوانان در كشور و استهزاء قانون اصلاحات ارضى، در پايان براى نابودى اسرائيل و استعمارگران دعا كرد.
5/ 7/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه بحث و تفسير قرآن در مسجد قائميه با حمله به عقايد روشنفكران در مورد ظهور امام زمان (عج)، از تجاوزات آمريكا به ويتنام، شوروى به چكسلواكى و استعمار انگليس در خليج فارس انتقاد كرد.
15/ 7/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين سخنرانى كرد و با اشاره به كتمان حق از سوى حكومت‏ها، اظهار داشت: «هميشه در جامعه افرادى هستند كه نمى‏گذارند كسى حرفش را بزند، لذا در حكومت فرعون‏ها، موسى‏هايى لازم است كه در مقابل آن‏ها قد عَلَم كند.»
19/ 7/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين به منبر رفت و با اشاره به نقش كشورهاى استعمارگر در عقب نگه داشتن كشورهاى جهان اسلام، ناتوانى مسلمانان در برابر اسرائيل را ناشى از عدم در ك صحيح آنان از قرآن دانست.
25/ 7/ 1347 در حسينيه ارشاد جشن‏هايى به مناسبت پانزدهمين قرن بعثت برگزار گرديد و اكبر هاشمى رفسنجانى در اين مراسم سخنرانى كرد.
10/ 8/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى در مسجد قائميه با اشاره به عدم تمكين اسرائيل از رأى سازمان ملل- باحمايت آمريكا- در مورد خروج از سرزمين‏هاى اشغالى، ضامن‏هاى اجراى قوانين در جهان را بدون توجه به معاد، ناكافى دانست.
16/ 8/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در مجلس جشنى كه به مناسبت تولد امام زمان (عج) در مسجد نبى اكرم (ص) تهران برگزار شد سخنرانى كرد و ضمن انتفاد از بى تفاوتى مجامع بين‏المللى در مورد سرنوشت‏ آوارگان فلسطينى و تعديات رژيم غاصب صهيونيستى خاطر نشان ساخت كه مردم بايد عليه ظلم و ستم برخيزند.
4/ 9/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى در حسينيه ارشاد با اشاره به سوءاستفاده‏هايى كه در جهان از مفهوم آزادى مى‏شود، جنايات اسرائيل نسبت به فلسطينى‏هاو سكوت سازمان ملل در اين مورد را محكوم كرد؛ وى همچنين توسعه مراكز فساد و فحشا در داخل كشور- به نام آزادى- را تقبيح كرد.
22/ 9/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در مسجد هدايت به منبر رفت و با اشاره به خطر نفوذ فرهنگ غربى در كشور و همچنين تصدى پست‏هاى فرهنگى و ادارى توسط بهاييان، خواستار به دست گيرى امكانات و ابزارفرهنگى به وسيله افراد صالح شد.
6/ 10/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين درباره احقاق حق از ديدگاه قرآن سخنرانى كرد و با اشاره به عدم احقاق حق ملت از سوى دولت، از روحانيت نيز به خاطر سكوت در مقابل مسائل روز و از جمله مسئله فلسطين، انتقاد كرد.
11/ 10/ 1347 ساواك جمعى از روحانيون و وعاظ از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى را به اتهام ايراد سخنرانى‏هاى تحريك آميز در ماه‏هاى محرم و صفر، ممنوع المنبر اعلام كرد.
19/ 11/ 1347 سازمان اطلاعات و امنيت كشور به ساواك تهران دستور داد كه از سخنرانى‏هاى اكبر هاشمى رفسنجانى به علت ممنوع المنبر بودن جلوگيرى كند.
30/ 11/ 1347 سازمان اطلاعات و امنيت كشور اكبر هاشمى رفسنجانى را به ارتباط با سازمان‏هاى دانشجويى خارج از كشور متهم كرد و به ساواك تهران دستور داد كه رفتار و اعمال نامبرده را شديداً تحت مراقبت و كنترل قرار دهند.
9/ 12/ 1347 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين درباره مراسم حج سخنرانى كرد و اظهار داشت حج يك كنفرانس ساليانه است كه كليه مسلمانان سراسر جهان بايستى در آنجا مسائل و مشكلات جهان اسلام را مطرح كرده و به فكر چاره‏جويى در مقابله با تجاوزات استعمار باشند.
10/ 2/ 1348 به دستور رياست سازمان اطلاعات و امنيت كشور كليه مكاتبات پستى اكبر هاشمى رفسنجانى تحت كنترل و نظارت قرارگرفت.
15/ 2/ 1348 به دستور سازمان اطلاعات و امنيت كشور، ساواك تهران موظف گرديد كه نحوه افكار، عقايد و تمايلات سياسى اكبر هاشمى رفسنجانى و افراد و احزاب وابسته به وى را شناسايى كند و اطرافيانش را نيز تحت مراقبت قرار دهد.
14/ 8/ 1348 ساواك اكبر هاشمى رفسنجانى را ممنوع المنبر اعلام كرد.
7/ 9/ 1348 اكبر هاشمى رفسنجانى در حسينيه ارشاد در زمينه عدالت اجتماعى در اسلام سخنرانى كرد و به عدم رعايت حدود عدالت به وسيله زمامداران وقت اشاره كرد و سوءاستفاده‏هاى رهبران و دولتمردان نظام را از سرمايه‏هاى مردم مورد انتقاد قرار داد.
11/ 9/ 1348 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى در مسجد هدايت ضمن انتقاد از دخالت اجنبى‏ها در سرنوشت كشور اظهار داشت: «ملت ما تحرك ندارد؛ چرا بايد در يك مملكت اسلامى اين همه ظلم وجود داشته باشد و هيچ عكس‏العملى نشان ندهيم.»
14/ 10/ 1348 اكبر هاشمى رفسنجانى در مسجد همت به منبر رفت و با اشاره به مبارزات امام صادق (ع) با حكام جور، بر لزوم بهره‏بردارى از امكانات فرهنگى مانند فيلم و سينما در مقابله با رخنه فرهنگ غربى و اشاعه فساد در جامعه تأكيد كرد.
23/ 10/ 1348 در جلسه هفتگى روحانيون با شركت على‏اصغر مرواريد، شيخ حسين كاشانى، نجم‏الدين اعتمادزاده، اكبر هاشمى رفسنجانى، فضل‏اللَّه مهدى‏زاده محلاتى، محمدرضا مهدوى، جعفر شجونى، موحدى كرمانى و محمد جواد باهنر، كه در منزل مرتضى مطهرى برگزار شد، بنا به پيشنهاد هاشمى رفسنجانى مقرر شد مرتضى مطهرى در مقابله با مطالب توهين‏آميز مجله زن روز نسبت به حجاب، مقالاتى در آن مجله منتشر كند.
26/ 10/ 1348 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى در مسجد همت مطالبى عليه سياست‏هاى دولت در جهت برگزارى جشن‏هاى شاهنشاهى ايراد كرد و اظهار داشت: «مگر 2500 سال قبل چه خبر بوده؟»
3/ 11/ 1348 اكبر هاشمى رفسنجانى در مسجد همت در باره اسلام و ايران سخنرانى كرد و تبليغات رژيم عليه اسلام و ترويج باستان گرايى را مورد انتقاد قرار داد.
12/ 11/ 1348 ساواك دستور احضار اكبر هاشمى رفسنجانى را به دليل سخنرانى تحريك‏آميز در مسجد همت‏ صادر کرد.
25/ 11/ 1348 اكبر هاشمى رفسنجانى به ساواك احضار و ضمن اخطار شديد به خاطر سخنرانى‏هايش به وى تذكر داده شد كه در مورد جشن‏هاى 2500 ساله صحبت نكند.
