arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۷
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰

از "ظهور نزدیک است" تا "اظهارات امام جمعه قم در مورد رهبر انقلاب" ؛ یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش

مصطفی فقیهی : دامان چالش سیاسی را گرفتن و آن را کشان­کشان به گستره دینی و فرهنگی آوردن، بحرانی ژرف و صعب ­العبور را آبستن خواهد بود که هیچ­یک از جناح­های سیاسی را یارای خروج از آن و مهار آن نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکم. حادثه ­ها در این روزها بسی تأمل برانگیزند . اقداماتی بس مشکوک که گویی ، همه چیز دست به دست یکدیگر داده تا نه تنها نظام و رهبری، که اسلام عزیز و امام عصر ارواحنا فدا را مورد هتک و در مسیر تخریب قرار دهند و جالب این که هر دو اتفاق توسط نیروهای به ظاهر مذهبی، طراحی و اجرا شده و در بیشتر این معضلات سیاسی، رد پای برخی گروه ­های فکری و فرهنگی را ، هر روز آشکارتر و واضح تر می ­توان دید .

در نخستین اقدام که چندی قبل ، تیتر رسانه های مختلف شد اقدام خلاف عرف و شرع و منطق و در عین­ حال مشکوک انتشار فیلمی  تحت عنوان "ظهور نزدیک است" بود که به قطع، مقبول هیچ خردمند شریعت ­پیشه­ ای نیست و حکایت از خامی و ساده اندیشی نویسندگان و ناشران آن می­ کند.

دوم اتفاق مهم، اظهارات اخیر اقای سعیدی امام جمعه ی قم در مورد رهبری معظم انقلاب و اظهارات برخی کسان دیگر بود که بهانه ای شد تا رسانه های مختلف خارجی، تا می توانند  انقلاب و رهبری مورد هجمه قرار داده و حتی با روایاتی مشابه در تاریخ ادیان مختلف و نیز صدر اسلام را به زعم خود، "نمونه ای از کذب گویی های اهل دین" خوانده و به این بهانه، طعنه ها و تهمت ها بستند...
 
ایشان که امام جمعه ی قم و تولیت آستان مبارک حضرت معصومه نیز هستند، در مورد رهبر معظم انقلاب، مطالبی را آورده­ اند که گمان نمی­رود، هر دینمداری، آن  را چیزی بیش از اظهار نظری شخصی تلقی کنند.

لحنی که ایشان در دفاع به کار گرفته­ اند لحنی است که بیشتر واکنش­های افراطی را مجال بروز میدهد و فاصله ی تفاهم بر سر این موضوع را می افزاید و درست عکس نتیجه ­ای را که وی (احتمالاً) در پی آن بوده به بار می­ آورد.

دفاع بد ایشان، جز آنکه بهانه ای شد تا تئوری ولایت فقیه و شخص رهبری و روایات مشابه صدر اسلام در این مورد، کوبیده شود ، سبب شد تا با حمایت رسانه های خارجی، دفاع­های مستند و محکم هم دچار تزلزل و مشکل شود.

اما مهمترین مسئله در این باب، شان رهبری است که ایجاب می کند برخی ،حواسشان را جمع کنند و بدانند رهبری در قامتی نیست که نیازی به این دست "حمایت های از اندیشه تهی" داشته باشند. علم و دانش و مرجعیت ایشان برکسی پوشیده نیست که حال برخی بخواهند برای اغراض دو روزه ی دنیا چنین غلوآمیز از ایشان بهره بگیرند.

دوم: با وجودی که عوامل فیلم "ظهور نزدیک است" بنا به اظهارات آقای دادستان تهران، بازداشت شده و پیگیری جدی قضایی در مورد انان ادامه دارد و  گوآنکه به درستی، گوینده ی مطالب در مورد رهبری، احضار شد و به شدت مورد اعتراض واقع شد،  اما آنچه شد ، خراشی بود بر صورت دینی جامعه ، اما سئوال اینجاست که به واقع هدف چیست؟

نگارنده ، البته معتقد است این چنگ­ها که صورت حساسیت های دینی جامعه را می­خراشند، نه تنها به هیچ هدفی دست پیدا نمی­ کنند که بسیاری از دستاوردهای اجتماعی سه دهه انقلاب را در محاق می­اندازند.

این نخستین باری نیست که ناپختة دنیاطلبان سست اندیشه ای ، دلبستگی­ های دینی و ایمانی مردم را آماج می­گیرند و بی­گمان سرنوشت آن، پشاپیش بر پیشانی­شان نوشته شده است.

ساحت مقدس حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که کانون امیدها، انتظارها، اشتیاق­ها و همه سرمایه ی شیعیان است و شیعیان، خستگی تاریخی خود را از گریزها و شکنجه ­ها و ستم­ های حاکمان جور به خیال دیدن روی او و برپایی دولت کریمة او، تحمل کرده ­اند و قرن هاست، صورت بر زمین می سایند تا صدای "سم ضربه اسب او" را که استوار می­کوبد و می­ آید تا وعده­های شیرین الهی را تحقق بخشد، بشنوند.

این ساحت قدسی اگر مورد درازدستی های بیگانه یا نادانی مشکوک قرار گیرد، دل دردمند شیعه تاب نمی­آورد  و نسبت به این گناه و سستی کلام با سلاح عقل پای به میدان می نهد.
 
در محکومیت و مردودیت همه­ جانبة این رفتار های نسنجیده، هیچ سخنی نیست. همچنین در این که مسئولان باید با هوشمندی و درایت، با این امر مقابله کنند و ریشه ­های ظهور آن را بکاوند و زمینه های پیدایش دوباره آن را بیابند و از میان ببرند، هم جای گفت­ وگو نیست و باز تردیدی نیست که مرز شکنی­ هایی از این دست، جای در حوزه تدبیر و سیاستگذاری فرهنگی دارد و تا این درخت بی­ میوه و مسموم نخشکد، این ناپختگی و حریم نشناسی ادامه خواهد داشت.

سوم: سخنی که هست، درباره بهره ­هایی است که صاحبان دعوی سیاسی و جناحی ـ از خدا خواسته ـ می­کشند تااز این نمد، کلاهی به سود نیت­های گروهی خود ببافند.

بن­ بستی که برخی گروه های سیاسی در آن قرار گرفته­ اند، مانع از آن شده که بتوانند در چارچوبی قانونی و با روش­های مدنی با یکدیگر گفت و گو کنند.

ازاین­رو به نظر می­ آید که این گروه ها بنا دارند، از این پس رویه سخت و خشن خود را نشان یکدیگر بدهند و در این راه، حتی از ویران شدن پل­ های امنیت و قانون و شکست حدود شرع و امور قدسی، نیز باکی ندارند.

گویا جناح­ها در این بن­ بست سیاسی، به این نتیجه رسیده ­اند که بهترین راه برون شد، تحویل و تقلیل «مسئله سیاسی» به «مسئله دینی» و عکس آن است.

حقیقت آن است که اختلاف چندانی میان قرائت گروه ها از دین وجود ندارد و اگر هست، در عوارض فروع است، نه در اصول و ذاتیات. 

اما، دامان چالش سیاسی را گرفتن و آن را کشان­کشان به گسترة دینی و فرهنگی آوردن، بحرانی ژرف و صعب ­العبور را آبستن خواهد بود که هیچ­یک از جناح­های سیاسی را یارای خروج از آن و مهار آن نیست.

آفت عمده فضای سیاسی کنونی کشور، همین آمیختگی عامدانه است که به سود هیچ­کس نیست. اگر اتفاق­ های تلخی از این دست رخ می ­دهد، باید با قاطعیت هر چه تمام با آن برخورد کرد، اما این برخورد باید خارج از منطقة منازعات سیاسی و جناحی صورت پذیرد و اجماعی عمومی در مقابله با این امور شکل بگیرد و حوزة دین و دیانت، دستمایة هوس­های حقیر سیاست ـ آن هم در این شکل و شمایل ـ نشود.

چهارم: و سخن آخر و هشداری جدی و دلسوزانه به مسئولان اینکه ؛ چندی است در جامعه، گونه­ های متفاوتی از خرافه­ گرایی دینی دیده می­ شود. بهره گیری از امور قدسی در هاله ­هایی از یاوه­ ها و ترهاتی که مخالفت آشکار با ظواهر دین، نصوص شریعت و نیز عقل سلیم دارد و تنها دل پاره ­ای ساده اندیش ساده دل را می­رباید.

ادامه این روند برای دین و دینداران و حوزة فکر دینی بسی زیانبار است، سخنان مالایعنی که جامة دین می­پوشند به همان اندازه خطرناکند که بی دینی.

این مسئولیت واقعی روشن اندیشان و متفکران و عالمان دینی است که با گسترش فرهنگ اصیل دینی و رواج دادن اندیشة انتقادی، طلسم این گونه جزم گرایی­ ها را بشکنند و سحر متحجران را باطل کنند.

این واقعیت را باید جدی گرفت و از حضور آن در سطح و لایه ­های گوناگون جامعه بی ­اعتنا نگذشت. باید دید اقداماتی از چه دست و افکاری از چه مقوله به این گمانه­ های باطل دامن زده است، در این راه برنامه ­ریزی چند جانبه ­ای برای جلوگیری از اندیشه و عمل این گونه افراد و محافل ضرورتی انکار ناپذیر است.

»  مصطفی فقیهی
مدیرمسئول و سردبیر خبرگزاری انتخاب



» از همین نویسنده
در حاشیه ی انتشار تصاویر منتسب به دختر میرحسین ؛ ذبح اخلاق - مصطفی فقیهی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۳۵
سبا
|
United States of America
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
8
155
منظورم جسارت به این آقایان نیست!
اما انسان یه چند تا دوست اینجوری داشته باشه دشمن لازم نداره
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
3
82
یکی پس از این همه مدت پیدا شد در این مورد جرات گند صحبت کند. افرین فقیهی جان
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
329
115
.......... دیگه شما چی میگید
ایت اله سعیدی بزرگ حوزه و جارو کش حضرت معصومه هست حرفش هم مورد تایید هست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
خیلی از بزرگان حوزه و دانشگاه هم خادم آستان ملائک پاسبان رضوی هستند ولی از این اظهار نظرهای نسنجیده ندارند.
مصنوره
|
China
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
0
28
آقای فقیهی

اول اینکه چرا یکی به نعل یکی به میخ؟
دوم اینکه: کلیت متن یادداشت رو پسندیدم

متشکرم
بنده خدا
|
United States of America
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
0
28
اخر نفهمیدم با این همه این شاحادخ ان شاخ پریدن حرفهای ان اقای قمی را قبول دارید ولی بیانش را خلاف مصلحت میدانید یا از اصل موضوع را منتفی میدانید؟اگر مورد اول است که وای بر ما و دین ما و اگر مورد دوم است باز واد بر ما دین ما که امام جمعه و متولی حرم حضرت معصومه بر روی منبر پیامبر چه دروغ شاخداری گفتهاز دیگران چه انتظار بیخود نیست که مردم دیگر به هیچ حرفی باور ندارند
مدیر پایگاه انتخاب: دوست عزیز، در متن پیداست که قویاً با چنین نظراتی مخالفیم
Montaghed
|
France
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
3
9
Aghaye mohtaram, inkeh ishan charand gofteh ke bahsi nist vali inkeh shoma ham moghadas sazi mikoni va hich eshkali be ..... nemibini badtareh. tarze fekriyeh shoma bi nahayat khatarnak tar az ishooneh. chon ishan be chizi ke mihe eteghad nadareh vali shoma ba in eteghad be taghadose agha , khod ra mojaz be har kareh khalafi khahid did dar soorate niyaz. hamntor ke alan darad etefagh mioftad.
navadye Koroshe kabir
|
Canada
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
1
10
ta anjaee ke ma yademan miad, hormate dien dar zamane pish as enghelab, kheily kheily bishtar bod!!!!!!ba tashakor as afrady mannde Mesbah o Yazdy o Janaty o hamin emam jomee Qum ........
اميد
|
Switzerland
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
0
50
سلام.جرا اينجوري تايپ شده؟ يه سري به سايتهاي وهابيت بزنيد ببينيد روي حرفهاي سعيدي چه مانوري دارند ميدن.رافضي بهمون ميگفتن كم بود اقاي سعيدي تكميلش كرد.ايشون هر چه سريعتر خودش استعفا بده يا بركنارش كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
5
18
به به چه نقد جانانه ایی
محمود
|
Germany
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
2
29
واقعاًجای تاسف داردکه CDهای مستند ظهور وبسیاری سخنان دور از شان به در خانه های ملت می فرستندولی برخی آقایان از اطلاع رسانی سایت انتخاب ناراضی می شوند!!!
مازيار
|
Germany
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
51
11
با سلام
شما حالا لازم نيست...........
برو مواجبتو بگير دير نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
هرکی هم یه نقد منصفانه بخواد بزاره مواجب بگیره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
3
114
آقا چرا توهین میکنی به ساحت محترو جناب احمدی نژاد!!؟ مگه هاله نور به اون واضحی و ندیدن تو تی وی وقتی داشت تو سازمان ملل سخنرانی میکرد!!!!!!
تعجب میکنم چطور این هاله رو شما ندیدین
البته شاید چون چشم برزخی ندارین ندیدین!!
ناشناس
|
Sweden
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
2
37
این نتیجه مسخ یه ملته. وقتی یک عده ای از این راه جواب گرفتند یک عمر به این کارشون ادامه میدهند. مطمئن باش اون ۀقلیی که این حرف ها رو زد برای من و شمایی که پای اینترنت و خبر هستیم نگفت. برای اونهایی گفت که پای منبر شور حسینی گرفتشون....
ناشناس
|
Sweden
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
14
37
