arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۲۰۷
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴
گزارش گاردین از فعالیت اقتصادی که در تهران رایج شده است؛

ثروتمند شدن در کوتاه ترین زمان ممکن؛ رویای این روزهای ایرانیان

شرایط دشوار اقتصادی باعث شده است هزاران نفر از جوانان ایرانی به بازاریابی چند مرحله ای روی بیاورند حتی اگر کارشناسان این کار را به مثابه فروش هرمی بدانند که قانونی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«گاردین» نوشت: شرایط دشوار اقتصادی باعث شده است هزاران نفر از جوانان ایرانی به بازاریابی چند مرحله ای روی بیاورند حتی اگر کارشناسان این کار را به مثابه فروش هرمی بدانند که قانونی نیست.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه بریتانیایی نوشت: یک روز سرد بارانی بود. زنی حدودا چهل ساله روی سکو منتظر قطار متروی بعدی بود.

وی دختر سه ساله اش را که دورش یک پتو پیچیده شده بود زیر چادر مشکی اش گذاشته بود تا از فرزندش در برابر باد محافظت کند. قطار رسید و این زن سوار شد.

مریم، مادر دو فرزند است. شوهر او خود اشتغال است و خودش هم در یک مهد کودک مربی است و فرزند خردسالش را هر روز با خود سرکار می برد.

مریم در قطار به من گفت :« با درآمدی که ما داریم ، باید روز به روز زندگی کنیم. ما هرگز نمی توانیم یک آپارتمان بخریم و اجازه پرداخت نکنیم. به همین دلیل ، من به تازگی وارد یک شرکت بازاریابی چند مرحله ای شده ام. من امیدوارم در دو یا سه سال آینده بتوانم یک آپارتمان بخرم تا بچه هایم بتوانند زندگی راحت داشته باشند.»

وقتی قطار نزدیک ایستگاه رسید و مریم می خواست از قطار پیدا شود ، شماره تلفن خود را داد و گفت :« اگر به دنبال یک کار پر سود هستی و می خواهی رویاهایت به حقیقت بپیوندد، با من تماس بگیر. من می توانم تو را به شرکت مان ببرم و تو هم می توانی بازاریاب شوی.»

در ایران که افراد زیادی برای جور کردن دخل و خرج خود تقلاء می کنند ، شرکت های بازاریابی چند مرحله ای وعده برخورداری از زندگی بهتر را می دهند. صرف نظر از هشدارهایی که اقتصاددانان در مورد غیر واقعی بودن این وعده ها می دهند، رویای ثروتمند شدن سریع افراد زیادی را جذب می کند.

شیوه تجارت مبتنی بر بازاریابی چند مرحله ای که به بازاریابی شبکه ای شهرت دارد ساده است. بازاریاب با خرید یک محصول از یک شرکت و فروش آن به صورت شخصی ، کسب درآمد می کند.

در بیشتر کسب و کارهایی که بر اساس بازاریابی چند مرحله ای فعالیت می کنند، بازاریاب تشویق می شود نمایندگان دیگر فروش را بکار بگیرد و از فروشهایی که این افراد دارند ، حق کمیسیون بیشتری دریافت کند.

این مدل، حدود سال 2005 به تدریج در ایران ظاهر شد و ظرف چند سال محبوبیت پیدا کرد. در حال حاضر 14 شرکت فعال و قانونی بازاریابی چند مرحله ای در ایران با داشتن نزدیک به 150 شعبه وجود دارد.

نویسنده مقاله در ادامه نوشت : من اندکی پس از دیدار با مریم ، برای آشنایی با شیوه کار به شرکت (...) رفتم که یک شرکت فعال در زمینه بازاریابی چند مرحله ای است و از طریق آموزش ، افراد را جذب می کند.

یک بازاریاب جوان در اتاقی که پر از افراد عمدتا جوان دیگر بود می گفت :« بازاریابی چند مرحله ای ، سومین کار پر سود در جهان است.»

این فرد معرفی کننده می گفت (...)بزرگترین شرکت در نوع خود در ایران با 30 شعبه و 150،000 بازاریاب در سراسر کشور است. این شرکت مبادرت به فروش انواع مختلفی از محصولات از جمله لوازم آرایشی، تجهیزات آشپزخانه، ادویه جات ، ترشی جات و لوازم جانبی اتاق خواب می کند.

بازاریاب توضیح داد برای شروع ، یک فرد باید بیش از 300 دلار محصولات از شرکت خریداری کند. فرد بازاریاب با فروش هر محصول به خریدار بعدی، 10-12 درصد حق کمیسیون بدست می آورد.

وی افزود :« اما اگر شما می خواهید سود بیشتری بدست آورید باید بازاریاب های بیشتری استخدام و کمیسیونهای خریدهای آنها را هم دریافت کنید. اگر این دستور العملها را اجراء کنید ، با دو تا سه ساعت کار در روز و در مدت دو تا چهار سال ، مقدار قابل توجهی پول بدست می آورید و این در هیچ حرفه دیگری قابل تصور نیست.»

بسیاری از اقتصاددانان موافق بازاریابی چند مرحله ای نیستند. این شیوه منتقدانی از جمله در میان نمایندگان سرشناس مجلس در کمیسیونهای اقتصاد، صنعت و حقوقی دارد.

یک استاد دانشگاه در رشته اقتصاد در تهران به من گفت بازاریابی چند مرحله ای ، یک  کلاهبرداری است و چنین کسب و کاری مبتنی بر حقه بازی و معمولا در اقتصادی ضعیف افزایش و رشد می یابد که در آن مردم از لحاظ مالی رنج می برند.»

این اقتصاددان گفت: « رکود اقتصادی ایران در طول چند سال گذشته، نرخ بالای بیکاری، درآمد پایین و تورم، همگی مردم را به در پیش گرفتن چنین مشاغل کاذبی تشویق کرده است. از تمام کسانی که به کسب و کارها به صورت بازاریابی چند مرحله ای ملحق می شوند ، تنها چند نفر در بالای هرم سود می برند. سایر افراد پول چندانی بدست نمی آورند.»

وی تاکید کرد در اصل، بازاریابی چند مرحله ای همان فروش هرمی است. اما یک تفاوت وجود دارد هر چند این تفاوت زیاد آشکار نیست. در یک طرح هرمی، درآمد یک عضو در درجه اول به استخدام افراد دیگر در شبکه بستگی دارد و به فروش یک محصول ارتباط ندارد

.شرکتهای طرح هرمی در ایران حدود سال 2000 شروع به محبوبیت یافتن کردند.

دولت سال 2006 فعالیت های این شرکتها را ممنوع کرد اقدامی که قبلا در انگلیس و آمریکا انجام شده بود. بسیاری از شرکت ها بسته و چند نفر دستگیر شدند.

بر خلاف شرکت های هرمی، شرکت های بازاریابی چند مرحله ای ، قانونی هستند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت این شرکتها را به رسمیت می شناسد زیرا سود اصلی آنها به جای استخدام دیگران از فروش یک محصول حاصل می شود.

جوان بازاریاب در زمان معرفی شیوه کار سعی کرد کارش را بی اشکال نشان دهد و گفت :« ما مجوز داریم و به دولت مالیات می دهیم بنابراین راهی وجود ندارد که دولت مانع فعالیت ما شود.»
در عین حال ، این اقتصاد دان گفت شرکتهای بازاریابی چند مرحله ای هر وضعیتی داشته باشند ، به فعالیت های غیر منصفانه ای می پردازند.

وی گفت :« بله ، این شرکت ها مجوز دریافت می کنند اما آنچه واقعا انجام می دهند معمولا فراتر از چارچوب قانونی است.»

وزارت صنعت پانزده شرکت بازاریابی چند مرحله ای را در فهرست شرکتهای قانونی قرار داده است و مجوز یک شرکت ماه اوت به سبب « تخلفات گسترده » به حالت تعلیق درآمد. پنج شرکت دست کم یک بار اخطار گرفته اند. Biz با چهار بار دریافت اخطار بیشتر از بقیه اخطار گرفته است.

اما بازاریابی چند مرحله ای هنوز هم برای بسیاری از ایرانی ها به ویژه جوانها خوشایند است.

بازاریاب جوان شرکت (...)خطاب به حاضران گفت :« من مهندسی عمران خواندم ولی نتوانستم یک شغل مرتبط با رشته خود و با درآمد معقول پیدا کنم. من بیست ماه است در اینجا به عنوان بازاریاب کار می کنم.من تا به حال 400 نفر را استخدام کرده ام. شاید من هنوز پول مورد نظرم را بدست نیاورده باشم اما قصد ندارم امیدم را از دست بدهم. من تمام وقت خود را در این شرکت صرف می کنم و امیدوارم در مدت یک یا دو سال آن میزان پولی را که نیاز دارم بدست آورم.»

این اقتصاد دان معتقد است چنین رویاهایی شکست خواهند خورد.

وی گفت :« من فکر می کنم در حالی که فعالیت های این شرکت ها افزایش می یابد ، دولت قصد دارد کنترل خود را بر آنها تشدید کند و این شرکتها را ببندد. در نهایت ما با جوانانی روبرو خواهیم بود که به اهداف خود نرسیده اند و بسیار مایوس هستند.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۳۸
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
41
12
باد تو ایستگاه مترو کجا بود که فرزند رو محافظت کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
الان مشکل شما همینه که باد کجا بود؟!
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
برادر جان! (فقط به عنوان مثال) ایستگاه های مترو بین تهران و کرج روی زمینن!
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
اگه مترو سوار باشی دیده ای وقتی قطار به ایستگاه نزدیک میشه معمولا فشار هوایی که در تونل ایجاد میشه مثل باد عمل میکنه...
محمد
|
Germany
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
1
48
انقدر آب کاه و روغن صنعتی خوروندن به مردم دیگه خارجی ها هم دلیلشو فهمیدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
3
49
کاملا درست گفته. واقعا دولت کی میخواد جلوی این شرکتا رو بگیره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
شرکتی که خودش تولید کننده نباشه بله اول خودش دچار مشکل میشه بعد بازاریاباشو دچار مشکل میکنه کلا بدون تحقیق و مطالعه قضاوت نکنید
کورش
| Russian Federation |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
هیچ دولتی، جلوی کار اصولی با قدمتی بیش از نیم قرن رو نمی گیره
شرکت بازاریابی شبکه ای، عاخه چه ربطی به شرکت های هرمی داره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
0
33
الان شرکت ....در حال نابودی اقتصاد و فعالیت های اقتصادی و خلاقیت جوانها است
با راه اندازی فروش هرمی سودهای میلیاردی از فروش اجباری محصولاتشون در میارند
کاش شما پیگیر بودید
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
من 10 سال پیش یک لیدر بودم تو .....بعد از 1 سال کاسه کوزشو جمع کرد رفت.همش دروغه.1000نفر از جنوب تاشمال کشور زیر مجموعه داشتم.ولی سرابی بیش نبود.امیدوارم من رو حلال کنند کسانی رو که از نادانی خودم وارد این کار کردم و حداقل وقتشون و امید شون را از بین بردم.همش کلاهبرداریه.خوب و بدهم نداره. اموزش کلاس .دفتر دستک همش دروغه.مثل یک باتلاقه.واردش نشید.
کورش
| Russian Federation |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
دوست عزیزم، اگه اخباری موثق دارید، میتونید به سایت اینترنتی ایران هشدار و یا وزارت صنعت و معدن و تجارت گزارش بدید
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
2
36
واقعا همه رویایی فکر میکنن
ببین چی به سر مردم اومده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
4
51
کاش یکی هم به من میگفت ضرر 60 درصدی در بورس جمهوری اسلامی ایران رو چه جوری جبران کنم.
بله. 100 میلیون پارسالم شده 40 میلیون. اون هم بخاطر اعتماد به دولت تدبیر و امید!!!
پاسخ ها
سراب زده
| Romania |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
جانا سخن از زبان ما میگوئی!!! خیلی ها سرمایه شون در بورس فنا شد و هیچکسم به فکرشون نیست. البته قبول داریم که سرمایه گذاری در بورس ریسک داره ولی نه دیگه تا این حد که الان برای توده عظیمی از سهامداران خرد اتفاق افتاده. چه تدبیری واقعا!!!!
ناشناس
| Estonia |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
دوست عزیز،حقیر صاحب امتیاز و مسئول یک سایت بورسی هستم ،ابتدا از این زیان شما ناراحت شدم و صادقانه عرض می کنم،متاسفم !
......
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
32
8
درود بر انتخاب
