arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

درخواست چهره‌های سیاسی فرانسه برای بازنگری در روابط دمشق-پاریس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمعی از نمایندگان و چهره‌های سیاسی فرانسه از دولت پاریس خواستند فوراً سیاست خارجی خود را تغییر داده و آن را به "مسیر درست بازگردانند و در مورد روابط با سوریه تجدیدنظر کنند."

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، پس از حملات تروریستی اخیر در پایتخت فرانسه که منجر به کشته شدن نزدیک به 130 تن شد، جمعی از نمایندگان پارلمان فرانسه و برخی از چهره‌های سیاسی این کشور با انتقاد از عملکرد سیاست خارجی کشورشان، تصحیح این سیاست‌ها و بازنگری در روابط پاریس- دمشق را خواستار شدند.

ژاک میار، یکی از نمایندگان پارلمان فرانسه در این راستا گفت: ما به بازنگری در سیاست‌های خود به ویژه درخصوص سوریه نیاز داریم و فکر می‌کنم ما سیاست‌های اشتباهی درخصوص دمشق اتخاذ کردیم.

وی افزود: دشمن امروز فرانسه داعش است نه بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) و ما نمی‌توانیم به سیاست‌های فعلی خود با سوریه ادامه دهیم در حالی که آنها در مرزها هستند و حوادث اخیر ثابت کرده که عبور از این مرزها آسان است.

ژان فردریک پواسون، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان فرانسه نیز با اشاره به اینکه انتقادات از سیاست‌های وزارت خارجه فرانسه بسیار دیر بوده، نتایج دیپلماسی خارجی فعلی فرانسه را به نفع این کشور ندانست و گفت: همانگونه که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور کشور گفت ما در وضعیت جنگی هستیم و بازنگری در سیاست‌های خارجی مورد نیاز است. فرانسه باید به کسانی که هر روز با داعش می‌جنگند، نزدیک‌تر باشد.

پواسون از دولت فرانسه خواست در روابط خود با عربستان، ترکیه و قطر تجدیدنظر کند و اظهار داشت: اکنون روشن است که این کشورها از جمله عربستان از تروریست‌ها و برخی گروهک‌های تروریستی حمایت مالی می‌کنند. این کشورها باید ابهام‌ها را کنار زده و موضعگیری‌های روشنی در پیش گیرند.

این نماینده پارلمان فرانسه ادامه داد: من نمی‌گویم که روابط‌مان را با این کشورها قطع کنیم و یا تحریم‌های فوری علیه آنها اجرا کنیم اما دست‌کم ما به توضیح آنها نیاز داریم.

ژرار باپت، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان فرانسه نیز با ابراز تاسف از عدم توجه وزارت کشور به توصیه‌های وی درخصوص لزوم همکاری با سوریه گفت: پس از سفرم به سوریه به وزارت کشور گفتم که در صورت موافقت ما با بازگشایی سفارت سوریه در پاریس، این کشور برای همکاری با فرانسه در زمینه اطلاعاتی آماده است و امروز شاهد هستیم که این همکاری می‌تواند منفعت بزرگی برای ما باشد.

باپت افزود: باید از سیاست طرد در قبال سوریه دست برداریم وقت آن رسیده که حصار دیپلماتیک از سوی وزارت خارجه فرانسه لغو شود.

همزمان اور برونو لومر، دیگر چهره سیاسی پارلمان فرانسه بازنگری در روابط خارجه کشورش با دولت‌های منطقه خلیج فارس و اصلاح روابط پاریس با مسکو و دمشق را خواستار شد.

مارین لوپن، رئیس حزب جبهه ملی فرانسه نیز بازنگری در سیاست خارجه کشور و مشخص کردن هم‌پیمانان و دشمنان فرانسه را خواستار شد.

لوپن گفت: باید کشورهای حامی افراط‌گری و نیز کشورهایی که موضعگیری مبهمی درباره گروه‌های تروریستی دارند، دشمن فرانسه دانست اما تمامی کشورهایی که همراه با پاریس در نبردها علیه داعش شرکت می‌کنند را باید هم‌پیمانان فرانسه به حساب آورد و با آنها بر این اصل رفتار کرد.

اودیل سوگ، معاون رئیس کمیته امور خارجی فرانسه نیز تاکید کرد: فرانسه به جای گزینه نظامی به راه‌حلی سیاسی در سوریه نیاز دارد.

سوگ اظهار داشت: ما باید برای تحقق گزینه سیاسی در سوریه با ایران و روسیه گفت‌وگو کنیم. ما نیازمند آن هستیم که تمامی گروه‌ها در عملیات نظامی هماهنگی بسیج شوند و من بسیار متاسفم که ما از ابتدا شرکای ایرانی و روسی خود را نادیده گرفتیم و اهمیت آنها را درک نکردیم.

فرانسوا فیون، نماینده فعلی پارلمان فرانسه و نخست‌وزیر سابق این کشور نیز نسبت به راه‌اندازی بزرگترین ائتلاف جهانی ممکن و آغاز عملیات نظامی بزرگی برای نابودی داعش ابراز تمایل کرد و گفت: ما نه فقط از روز گذشته بلکه از روزی که وارد عملیات نظامی علیه داعش شدیم، در وضعیت جنگی هستیم و دوست دارم به این نکته توجه شود که ما برای پیروزی جنگ شرکت کنیم.

فیون افزود: دستگاه اجرایی فرانسه باید به جای توقف همکاری‌ها با روسیه، با این کشور و نیز ایران همکاری کند و حتی برای مدت موقت با دمشق نیز فعالیت‌های مشترکی داشته باشد.

آلن ژوپه، نماینده پارلمان فرانسه و نخست‌وزیر پیشین این کشور نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 2 با تاکید بر اهداف ائتلاف آمریکایی ضدداعش در سوریه و عراق به دلیل اینکه تاکنون تاثیر چندانی نداشته و ناکارآمد بوده، باید روشن شود.

وی گفت: من با موضعگیری کشور موافق بودم اما امروز موضعگیری‌ام تغییر کرده، اولویت‌هایی وجود دارد ما باید ابتدا داعش را نابود کنیم و سپس به بررسی چگونگی سازش میان گروه‌های مختلف سوری بپردازیم.

روزنامه لوفیگاروی فرانسه نیز در مقاله‌ای با عنوان «لزوم بازگشت سیاست‌های خارجه فرانسه به مسیر درست» نوشت، بیشتر سیاستمداران هنوز از حملات تروریستی شب جمعه پاریس گیج هستند در حالی که برخی دیگر اخبار سایت‌های مختلف را دنبال می‌کنند. در این سایت‌ها فرانسه به همکاری با دولت روسیه و دمشق به مدت چند ماه دعوت شده و نسبت به پیامدهای سیاست خارجه پاریس در قبال سوریه هشدار داده شده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان