arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۰۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

تشدید تاثیرات "ال‌نینو" تا پایان سال جاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده که تا پایان سال جاری میلادی (2015) پیامدهای پدیده جوی «ال‌نینو» تشدید خواهد شد.

در جدیدترین بررسی سازمان جهانی هواشناسی وقوع پدیده ال‌نینو در سال جاری میلادی از سال 1950 تاکنون، جزو سه مورد ثبت شده‌ای است که بیشترین شدت را داشته است.

خشکسالی شدید و جاری شدن سیل در بسیاری از بخش‌های جهان به پدیده جوی ال‌نینو نسبت داده می‌شود. همچنین این سازمان هشدار داد که این تاثیرات به نظر افزایش می‌یابد.

ال نینو یک پدیده جوی طبیعی است که آب‌های گرم را از مرکز اقیانوس آرام به سمت شرق و جهت آمریکای شمالی و جنوبی هدایت می‌کند. این پدیده هر دو تا هفت سال و در ماه‌های آخر سال اتفاق می‌افتد اگرچه تاثیرات آن می‌تواند تا بهار سال آینده هم تداوم داشته باشد.

همچنین طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، متوسط دمای سطح آب در سه ماه اوج این پدیده در نواحی استوایی اقیانوس آرام دو درجه سانتیگراد از حد معمول بالاتر می‌رود.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، ال‌نینو موجب افزایش دمای جهانی می‌شود اما تاثیرات منطقه‌ای این افزایش دما به شدت متغیر است. در سال جاری شاهد طوفان‌های فعال در شرق اقیانوس آرام بودیم. در جنوب شرق آسیا نیز پدیده ال‌نینو با خشکسالی همراه بود که به افزایش آتش‌سوزی‌ها در اندونزی منجر شد. همچنین در شرق آفریقا افزایش بارش باران بین ماه اکتبر تا دسامبر پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
13
امیدوارم باعث بارندگی های خوبی در ایران بشه.
به آسیب دیدن هیچکس راضی نیستم اما معتقدم خسارات یک سیل قابل جبرانه اما خشکسالی جبران نمیشه.
نظرات بینندگان