arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

مجلس از توضیحات طیب‌نیا قانع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر امور اقتصادی و دارایی به سوال ملی مجتبی رحماندوست قانع شدند.
 
 نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 26 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی،  از پاسخ های علی طیب نیا با 108 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه قانع شدند.
 
مجتبی رحماندوست به عنوان نماینده سوال کننده، پس از شنیدن سخنان طیب نیا گفت: بنده از پاسخ های آقای طیب نیا قانع نشدم اما از نمایندگان محترم می خواهم به ایشان رأی مثبت داده تا بتواند به کار خود ادامه دهد.
 
در ابتدا، ابوذر ندیمی از کمیسیون اقتصادی در خصوص سوال ملی مجتبی رحماندوست نماینده‌ تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس از وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: علت سوال خلف وعده وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تسویه مالیات سال 1390 و افزایش بیش از 16 درصد در تهران و 12 درصد در شهرستان ها و پرنکردن اظهارنامه توسط کافی‌نت‌های دارایی و جریمه آنها توسط وزارتخانه و ناراضی‌تراشی شدید در میان مردم و متوسل شدن برخی از ممیزین به روش های ناصحیح نامشروع و کاذب برای کاستن مالیات های مردم است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه بررسی سوال مذکور در جلسه مورخ 28/5/1393 کمیسیون با حضور وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مطرح گردید افزود: رحمان دوست در توضیح سوال خود چنین بیان داشت که مردم شکایات متعددی از وزارت دارایی دارند که مهمترین دلایل آن این است که در سال مالی 1391 وزارت دارایی به مؤدیان اعلام نموده که مبنای مالیات شما برابر با بخشنامه آن وزارتخانه برای مراکز استان ها افزایش 16 درصدی و برای سایر شهرها 12 درصد  محاسبه یعنی اضافه به مالیات سال 1390 گردیده است.
 
ندیمی با بیان اینکه بعد از دریافت اظهارنامه‌ها و وجه مالیات نقدی و چک های مردم پس از وصول شدن چک ها، وزارت دارایی به بهانه اینکه شما جدول شماره 8 اظهارنامه را تکمیل نکردند خلف وعده و همه را از توافق خارج نمود ادامه داد: کافی‌نت های تحت پوشش وزارت دارایی بسیاری از اظهارنامه ها را صفر می زدند و با مراجعه به ممیز مالیاتی نیز ایشان مردم را تشویق به صفر کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی مؤدیان با مسئولین و ممیزین دارایی می باشد اظهار داشت: هر کدام از این افراد به سلیقه خود عمل کرده و مردم را به بی راهه می کشانند.
 
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شوراس اسلامی با بیان اینکه ازدحام مردم جهت اظهارنامه گرفتن و مهلت کم و مراکز معدودی که انجام این وظیفه را دارند باعث مشکلات مردم گردیده است افزود: فرم ها بدون اطلاعات اساسی رد می شد که این امر جریمه مؤدیان مالیاتی را به دنبال داشته است.
 
وی با بیان اینکه افزایش بسیار زیاد و حتی چندین برابر مالیات به بهانه های نامتعارف و غیر قابل قبول، باعث ناراحتی و بدبینی مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی گردید ادامه داد: حضور در صف های ادارات مالیاتی و استماع اظهارات مؤدیان گواه این مدعاست و متأسفانه ناسزاگویی مؤدیان مالیاتی به دستاورد عملکرد جدید سازمان نظام مالیاتی کشور است.
 
ندیمی ادامه داد: با افزایش رویه و حتی چندین برابر شدن مالیات ها دست بعضی از ممیزین باز شد تا با مراجعه مؤدیان به بهانه اخذ تخفیف مالیاتی از ادارات مالیاتی تقاضای وجوه نامشروع نمایند و این مسئله بدبینی و نارضایتی مردم را دامن زده و عده ای سودجو منافع کلانی را به جیب می زنند.
 
وی با بیان اینکه حسب اظهارات بسیاری از مودیان ایشان کسی را به عنوان دلال خود به بازار روانه کرده و برای ایشان وجه جمع آوری می کنند، عنوان کرد. در این امر بسیار موفق شده اند و در عمل به ناراضی تراشی مضاعف نسبت به نظام اقدام کرده اند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طیب نیا در پاسخ به سوال مطروحه مطالبی را عنوان کرده است افزود:‌ در شرایط رکودی ما مجبوریم 42 درصد رشد مالیاتی داشته باشیم واقعیت این است که خود من هم در این مورد سوال دارم که آیا صحیح بود که با این رشد سراغ مالیات برویم.
 
وی با بیان اینکه طیب نیا اظهار داشت که آسیب پذیری ما در اقتصاد مقاومتی وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی است ادامه داد: این وابستگی را باید قطع کرد در سیستم اقتصاد مقاومتی هم تأکید شده که وابستگی ها بیشتر به سمت درآمدهای مالیاتی باشد و باید به جایی برسیم که از محل مالیات هزینه های دولت را تأمین کرده و نفت در بودجه دولت نقشی نداشته باشد.
 
ندیمی با بیان اینکه طیب نیا در ادامه افزوده است که در حال حاضر غیر از اینکه نفت کمتر می فروشیم پول آن مقدار فروخته شده در دسترس نیست ادامه داد: واقعاً چاره ای جز این نداریم که علی رغم شرایط رکودی آنچه را که شما در بودجه تصویب کرده اید وصول کنید علی رغم اینکه می دانیم هزینه های سنگینی را به ما تحمیل می کند.
 
وی با بیان اینکه طیب نیا تصریح کرده که در حال حاضر تخصیص عمرانی در حد صفر است اظهار داشت: در حال حاضر پرداخت های ما به 9 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده شاید در دو سه هفته دیگر به 15 هزار میلیارد تومان برسد. مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که امسال سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی است یعنی اینکه ما در صحنه جنگ هستیم روزی لازم بود که بچه هایمان روی میدان مین بروند و الان دشمن دست خود را روی گلوگاه ما گذاشته است.
 
ندیمی با بیان اینکه وزیر اقتصاد و امور دارایی عنوان کرده که درآمدهای ما به حداقل کاهش یافته و باید مقاومت کنیم تصریح کرد: سعی کنیم نیازهای ضروری دولت مثل حقوق و دستمزد را پرداخت کنیم 35 درصد تورم داشتیم حقوق و مزایا را 20 درصد افزایش دادیم یعنی 15 درصد قدرت خرید کارمند را کاهش دادیم که اگر می خواهیم از رکود خارج شویم باید هزینه های عمرانی را اولویت بندی کنیم و آن را پرداخت نماییم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پایان مقرر شد مسئولین وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی جلسه ای را برای ادای توضیحات بیشتر با رحماندوست برگزار نمایند که پس از تشکیل این جلسه مشارالیه اعلام داشت که از توضیحات به عمل آمده قانع نشده است و با توجه به اینکه اعضای کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص دادند مراتب به صحن علنی مجلس تقدیم شد.

خانه ملت
نظرات بینندگان