arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

سخنگوی قوه قضاییه: نمی‌توان گفت از صفر تا صد کارهای «زنجانی» خلاف بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی قوه قضاییه گفت: باید یادآور شوم که نمی‌توان گفت از صفر تا صد همه کارهای بابک زنجانی خلاف بوده، حتما بخشی از کارها در جهت دور زدن تحریم‌ها بوده، اما اینکه چه میزان از آن خلاف بوده باید بررسی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بابک زنجانی در دادگاه مدعی شده که با همکاری نهادهایی مشکلات سازمان حج و سازمان هواپیمایی را رفع کرده و به سازمان‌هایی نیز کمک کرده است. این ادعا چقدر به واقعیت نزدیک است؟ گفت: می دانید که ما در حال تحریم بوده و هستیم و امیدواریم که تحریم های ظالمانه برداشته شود. بدون تردید در زمان تحریم محدودیت هایی وجود دارد و سعی می‌شود برای رفع این محدودیت ها اقدامات اضطراری انجام شود. زمانی که سیستم بانکی یا سیستم پول تحریم ظالمانه شود و زمانی که نفت را بفروشیم و پولمان را ندهند، بدیهی است که تلاش می‌کنیم تحریم‌ها ما را فلج نکند.

وی ادامه داد: این بحثی بوده که در دولت دهم وجود داشته و در دولت یازدهم هم مطرح است، البته امکان دارد در هر دولتی هم باشد. موضوعی که شما گفتید به هیچ وجه نه جزئیاتش را شنیده ام و نه می دانم که پاسخ دادستانی و وکیل مدافع آن‌ها چه بوده است. ولی باید یادآور شوم که نمی توان گفت که از صفر تا صد همه کارهای بابک زنجانی خلاف بوده است. حتما بخشی از کارها در جهت دور زدن تحریم‌ها بوده اما اینکه چقدر و چه میزان از آن خلاف بوده است باید بررسی شود.

وی افزود: یعنی باید بررسی شود که وی از ابتدا نظر سوء داشته یا وسط کار طمع او را برداشته است. به عنوان مثال امکان دارد کسی مدعی شود که من می توانم تحریم‌ها را دور بزنم یا مشکل کالایی که وارداتش ایراد دارد را رفع کنم، مسلما شما از او استقبال می‌کنید. یعنی شما قدم اول را بر می دارید، قدم دوم هم او همراهی تان می‌کند و در قدم بعدی کلاه سرتان می گذارد البته من نمی گویم که بابک زنجانی کلاهبردار است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: افراد کلاهبردار به گونه ای عمل می‌کنند که یک دفعه اقداماتشان مشخص می‌شود. یعنی این افراد دو دسته اند؛ دسته اول قصد خیر ندارند و بنای‌شان کلاهبرداری است و دسته دوم کسانی هستند که وارد می‌شوند و در وسط کار یا اواخر آن دست به اقدامات خلاف می زنند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه قاضی صلواتی در جلسه دادگاه متهمان نفتی عنوان کرده که بخش دوم این پرونده که در ارتباط با مسئولان نفتی است مورد رسیدگی قرار می گیرد، جنابعالی توضیح دهید که در پرونده متهمان نفتی به جز سه متهم اصلی، چه تعداد متهم وجود دارد؟‌ گفت: آمار دقیقی از این موضوع ندارم، اما تا آنجا که می دانم از نفرات کثیری در این پرونده تحقیق شده، اما اینکه کدام یک از آن‌ها تفهیم اتهام شده اند یا کدام‌شان قرار مجرمیت دارند، اطلاعی ندارم، اما مسلما متهمان پرونده از این سه متهم اصلی بیشترند؛ زیرا امکان دارد افرادی مورد تحقیق قرار گیرند به عنوان شاهد یا مطلع و یا افراد دیگری به عنوان متهم. البته گاهی ممکن است در اثنای تحقیقات افراد شاهد یا مطلع متهم شوند و یا بالعکس.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان