arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴

ایران و روسیه در آستانه اوج گیری همکاری ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، موافقتنامه ها و تفاهمنامه های امضا شده میان ایران و روسیه در سه روز مذاکرات هیات های ایرانی و روسی در«مسکو» را زمینه ساز اوج گیری روابط دو کشور دانست.

رئیس ایرانی کمیسیون دولتی همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مسکو، درباره اسناد همکاری ها ی دوجانبه میان تهران - مسکو که شامگاه چهارشنبه با «الکساندر نوواک» وزیر انرژی و رئیس روسی این کمیسیون امضا کردند، گفت: با مجموعه توافق و تفاهم صورت گرفته حاصل سه روز مذاکرات هیات های ایرانی و روسی از این پس مانعی در مسیر توسعه همکاری های دو کشور وجود ندارد و دورنمای توسعه روابط روشن تر می شود.

وی افزود: هدف ما گشودن فصل جدیدی از روابط ایران و روسیه است و نشست «مسکو» نیز با این پیش بینی برگزار شد تا به هدف تعیین شده دست بیابیم و حجم روابط اقتصادی دو کشور هم از سال آینده افزایش پیدا می کند.

رئیس ایرانی کمیسیون دولتی همکاری های اقتصادی ایران و روسیه همچنین در نشست خبری پس از امضای توافقنامه ها گفت: در مذاکرات فشرده دو هیات، تمامی نیازها و عرصه های روابط ایران و روسیه مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف در مورد محدودیت های موجود در مسیر توسعه همکاری های دوجانبه نیز گفت وگو کردند.

واعظی یادآور شد: توافق شد روابط دو کشور را در سه سطح راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم و در هر مورد برنامه ریزی کنیم.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات همچنین به توافق ایران و روسیه برای توسعه روابط بین استانی اشاره کرد و گفت: برای بخش خصوصی تسهیلاتی را قائل شدیم تا دامنه سرمایه گذاری متقابل افزایش یابد.

براساس برآوردها، ارزش اقتصادی اسناد امضا شده توسط «واعظی» و «نوواک» رئیسان ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، می تواند بین 30 تا 40 میلیارد دلار باشد.

رئیسان ایرانی و روسی این کمیسیون همچنین چندین سند همکاری در عرصه های مختلف از جمله در حوزه انرژی، دریایی و بانکی امضا کردند.

واعظی همچنین در سفر به مسکو با «ایگور شووالف» معاون اول نخست وزیر، خانم «الویرا نابی اولینا» رئیس کل بانک مرکزی، خانم «ورونیکا اسکورتسوا» وزیر بهداشت و «آنتون سیلوانف» وزیر دارایی روسیه در باره راه های گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف و برنامه ریزی برای افزایش روابط بانکی و مالی مذاکره کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان