arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

برباد رفته!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«در هشت سال بيش از 750ميليارد دلارپول اين مملكت بر باد رفت، اما نه فقر كم شد، نه تبعيض از بين رفت و نه رفاه و عدالتي ايجاد شد.» اين تازه‌ترين اظهارنظر وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي است كه چند روز بعد از پرداخت يارانه نقدي آبان كه مانند يارانه ماه‌هاي قبل هزينه گزافي را روي دست دولت گذاشته است، انجام شد.
در بیش از دو سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد از حجم بالایی از فعالیت‌های غیر کارشناسی و سوء مدیریت‌ها که در دولت‌های نهم و دهم رخ داده، رونمایی شده است.

دولتمردان دولت سابق بسیاری از معضلات اقتصادی را ناشی از شرایط تحریم می‌دانستند. هر چند تحریم تاثیر سوء غیرقابل انکاری بر اقتصاد کشور گذاشت، اما کارشناسان می‌گویند نا به سامانی به وجود آمده در حوزه اقتصاد تماما مربوط به تحریم نیز نبوده و در بسیاری موارد تصمیمات اشتباه در دولت قبل باعث شده است بحران‌های اقتصادی تشدید شود.

 گذشته از این، در دو سه سال اخیر شاهد افشاگری‌های گسترده در مورد تخلفاتی بوده ایم که کارشناسان می‌گویند دلایل بسیاری از آنها غیر شفاف بودن اقتصاد بوده است. در شرایطی که شفافیت لازم در حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود نداشته باشد، زمینه تخلفاتی مانند پولشویی و اختلاس فراهم می‌شود. آنطور که افشاگری‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد حجم تخلفاتی مانند اختلاس در دولت‌های نهم و دهم به شدت افزایش داشته است. اختلاس همواره وجود داشته است، اما در سال‌های اخیر شاهد این واقعیت تلخ بوده ایم که اختلاس هایی که رقم‌های میلیونی داشتند به یکباره میلیاردی و میلیارد دلاری شدند. مجموعه این واقعیت‌ها دولتمردان را در دولت یازدهم به فکر شفاف سازی در حوزه اقتصاد انداخته است.

 اقتصاد پيش‌بيني‌پذير شده است
روز گذشته وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با بيان اينكه امروزه آرامش و امنيت به فضاي اقتصادي و اجتماعي كشور بازگشته است، گفت: اقتصاد كشور اكنون پيش بيني پذير شده و ديگر نوسان‌هاي قيمتي و بي‌اعتمادي‌هاي گذشته در اين راستا از بين رفته است. به گزارش ايرنا، ربيعي تاكيد كرد: دولت از نقدها و چالش‌هاي نظري كارشناسان در حوزه‌هاي مختلف استقبال كرده است. او با اشاره به برخي سياست‌ها و فعاليت‌هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در دولت يازدهم، افزود: ايجاد اشتغال پايدار و توسعه شركت‌هاي كوچك و سرمايه‌گذاري‌هاي متوسط از مهم‌ترين رويكردهاي اين وزارتخانه و دولت يازدهم است.

ربيعي تاكيد كرد: طرح بسته اقتصادي در دوران رونق نيز به شوراي مشاوران اقتصادي دولت ارائه شده و سياست‌ها و راهبردهاي موردنظر و خواسته‌هاي بحق جامعه كارگري نيز در اين طرح به خوبي ديده شده است. وزير رفاه تاكيد كرد: دولت با سياست‌هاي رفاهي خود به زندگي افراد با درآمدهاي پايين نيز مي‌انديشد. او با بيان اينكه دوست داشتم نام اين وزارتخانه از تعاون، كار و رفاه اجتماعي به وزارت عدالت اجتماعي تغيير يابد، گفت: اين رويكرد مبارزه اي با فقر و محروميت زدايي امروزه از راهبردها و سياست‌هاي اصلي دولت يازدهم است.

 ربيعي اظهار كرد: دولت در اين راستا نيز گام‌هاي مثبت و اميدواركننده اي برداشته كه ريشه‌كني فقر درمان نخستين قدم در اين زمينه بود. او ابراز داشت: امروزه نظام بيمه اي كشور در كنار ساير مجموعه‌هاي دولت كارهاي مثبت و ماندگاري را در حوزه درمان تجربه كرده كه بيمه شدن بيش از 10 ميليون ايراني يكي از اين اقدام‌ها بوده به طوري كه بيشتر آنها نيز از حاشيه نشين‌ها و كارگران ساده و حتي غيررسمي بوده است.


ربيعي از ادامه توزيع سبد غذايي در بين افراد و خانواده‌هاي كم بضاعت خبر داد و گفت: در سياست‌گذاري غذايي وزارت رفاه نيز جهت گيري تاكنون به سمت سفره‌هاي خالي بوده است. او با اشاره به ديگر سياست‌ها و برنامه‌هاي وزارت رفاه در دولت يازدهم گفت: سياست‌هاي نظام چند لايه اي تامين اجتماعي كه در آن نيز تمامي گروه‌هاي هدف به ويژه افراد زيرپوشش سازمان بهزيستي ديده شده‌اند در كميسيون اجتماعي دولت تصويب و چهارشنبه هفته آينده نيز در هيات دولت مطرح خواهد شد. او در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: بر اساس برآوردها سالانه افزون بر 800 هزار شغل بايد در كشور ايجاد شود. ربيعي افزود: البته رويكرد و برنامه اصلي وزارت رفاه به ويژه در برنامه ششم توسعه نيز بر همين امر استوار است و پيش بيني اشتغال هر خانوار حدود يك و نيم شغل خواهد بود. او حمايت و تقويت سرمايه‌گذاري‌هاي كوچك و متوسط را از سوي دولت و وزارت رفاه يادآور شد و تصريح كرد: جهت گيري بيش از 80 درصد سرمايه‌گذاري‌ها در دولت اكنون به سمت همين بنگاه‌هاي خرد سوق داده شده است. او تحقق اقتصاد مقاومتي حمايت از توليد داخل در سايه اعتماد به همديگر و ايجاد آرامش را نياز مبرم كشور در شرايط كنوني دانست و گفت: در سال‌هايي حتي واردات سيب، انگور و ميوه شيميايي از انواع كشورها را تجربه كرديم. ربيعي با اشاره به برخي مخالفت ها، دامن زدن و حاشيه زدن ها، يادآور شد: موفقيت دولت روحاني موفقيت و توفيق كل نظام جمهوري اسلامي است و بايد اين را خوب بفهميم، زيرا براي توسعه نيازمند يك جهش رو به جلو هستيم. وزيرتعاون تصريح كرد: اين حلقه بسته غير رشدي در سال‌هاي گذشته را بايد شكست و به تدبير، كار كارشناسي و به سمت توسعه رفت. او با بيان اينكه امروزه كشور در شرايط سخت اقتصادي قرار گرفته است، افزود: در عين حال نبايد از بازنشسته اي خجالت بكشيم که امور زندگي دچارمشكل است بلكه بايد تلاش كرد رفاه نسبي در جامعه ايجاد شود.




منبع: آرمان
نظرات بینندگان