arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

42 میلیون لیتر بنزین کشور فاقد استاندارد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با ادعا سخنگوی دولت مبنی بر توزیع بنزین باکیفیت در کل کشور گفت:تنها 30 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در سطح کشور توزیع می‌شود.

موضوع بنزین پتروشیمی‌ها و همچنین ورادات بنزین یورو4 اخیرا به یکی از موضوعات مهم بین مسئولین تبدیل شده است تا جایی که نوبخت سخنگوی دولت در رابطه با ادعای توزیع بنزین بدون کیفیت در کشور می‌گوید: تمام بنزین‌های توزیع شده در کشور با کیفیت هستند. 

در رابطه با کم و کیف تولید بنزین یورو4 در کشور با "امیرعباس سلطانی" نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون انرژی مجلس به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

موضوع بنزین‌های آلوده سالیان سال است که مطرح و در مقاطعی از زبان مسئولین شنیده می‌شود اخیرا هم سخنگوی دولت در واکنش به  این اظهارات گفته‌اند که تمام بنزین‌های توزیع شده در کشور با کیفیت هستند اما برخی هم معتقدند بنزین با کیفیت تنها در تهران و بنزین بی کیفیت درشهرستانها توزیع می شود، از کم و کیف این مسئله برای ما بگویید؟

سلطانی: تا اردبیهشت ماه سال 1392 بنزین‌های وارداتی به کشور معمولا با استاندارد یورو2 و پایین‌تر بوده که عوامل آلاینده آن به مانند بنزن حداکثر تا 6 درصد و گوگرد آن 500جزء در میلیون تخمین زده شده است که این ارقام برای حفظ شرایط زیست محیطی کاملا خطرناک است.

همچنین در دهم اردیبهشت ماه سال 1393 هیات دولت مصوبه‌ای را ارائه که کرد که شامل قطع بنزین‌های پتروشیمی‌ها و وارد کردن حداکثر ده میلیون لیتر بنزین یورو 4 به کشور شد. با این احتساب در  حال حاضر ما روزانه 7 الی 8 میلیون لیتر واردات بنزین یورو 4 داریم و همچنین حدودا 16 میلیون لیتر باقیمانده نیاز خود را از پالایشگاه اراک و حدود 7 میلیون لیتر آن را هم از پالایشگاه اصفهان دریافت می‌کنیم که با احتساب همه موارد جمعا حدود سی میلیون لیتر بنزین یورو 4 در سطح کشور توزیع می‌شود.

 مابقی نیاز بنزین کشور به چه نحوی و با چه کیفیتی تولید و توزیع می شود؟

سلطانی: از مابقی 72 میلیون لیتری که روزانه ما به آن احتیاج داریم 42 میلیون لیتر آن از بنزین‌های معمولی هستند که معمولا در سطح شهرها و استانهای کوچک توزیع می‌شوند.

در حال حاضر سی میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کدام استانها توزیع می‌شود؟

سلطانی: در حال حاضر حدود شش و یا هفت کلانشهر زیر پوشش بنزین یورو 4 هستند که از جمله آنها می‌توان به تهران، اراک، اصفهان و... اشاره  کرد و همچنین شهرهایی چون شیراز، اهواز، کرج و مشهد از 20 تا 50 درصد تحت پوشش بنزین یورو 4 هستند و در  کل 42 میلیون لیتر بنزین از نیاز کلی کشور فاقد کیفیت یورو 4 می‌باشند.

شما با چه عدله و استدلالی این موضوع را تایید می‌کنید؟

سلطانی: طبق استعلامی که کمیسیون انرژی از سازمان استاندارد ملی در ارتباط با واردات بنزین انجام داده آورده شده که "در راستای کنترل کیفیت بنزینهای وارداتی از مبادی ورودی، براساس بررسی‌های انجام شده، بنزین‌های وارداتی از مبدا هرمزگان با استاندارد ملی ایران مطابقت داشته است. ضمنا به دلیل مغایرتهای مشاهده شده در کیفیت بنزین‌های وارداتی از مبادی شمال با استاندارد مذکور، طبق تفاهم انجام شده با مجموعه وزارت نفت مقرر گردید ورود بنزین این  مبدا متوقف شود". این نامه ماحصل آن وضعیتی است که ما به آن دست یافته‌ایم.

چه جزئیاتی از این محموله‌های وارداتی دارید؟

سلطانی: طی ماه‌های مرداد و شهریور سال 94 مجموعا 16 محموله بنزین وارد کشور شده که دو مورد آن انحراف داشته است یعنی این بنزین یا فلز زیادی داشته و یا مطابق استاندارد یورو 4 نبوده است، لذا این شرایط وضعیت فعلی بنزین را نمایان می‌کند، بنابراین اگر ادعا  می‌شود که در کل کشور بنزین یورو 4 و یا یورو 3 توزیع می‌شود، طبق آمار و ارقام خود وزارت نفت، سندیتی مبنی بر آن وجود ندارد چرا که طبق بررسی فوق الذکر ما در حال حاضر 42 میلیون لیتر کمبود بنزین یورو 4 در کشور داریم.

این آمار و ارقامی که عنوان کردید مربوط به چه تاریخی و آیا این ارقام به طور رسمی اعلام شده است؟

سلطانی: این آمار در اختیار کمیسیون انرژی مجلس گذاشته شده و نامه‌های مستندی مبنی‌بر این موضوع از وزارت نفت اخذ شده است. حتی بنده در رابطه با این موضوع با آقای مهندس کاظمی معاونت وزارت نفت تماسی داشته‌ام تا آمارهای مذکور را به دقت مورد تطبیق قرار دهم که نهایتا ایشان این آمارها را تأیید کردند.

با این احتساب به نظر شما آیا تعاریف گوناگونی از تولید بنزین یورو4 نزد مسئولین دولتی وجود دارد؟

سلطانی: احتمالا تعاریف ارائه شده منظوری اینگونه داشته که ما دیگر از تولیدات پتروشیمی‌ها استفاده نمی‌کنیم، وگرنه ما شرایطی مبنی‌بر توزیع گسترده بنزین یورو4 در کشور نداریم و حتی تولید ما در حدی نیست که بتوانیم جوابگوی 72 میلیون لیتر بنزین یورو4 در کشور باشیم.
نظرتان در رابطه با سازوکار واردات بنزین در کشور چیست، آیا این امر مغایر با اهداف وزارت نفت نیست؟

سلطانی: معتقدم این امر برخلاف سیاست‌های دولت و وزارت نفت است چراکه ما باید در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، بنابراین ما می‌توانیم با ظرفیت‌های خود بدنبال تولید گسترده بنزین یورو4 در کشور باشیم ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که آیا این بنزین وارداتی که با نام یورو4 به کشور وارد می‌کنیم، بنزین یورو4 باکیفیت باشد که حتی برخی محموله‌ها این فرضیه‌ها را نقض می‌کند.
نظرات بینندگان