arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۵۱۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴

روند صعودی تعداد زائران ایرانی اربعین / افزایش 40 برابری زوار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تعداد زوار ایرانی که برای زیارت اربعین به عتبات عالیات مشرف می شوند در سال های اخیر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

 آمار رسمی که هر ساله از سوی سازمان حج و زیارت و اداره گذرنامه در مورد تعداد زائران اربعین اعلام می شود، نشان می دهد که از سال 91 تا اربعین امسال، رشد 8 برابری وجود داشته است.

اربعین 91، تعداد زائرانی که از ایران به عتبات عالیات سفر کردند، طبق یک آمار 100 هزار نفر و طبق آمار دیگری حدود 240  هزار نفر بود که این تعداد در سال 92، به 480 هزار نفر رسید.

اما به یکباره تعداد زائران اربعین، علی رغم ظهور و بروز داعش در عراق و تهدیدهای امنیتی، جهش زیادی پیدا کرد و در سال 93 سه برابر شد. طبق اعلام معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشورمان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کردند که این تعداد نه برای مقامات عراقی و نه برای مسئولان سازمان حج و ستاد عتبات عالیات قابل پیش بینی نبود و مشکلاتی را در زمینه حمل و نقل و اسکان به وجود آورد.

طبق پیش بینی ستاد مرکزی اربعین، امسال حدود 2 میلیون زائر برای زیارت اربعین مشرف خواهند شد که طبق آخرین امار رییس سازمان حج و زیارت، تا به امروز تعداد زائران ایرانی در عراق به یک میلیون و 300 هزار نفر خواهد رسید. این در حالی است که صدور ویزا تا 12 آذرماه ادامه دارد و تعداد زیادی از زوار، پشت مرزها بوده و منتظر هستند تا بتوانند از سه مرز زمینی عبور کنند.

هم اکنون ترافیک سنگینی در محورهای منتهای به مهران و از مهران به سمت مرز وجود دارد که مقامات مسئول برای سهولت رفت و آمد از زائران می خواهند مرزهای شلمچه و چزابه را برای رفتن به عراق انتخاب کنند.

اگر پیش بینی ها محقق شود، امسال حدود دو میلیون زائر ایرانی به عراق در ایام اربعین سفر خواهند کرد که این عدد نسبت به سال 90 رشد 40 برابری داشته است.

سال

تعداد زائران ایرانی

90

50 هزار نفر

91

240 هزارنفر

92

480 هزار نفر

93

1میلیون و 500 هزارنفر

94

تا ظهر شنبه 7 آذر؛ یک میلیون و 300 هزار نفر

طبق اعلام رییس سازمان حج و زیارت، در هر مرز بیش از 120 موکب برای پذیرایی از زوار و حدود 25 موکب ایرانی در مسیر پیاده روی نجف به کربلا برپا شده است.

هر ساله بین 17 تا 20 میلیون زائر از کشور خودمان، هند، پاکستان، کشورهای اروپایی، ترکیه، لبنان، تاجیکستان، افغانستان، بحرین و سایر کشورها برای زیارت اباعبدالله (ع) در ایام اربعین راهی کربلا می شوند که از آن می توان با تعبیر بزرگترین گردهمایی شیعیان یاد کرد.

نظرات بینندگان