ایکاش قبل از گذاشتن چنین خبری حداقل در رابطه با بازاریابی شبکه ای و سابقه هفتاد ساله و مزیتهای آن برای بخش تولید و مشتریان و همچنین مزیتهای دولت در دنیا و البته تفاوت آن با دسیسه های هرمی گزارشی میگذاشتید ... تا خدایی ناکرده افرادی که آگاهی کامل نسبت به این نوع از توزیع استاندارد کالا ندارند به اشتباه نیفتند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
لپ کلام این متن هم همین بود دوست عزیز که اینا فرقی ندارن
اگر قصد کمک به اقتصاد و بالا رفتن کیفیت رو دارید یک شرکت مشاوره بزنید و از 400 نفری که آوردید توی این شرکت های قانونی پولشونو بگیرید و یک کارخونه بزنید
این شرکتا یه شوخیه کوچیک و تلخن
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
یک نمونه استاندارش رو در ایران بگید که جواب داده و جنسهاش ارزانتر از قیمت بازار باشه.تعریف و تمجید الکی نکنید.سرابی بیش نیست.حداقل تو ایران کلاهبردارن موسس این جور شرکتها هستند.
mohammad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
39
9
این بنده خدایی که این مقاله رو تو سایت آپلود کرده انگار سرش رو مثل کبک کرده زیر خاک! اصلا و ابدا این چیزهایی که در مورد بازاریابی شبکه ای در این مقاله گفته شده صحت نداره. بازاریابی شبکه ای سالم باعث رونق چرخه اقتصادی شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
کبک سرش رو زیر برف میکنه نه زیر خاک محمد!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
من با محمد موافقم هر فعالیت اقتصادی جنبه سالم و ناسالم داره از یک دکه کوچیک بگیر تا همین شرکت های ایران خودرو و سایپا
کورش
| Russian Federation |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
محمد جان، وقتی بعضی ها به جای اصل مطلب، میرن سر غلط املایی،‌
دیگه حالش رو ندارن برن اصولی تحقیق کنن
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
1
18
منم توی شرکت ..ز کار می کردم. چی بگم والله
پاسخ ها
کورش
| Russian Federation |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
دوست عزیزم
عدم موفقیت در هر کسب و کاری، اِلِمان ها و عامل های زیادی رو شامل میشه که اینجا، محل مناسب بحثش نیست.
بازاریابی شبکه ای هم مثل بقیه ی شغل هاست.
بعضی ها موفق میشن، بعضی ها هم موفق نمیشن عزیزم
نمیشه جزء را به کل تعمیم داد.
در حال حاضر، کمیته محترم نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای داره با قدرت، کلیه ی فعالیت های شرکت ها و بازاریابانش رو رصد میکنه
پس جای هیچ نگرانی نیست
اگه شما متضرر شده اید،‌ به این کمیته پناه ببرید تا حق و حقوق خودتون رو احقاق کنید.
اما بعضی از افراد هم هستند که خودشون به نکات دستورالعمل های بازاریابی شبکه ای و یا راهبران شون توجه نمیکنن و موفق نمیشن که امیدوارم شما از این دسته افراد نباشید.
با سپاس
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
3
24
من یکسال توی یکی از شرکت های قانونی، بازاریاب بودم و افراد زیادی رو به این کار معرفی کردم، تعهدات شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران نسبت به بازاریاب های خودشون، الزام آور نیست؛ چون در تین شرکت ها خبری از تعهد واقعی نیست، برای حفظ بازاریاب هایی که جذب کرده اند ، به این افراد توهم میدن که در زمان کوتاه ثروتمند خواهند شد، ولی متاسفانه باید بگم: زهی خیال باطل!
پاسخ ها
کورش
| Russian Federation |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
دوست عزیزم
بازاریابی شبکه ای ، روشی مطمئن برای پولدار شدنه، اما به هیچ عنوان، راهی سریع برای پولدار شدن نیست.هستند افرادی که متاسفانه اصولی و قانونی کار نمیکنند.
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
2
6
دوستان یکشنبه 15آذر میتونید برنامه پایش رو که از شبکه یک پخش میشه ببینید
موضوعش در مورد تفاوت بازاریابی شبکه ای و هرمی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
1
5
اینهمه تولیدات تقلبی بی کیفیت تقلب گران فروشی کم فروشی هیچکس کاری نمیکنه دلالی که دیگه نگو بعد اگه فعالیت اقتصادی سالمی هم صورت بگیره شما میگید ایراد داره باید دید اولا سیستم فروش نوع کالا و قوانینی که اون شرکت برای ایجور فعالیت ها وضع کرده از نظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار بگیره بعد در موردش قضاوت کرد این نوع فعالیت اقتصادی مثل همه فعالیتهای دیگه سالم و ناسالم داره
رضا
|
United Kingdom
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
2
4
سلام به همه.
برادر من هم وارد این شرکت‌ها شد. همه سرمایه مادی و معنوی را از دست داد. له خاطر شکایت بهترین دوستش ناراحتی قلبی گرفت. بعد هم معلوم شد طلایی که بهشون فروخته بودن تقلبی است.
بقیه داستان را خودتون حدس بزنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
حق با شماست
بنده هم مال باخته ی همین شرکت های هرمی هستم.
اما در حال حاضر هم در بازاریابی شبکه ای دارم فعالیت میکنم.
bahram
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
5
7
ماهیت بازاریابی شبکه ای مسیر خودش رو پیدا می کنه و در این بین کسانیکه بدون حاشیه و بهانه گرفتن به اصل می پردازند موفق تر خواهند بود
پاسخ ها
کورش
| Russian Federation |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
کلاً قاعده ی این بازی، همینه گلم
نه تنها در این شغل، بلکه در هر بیزینسی، اگه حاشیه نری و به اصلِ مطلب بپردازی، یا موفق میشی، یا باید موفق بشی
محمد
|
Romania
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
0
6
انتخاب عزیز
مطلبی که منتشر کردی از بابت این که رویای ایرانی هاست و طرح زود به درآمد رسیدنه و این ها... اکثر کسانی که از بیرون به این کار نگاه می کنن فکر میکنن که کار آسونیه...در صورتی که اصلا اینجور نیست...
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
2
5
شرکت هرمی بازایاب فقط و فقط به پولدار شدن چند نفر میانجامد بقیه هم سرکارن و هم سرکارن!!!!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
3
2
متاسفم که گزارشی در سایت قرار داده شده که هیچ نشانی از یک گزارش علمی را ندارد و کاملا مشخص است که با اهداف خاصی نوشته شده.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
3
5
درود همگی
تمام نظرات رو خوندم و باید بگم که در ظاهر نیت این شرکتهای شبکه ای خوب و قشنگه اما وقتی مثل من داخلش رفته باشید و بدونید در نهایت تمام هدف همون ایجاد تشکیلات هرمیه و این وسایل و اجناس یجور خودفریبی بازاریابهاست که اونهایی که ادعای طرفداری میکنن هنوز به اون مرحله واقعیت بینی نرسیدن!
خودتون رو فریب ندید و خواهشن دیگرانم آلوده نکنید.
فقط همین بس که از خودتون بپرسید چرا!!!؟؟؟ اونها وقتی از شما میخان بازاریاب جدید بیارید با هزار ترفند و اشخاص حرفه ای و لیدر و راهبرو این چیزها میرن رو مخش و هرگز اجازه نمیدن به کسی بگی! و هزار دلیل دیگه...
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
3
3
من متاسفم براى اين مقاله. از شركتى اسم برديد كه اسپانسر ستارگان جهان شد، . حرف هاى ليدرها مهم نيست، شما براى تهيه مقاله سرى هم به خود شركتها بزنيد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
7
4
ای کاش ما ایرانیا بجای اینکه راجع به هر چیزی نظر بدیم اول میرفتیم اطلاعاتمونو راجع بهش تکمیل میکردیم بعد اظهار نظر میکردیم !!! شرکت های نتورک مارکتینگ توی دنیا فروش فوق العاده 200 بیلیون دلاری دارند پس دوست عزیزی که ادای روشن فکرارو در میاری با مطالب من درآوردیت افکار مردم رو خراب نکن . من درآمد ماهیانم از درآمد سالیانه ی شما و امثال شما تو همین شرکتایی که بهشون میگی هرمی بیشتره و زندگیه خیلیارو عوض کردم که هر روز دارن منو دعا میکنن پس بجای حرفای بی منطق و بی پایه برو یه کوچولو اطلاعاتتو زیاد کن بعد مقاله بنویس . مرسی
امیرحسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
4
8
این درسته که اینا مجوز دارن
ولی صرف مجوز کافی نیست
از نظر شرعی کسب درآمد به شکل هرمی اشکال شرعی داره
نظرات بینندگان