بسیار خردمندانه و دقیق عمل میکنند. افراد عامی و نا آگاه را با این خرافات فریب می دهند و برای افراد آگاه هم نقدهایی این چنینی مینویسند و عاملان انتشار این خرافات را بشکل دعوای زرگری دستگیر و بازجویی میکنند.
ولی خوب بسیار دقیق و خردمندانه است چون اکثریت افراد جامعه از عوام هستند سرمایه گزاری بر روی آنها عاقلانه تر است.
این نقد هم برای .......... بماند
ms
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
33
4
حالا درست گفته بود یا نه؟. شاید هم راست گفته باشد حالا چرا توبیخش کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
واقعا فکر مي کني راست گفته؟؟؟؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
3
10
حرفهای صدیقی امام جمعه تهران هم نفل سایتهای ضدانقلاب است. باید به ایشان هم تذکز بدهند
یسنا
|
United States of America
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
81
2
نمیدونم ایا شما در اون حدی هستید که فرزندان راستین حوزه رو به چالش میکشید؟ آیا منظور شما اینه که کسی با آن همه گذشته پربار در خدمت به اسلام که بر هیچ کسی پوشیده نیست، حرفی نسنجیده و خلاف واقع عرض مینماید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
اوه اوه چه دفاعی می کنه!
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
45
30
آقای فقیی یعنی حالا شما روشنفکر این جماعت هستید؟
من قصد توهین ندارم ولی چرا خودمونه گول میزنیم......سالهاست است بساط دروغ و تزویر و ریاکاری و جفنگ گویی در این کشور ادامه دارد. تازه حالا یواش یواش خودتان هم می فهمیدید. من شهروند معمولی این کشور هستم مدرک تخصصی هم ندارم.ولی باور کنید اولین بار که ویدیو این روحانی را دیدم از زشتی وتملق وسخنان مشمئز کننده آن نتوانستم تا انتها آن را گوش کنم .جالب اینجاست که این فرد آیت اله وعالم دینی هم هست .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
0
18
واقعا از آقای فقیهی ممنونم که انتقاد کردن،فکر نمیکردم تو جامعه الان کسی جرات انتقاد از کسی مخصوصا یه روحانی رو داشته باشه..چون جدا این حرفایی که گفته شد دین آدم رو برباد میده؛گفتن اون حرف مساوی بود با معصوم دانستن ایشان...!!!!
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
1
9
به نظر من تویه هر دوره از زمان ابوموسی اشعری هایی وجود دارند که باید اونها رو فقط محدود به کارهایی کرد که به کیان مملکت اسلامی ضربه وارد نشه.ایشان که این حرفا رو زدن کاری جز ضربه به بدنه ولایت فقیه وارد نکردند
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
4
37
‫خدایا سرزمین ایران را از جهل و تزویر دور بدار.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
4
36
به نظر من این نقل قول ها نباید در جامعه و توسط افراد منتسب به حکومت زده بشه ولی حالا که زده شد وبا شیطنت عوامل خارجی قرار گرفت نباید طرف را ضد انقلاب و کذاب و دروغگو و بی سواد و تملق گو عنوان کرد ...
ولی باز میگویم نباید حرف زده میشد ولی که زده شد نباید سوابق شخص زیر سوال رود
مسعود
|
Norway
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
20
16
دوستان ناراحت نشین.هیچکس غیرازخودما مقصرنیست.یادتون رفته سی سال پیش عکس امام(ره)روتوماه میدیدیم؟خدارحمت کنه امام روکه اهل سوءاستفاده نبودوخودشون جلوی اینجورچاپلوسی هارومیگرفتن.اگراون موقع به این حرف اهمیت نمیدادیم که زننده حرف خودش خجالت بکشه دیگه اینجورصحبتهاادامه نمیافت.پس مقصرخودمونیم.
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
11
59
به نظر من ولایت فقیه درایران در این شرایطی که ما تاکنون به دست اورده ایم با وجود این همه دشمن و جنک و تبلیغات روانی به مانند سر و عقل جامعه اسلامی ماست که واقعا تاکنون با سیاستها و کیاستهای عالمانه خود خوب مملکت را از ان شرایط سخت به سمت شرایط روز به روز بهتر می برد . لطفا مقداری خوشبینانه به مساله نگاه کنید- وضعیت ما درست است مثل کره جنوبی نیست اما از لحاظ سیاسی خیلی بالاتر و جایگاه مردمی ما در بین مردم جهان خیلی باارزش و مقدس است. باور کنید من خودم از نزدیک چند کشور رفته و شرایط را دیده ام . موفق باشید
مجيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
22
23
سخنان امام جمعه قم اوج توهم و افكار اين جماعت را مي رساند.
saeid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
0
2
خوب نوشتی برادر ...خط قرمزها را خوب می شناسی ..و فرق خبر و تحلیل خبر را نیز خوب می دانی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
24
3
امام جمعه قم یه مشت مزخرف
گفت ولی ما هم نباید تر وخشک رو با هم بسوزونیم این انصاف نیست
نظرات بینندگان