30/ 11/ 1348 سازمان اطلاعات و امنيت به ساواك تهران دستور داد كه نسبت به ضبط اظهارات اكبر هاشمى رفسنجانى در منابر اقدام كند.
17/ 12/ 1348 در آستانه ماه محرم و صفر جمعى از روحانيون ممنوع المنبر اعلام شدند از جمله اين علما آيت‏اللَّه منتظرى، طالقانى و اكبر هاشمى رفسنجانى و سيد محمدرضا سعيدى بودند.
13/ 2/ 1349 درجلسه هفتگى روحانيون، اكبر هاشمى رفسنجانى در مورد كمك به آوارگان فلسطينى مطالبى ايراد كرد و در مورد پيش‏بينى موضع رژيم نسبت به مرجعيت پس از درگذشت آيت‏اللَّه حكيم بحث و گفت و گو شد.
25/ 3/ 1349 ساواك به اكبر هاشمى رفسنجانى و برخى ديگر از روحانيون در مورد سوءِ استفاده از مرگ آيت‏اللَّه سعيدى اخطار كرد.
14/ 4/ 1349 سازمان اطلاعات و امنيت به ساواك تهران در مورد مراقبت و كنترل بيشتر سخنرانى‏هاى اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسات هيئت انصارالحسين تأكيد كرد.
24/ 7/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى، در سخنرانى جلسه هيأت انصارالحسين با استناد به آيات قرآن، ظلم و ستم و ادعاى خدايى فرعون‏هاى زمان را مورد انتقاد قرارداد و بر لزوم مبارزه با جباران و ديكتاتورها تأكيد كرد.
23/ 8/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى، كه از سوى دانشجويان دانشسراى عالى مامازن براى سخنرانى دعوت شده بود، سياست‏هاى مرموز حكومت پهلوى را در به انحراف كشانيدن دين اسلام و اشاعه تفكرات جدايى دين از سياست مورد انتقاد شديد قرار داد و اظهار داشت «مانند معاويه دين را از مساجد به كاخ‏ها كشانيده‏اند».
7/ 9/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى در دانشكده فنى دانشگاه تهران در مورد «اسلام، آيين زندگى» سخنرانى كرد و اظهار داشت هيچ گناهى از نظر اسلام بالاتر از اين نيست كه نفت مسلمين ارابه‏هاى جنگى دشمنان آنان را به گردش درآورد.
9/ 9/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى در تالار هنرسراى عالى نارمك پيرامون اسلام و اختلاف طبقاتى سخنرانى كرد و سخنان وى با استقبال وسيع و ابراز احساسات روبه‏رو شد.
15/ 9/ 1349 ساواك دستور اخطار به اكبر هاشمى رفسنجانى را در مورد مطالب سخنرانى‏هاى اخيرش صادر كرد.
17/ 11/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى به مناسبت عيد سعيد قربان در دماوند، با تأكيد بر عدم جدايى دين از سياست، به دسيسه‏هاى استعمار در اين مورد اشاره كرد و غارت منابع مسلمين توسط استعمارگران را در نتيجه گرفتن روح اسلام به وسيله استعمار دانست و ضمن انتقاد از ترويج بى‏دينى و اختلاف شديد طبقاتى در جامعه، اين‏ها را ناشى از عدم اجراى مقررات اجتماعى اسلام دانست.
29/ 11/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى توسط ساواك احضار شد و ضمن دادن تذكرات شديد، به وى اخطار كردند چنانچه مطالب تحريك آميز ايراد نمايد تحت تعقيب قرار خواهد گرفت.
10/ 12/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى در مسجد فخريه در باره تأثيرات مخرب تبليغات و برنامه‏هاى مطبوعات، راديو و تلويزيون و سينما بر افكار كودكان و نوجوانان سخنرانى كرد و از عدم كنترل دولت در اين زمينه انتقاد كرد.
15/ 12/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى در سالن آمفى تأتر دانشكده پلى تكنيك دانشگاه تهران در مورد نقشِ هدف در عمل سخنرانى كرد و اهداف و جنايات آمريكا در حمله به ويتنام را تقبيح كرد.
17/ 12/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى در حسينيه ارشاد در مورد عاشورا و پيام نهضت امام حسين (ع) به ملت‏ها درباره ظلم ستيزى و ايستادگى در مقابل ظالمان سخنرانى كرد و اظهار داشت كه سكوت در مقابل جابران باعث بازخواست و مسئوليت سنگين در محضر عدالت خداوند است.
18/ 12/ 1349 اكبر هاشمى رفسنجانى بنابه دعوت دانشجويان دانشگاه آريامهر (صنعتى شريف) در تالار مركزى آن دانشگاه درباره نهضت امام حسين (ع) سخنرانى كرد.
9/ 1/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى در رفسنجان به منبر رفت و در مورد مبارزات مردم فلسطين و قتل عام آنان توسط صهيونيست‏ها مطالبى اظهار داشت. وى همچنين جشن‏هاى 2500 ساله شاهنشاهى را مورد حمله قرار داد و گفت: «اسكلت 2500 ساله براى ما ايجاد هيچ گونه افتخارى نمى‏كند؛ بايد ببينيم كه امروزه در چه مرحله‏اى از ترقى و پيشرفت هستيم.»
3/ 2/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه هيئت انصارالحسين در باره سياست تحبيب و تطميع دستگاه‏هاى حاكمه سخنرانى كرد و كرنش و تعظيم مردم در برابر اين دستگاه‏ها را تقبيح كرد.
10/ 2/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى در مسجدالجواد (ع) به منبر رفت و ضمن صحبت در مورد حكومت و ذكر نمونه‏هايى از زمامدارى حضرت على (ع) اظهار داشت كه رهبر بايستى كليه نيازهاى اجتماع را در نظر بگيرد و يك ديكتاتور ممكن است اوضاع را بهبود دهد اما زمينه‏هاى پرورش عقايد و شخصيت‏ها را از ميان مى‏برد.
18/ 2/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى به دليل ايراد مطالب تحريك آميز عليه رژيم سلطنتى، از طرف ساواك ممنوع المنبر اعلام گرديد و دستور عمليات تعقيب و مراقبت وى صادر شد.
22/ 2/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى، كه جهت شركت در مراسم جشن ميلاد حضرت رسول اكرم (ص) به همدان دعوت شده بود، هنگام ايراد سخنرانى توسط شهربانى همدان به علت ممنوع المنبر بودن دستگير شد و ساواكِ محل پس از اخذ تعهد، وى را مجبور به ترك شهر كرد.
21/ 3/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى جلسه هيئت انصارالحسين ضمن تمجيد از مبارزات مردم فلسطين و الجزاير سستى و بى‏تفاوتى جامعه را مورد انتقاد قرار داد.
30/ 4/ 1350 اداره كل سوم ساواك طى نامه‏اى به رياست كل ساواك تهران دستور داد كه با توجه به در پيش بودن مراسم جشن‏هاى 2500 ساله و احتمال يك سلسله فعاليت‏هاى ضد حكومتى و پخش اعلاميه‏ها از سوى اكبر هاشمى رفسنجانى مراقبت و كنترل لازم را از نامبرده بعمل آورند.
29/ 5/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى، كه به مدت 5 شب از طرف مجمع ادبى و اسلامى جوانان شهرستان قزوين جهت سخنرانى دعوت شده‏بود، پس از اولين منبر و صحبت درباره مبارزات مردم فلسطين از طرف شهربانى احضار و به وى تكليف شد قزوين را ترك نمايد.
26/ 6/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى، على‏رغم ممنوع المنبر بودن از طرف ساواك، در جلسه هيئت انصارالحسين درباره زندگانى سياسى و مبارزات امام هفتم سخنرانى كرد.
14/ 7/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى توسط ساواك تهران دستگير شد و منزل وى مورد بازرسى و تفتيش قرار گرفت. وى پس از بازجويى به زندان قزل قلعه تحويل داده شد.
17/ 7/ 1350 توسط اداره دادرسى نيروهاى مسلح شاهنشاهى براى اكبر هاشمى رفسنجانى به اتهام اقدام عليه امنيت كشور قرار بازداشت صادر شد.
21/ 7/ 1350 اكبر هاشمى رفسنجانى از زندان قزل قلعه به اوين منتقل شد.
7/ 8/ 1350 مرتضى مطهرى براى استخلاص اكبر هاشمى رفسنجانى با محمدتقى فلسفى در تهران گفت و گو كرد.
13/ 8/ 1350 جلسه هفتگى روحانيون مبارز تشكيل شد. در اين جلسه ضمن ابراز نگرانى از دستگيرى اكبر هاشمى رفسنجانى در مورد چگونگى ارسال وجوهات براى آيت‏اللَّه خمينى به عراق و مشكلات آن مسائلى مطرح شد.
24/ 9/ 1350 اقداماتى از سوى مرتضى مطهرى، على اصغر مرواريد، على حجتى كرمانى و همسر اكبر هاشمى رفسنجانى جهت آزادى وى از زندان از طريق آيت‏اللَّه شريعتمدارى و امام موسى صدر صورت گرفت.
8/ 12/ 1350 پرونده اتهامى اكبر هاشمى رفسنجانى پس از تكميل به اداره دادرسى نيروهاى مسلح تحويل داده شد. نامبرده كه پس از بازجويى به زندان قزل‏قلعه برگردانده شده بود، به پادگان عشرت‏آباد منتقل شد.
24/ 1/ 1351 دادگاه بدوى اكبر هاشمى رفسنجانى را به يك سال حبس محكوم كرد.
5/ 2/ 1351 اكبر هاشمى رفسنجانى از زندان آزاد گرديد.
17/ 3/ 1351 ساواك بار ديگر دستگيرى اكبر هاشمى رفسنجانى را دردستور كار خود قرار داد.
27/ 3/ 1351 ساواكِ مركز به كليه مراكز تابعه خود اعلام كرد كه اكبر هاشمى رفسنجانى متوارى است و درصورت شناسايى فوراً او را دستگير و به ساواك مذكور بفرستند.
6/ 6/ 1351 اكبر هاشمى رفسنجانى توسط شهربانى كرمان دستگير وبه ساواك محل تحويل داده شد؛ نامبرده پس از يك روز به همراه مأمورين مسلح از كرمان به تهران منتقل گرديد.
14/ 6/ 1351 اكبر هاشمى رفسنجانى به زندان قزل‏قلعه تحويل داده شد و بازجويى از وى آغاز گرديد.
18/ 6/ 1351 توسط شعبه 7 بازپرسى اداره نيروهاى مسلح شاهنشاهى قرار بازداشت موقت در زندان قزل قلعه براى اكبر هاشمى رفسنجانى به جرم اقدام عليه امنيت داخلى كشور صادر گرديد.
12/ 7/ 1351 ليست ممنوع‏المنبر بودن عده‏اى از علما از طرف رژيم اعلام شد. نام اكبر هاشمى رفسنجانى نيز در اين ليست به چشم مى‏خورد.
19/ 7/ 1351 اكبر هاشمى رفسنجانى با قرار التزام عدم خروج از حوزه قضايى تهران به قيد وجه التزام مبلغ پنجاه هزار ريال از زندان آزاد شد.
3/ 9/ 1351 اكبر هاشمى رفسنجانى على‏رغم ممنوع المنبر بودن، سخنرانى در جلسات هفتگى هيئت انصارالحسين را از سرگرفت.
1/ 10/ 1351 اكبر هاشمى رفسنجانى در سخنرانى جلسه هيئت انصارالحسين ضمن اشاره به مبارزات مردم الجزاير و ديگر كشورها و با استناد به آيات قرآنى اظهار داشت: «ملتى كه دائم توسرى خور باشد و چهار نفر ژاندارم برآن‏ها مسلط باشند و درسياست كشورشان نتوانند دخالت كنند، بر چنين افرادى خداوند عذابى‏ دردناك خواهد فرستاد.»
20/ 10/ 1351 ساواك لزوم جلوگيرى و مراقبت ازمنبر رفتن اكبر هاشمى رفسنجانى را درحوزه استحفاظى به مراكز نُه‏گانه ساواك تهران اعلام كرد.
19/ 11/ 1351 اكبر هاشمى رفسنجانى به ساواك احضار و به وى تذكر داده شد.
9/ 12/ 1351 سازمان عفو بين‏الملل در نامه‏اى به مسئولين ايران در مورد وضعيت زندگى و محكوميت اكبر هاشمى رفسنجانى استفسار كرد.
13/ 6/ 1352 گروهى از علما، از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى، به دليل فرارسيدن ماه مبارك رمضان و سابقه تحريكات آن‏ها عليه رژيم سلطنتى ممنوع‏المنبر اعلام شدند.
24/ 7/ 1352 در جلسه‏اى كه در مسجد جاويد برگزار گرديدمرتضى مطهرى به سخنرانى پرداخت و پس از سخنرانى وى، در مورد كمك رسانى و ارسال وجوه سهم امام به وسيله اكبر هاشمى رفسنجانى از طريق سفير مصر به مجاهدين فلسطينى مسائلى مطرح شد.
12/ 6/ 1353 با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، ليست وعاظ ممنوع المنبر از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى اعلام شد.
30/ 7/ 1354 درحالى كه اكبر هاشمى رفسنجانى، در سفر خارج از كشور به سر مى‏برد، ساواك دستور كنترل اعمال و تماس‏هاى وى را صادر كرد.
21/ 8/ 1354 اكبر هاشمى رفسنجانى، كه به مدت 3 ماه در سفر خارج از كشور به سر مى‏برد، از طريق تركيه وارد كشور شد.
1/ 9/ 1354 اكبر هاشمى رفسنجانى توسط ساواك دستگير و تحويل كميته مشترك ضد خرابكارى گرديد و مورد بازجويى قرار گرفت و منزل وى با حضور نماينده دادستان ارتش و نماينده ساواك مورد بازرسى قرار گرفت.
3/ 9/ 1354 از طرف اداره دادرسى نيروهاى مسلح شاهنشاهى قرار بازداشت موقت اكبر هاشمى رفسنجانى به اتهام اقدام عليه امنيت كشور صادر شد.
1/ 10/ 1354 اكبر هاشمى رفسنجانى به زندان اوين منتقل شد.
17/ 2/ 1356 پرونده اتهامى اكبر هاشمى رفسنجانى از سوى ساواك تكميل و به اداره دادرسى نيروهاى مسلح ارسال شد.
21/ 2/ 1356 بازجويى از اكبر هاشمى رفسنجانى توسط بازپرس اداره دادرسى نيروهاى مسلح شاهنشاهى آغاز شد.
28/ 2/ 1356 دادستانى ارتش براى اكبر هاشمى رفسنجانى به اتهام اقدام عليه امنيت كشور قرار نهايى (مجرميت) صادر كرد.
16/ 3/ 1356 دادگاه عادى شماره يك تهران اعزام اكبر هاشمى رفسنجانى را جهت تعيين وكيل مدافع از رياست زندان اوين درخواست كرد.
25/ 3/ 1356 جلسه رسمى دادگاه عادى شماره يك اداره دادرسى نيروهاى مسلح به رياست سرتيپ اسداللَّه ناصح جهت رسيدگى به پرونده اتهامى اكبر هاشمى رفسنجانى تشكيل شد و مشاراليه به 6 سال حبس جنايى درجه يك با احتساب بازداشت قبلى از تاريخ 3/ 9/ 54 تا زمان تشكيل دادگاه محكوم گرديد. رأى دادگاه مورد اعتراض اكبر هاشمى قرار گرفت و تقاضاى تجديد نظر ‏شد.
7/ 4/ 1356 در پى اعتراض اكبر هاشمى رفسنجانى به رأى صادره جلسه 25/ 3/ 56 دادگاه شماره يك تهران، پرونده براى تجديد نظر احاله شد.
12/ 4/ 1356 دادگاه تجديدنظر شماره يك تهران طى نامه‏اى اعزام اكبر هاشمى رفسنجانى را براى معرفى وكيل مدافع به آن دادگاه، از رياست زندان اوين درخواست كرد.
22/ 5/ 1356 جلسه رسمى دادگاه تجديدنظر شماره يك تهران به رياست سرلشكر محمود وزيرى جهت رسيدگى به پرونده اتهامى اكبر هاشمى رفسنجانى تشكيل گرديد و مشاراليه به سه سال حبس جنايى درجه يك با احتساب ايام بازداشت قبلى از تاريخ 3/ 9/ 54 تا زمان تشكيل دادگاه محكوم شد. اكبر هاشمى بلافاصله تقاضاى فرجام كرد.
26/ 6/ 1356 تقاضاى فرجام اكبر هاشمى رفسنجانى مورد تصويب محمدرضا پهلوى قرار نگرفت.
4/ 7/ 1356 حكم صادره از سوى دادگاه تجديدنظر تهران مبنى بر محكوميت اكبر هاشمى رفسنجانى به سه سال حبس جنايى از سوى اداره دادرسى نيروهاى مسلح قطعيت يافت.
6/ 10/ 1356 به گزارش ساواك، اكبر هاشمى رفسنجانى در زندان موضع ضد ماركسيستى گرفته و از كتاب فلسفه تاريخ حبيب اللَّه پيمان انتقاد كرده است.
4/ 8/ 1357 اكبر هاشمى رفسنجانى از زندان آزاد شد.
8/ 10/ 1357 (حدود یک ماه پیش از پیروزی انقلاب) طى حكمى، آيت‏اللَّه خمينى هيئتى مركب از مهندس بازرگان، اكبر هاشمى رفسنجانى و مهندس كتيرايى و دو تن ديگر را مأمور نظارت بر توليد نفت كردند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۶
0
2
چقدر شبیه داستان قلعه حیوانات شده...
آخر همه انقلابها همینه...عده ای که نمی فهمند انقلاب چیه اونایی که انقلاب کردند رو از بین می برند...
علی
|
BOLIVIA, PLURINATIONAL STATE OF
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۶
8
0
به ع وارسته باید گفت همه آنچه راکه گفته ای درست اما ملاک حال فعلی ایشان است.
والسلام
الف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۶
0
1
حال فعلي آقاي هاشمي متانت است و درايت و صبوري و به مخالفان و منتقدانش سلام مي دهد؛ «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً»
راهنما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
0
4
حال فعلي آيت الله هاشمي رفسنجاني حرکت در خط امام و ولايت فقيه، سکوت در برابر فحاشان و هتاکان، روشنگري در مورد جريان نفاق است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
0
5
عجب شجاعتي داشته! تمام اين تلاشها زماني بوده که ديگران جرأت کوچکترين انتقاد را نداشتند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
0
4
حال فعلي ايشان کاملا روشن است؛ دلسوزي و نگراني براي انقلاب و نظام.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
0
4
هاشمي زنده باد خامنه اي پاينده باد
مهدی علوی
|
TAJIKISTAN
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۷
0
3
دورود بر سه یاورخمینی هاشمی و دوسیدحسینی
نظرات بینندگان