arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

سعیدی: شان سپاه و بسیج نیست که بگویند به چه کسی رای دهید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران معتقد است سپاه وظیفه اش پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و شان این نهاد نیست که بخواهد وارد مصادیق انتخاباتی شود.

متن مصاحبه حجت‌الاسلام سعیدی به این شرح است:

 برخی از سیاسیون سعی می کنند که سپاه پاسداران را زیر سوال ببرند با این عنوان که سپاه جناحی عمل می کند آیا واقعا سپاه جناحی عمل می کند ؟

بله در این زمینه چند مسئله قابل توجه است مسئله اول تفاوت رسالت سپاه و دیگر نیرو های مسلح می باشد چه ارتش خودمان چه ارتش های دنیا آنها رسالتشان حفظ استقلال و تمامیت ارضی است اما سپاه رسالتش پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن است. سوال این است که وقتی یک نهادی را برای پاسداری از انقلاب درست کردند آیا منظورازتهدید نظامی باید پاسداری می کرده است یا نه بالاخره این مطلق است و قانون گفته است این نهاد برای پاسداری از انقلاب به وجود آمده است .

تهدید گاهی سخت و سخت افزاری است و گاهی نرم افزاری است یعنی اگر انقلاب از ناحیه جریان هایی تهدید شد که این جریان ها به هیچ عنوان پذیرای اصول حاکم بر قانون اساسی یا اصول حاکم بر آن شریعت دینی نیستند در اینجا سپاه باید چکار کند ؟

اصولا سپاه در بخش اطلاعات، معین وزارت اطلاعات است در حین این که خودش هم کار اطلاعاتی انجام می دهد در بخش نظامی معین ارتش است در بخش امنیتی معین ناجاست در بخش فرهنگی معین دستگاه فرهنگی است لذا در هر کجا باید این تخصص لازم و این ظرفیت لازم را برای خودش ایجاد کند که بتواند در این عرصه ها وارد شود .

آیا سپاه در موضوع انتخابات نیز وارد می شود؟

بالاخره در عرصه انتخابات سپاه وضعیت شناسی می کند مثل نهاد های دیگر ماننداحزاب ،وضعیت شناسی می کند دستگاه فرهنگی وضعیت شناسی می کند دستگاه اطلاعاتی وضعیت شناسی می کند تفاوت سپاه با جای دیگر این است که سپاه عقبه دارد و عقبه سپاه بسیج است کار مهمی که نمایندگی و فرماندهی موظف اند انجام دهند این است که جریان شناسی را به پاسدارانمان معرفی کنیم، یعنی بگوییم جریان های همراه انقلاب چه شاخص هایی دارند جریان های مقابل با انقلاب چه شاخص هایی دارند و این کار را کرده ایم .

در حال حاضرهشت جلد کتاب جریان شناسی چاپ کرده ایم که تا ۱۵ عدد هم می رسد حزب مشارکت حزب مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب منافقین بعد جامعه روحانیت بعد مجمع روحانیون تا حزب موتلفه را بنده خودم دوبار ناظر عالی این اثر من بود و دوبار خواندم برای اینکه آن دقت لازم صورت بگیرد ما جریان شناسی می کنیم و به جامعه می گوییم این شاخص های فلان احزاب این است.

آیا سپاه توصیه ای برای رای دادن به اشخاصی می کند؟
این که ما به آنها بگوییم به چه کسی رای بدهند ابدا وارد مصداق و این مسائل نمی شویم اصلا شان سپاه و بسیج این نیست که ما بگوییم به چه کسی رای بدهید ما معیار می گوییم ما ضابطه را می گوییم اما به طور طبیعی هر پاسدار و هر بسیجی ای به متدین ترین و انقلابی ترین افراد رای می دهد باید هم همینطور باشد و یکی از راه های پاسداری از انقلاب این است که نمایندگانی باشند که این ها پاسدارانقلاب و به طور طیبعی زمینه صیانت از انقلاب را فراهم بکنند به رییس جمهوری رای بدهند که این شرایط رو داشته باشه همینطور به شورای شهری که این گونه باشد لذا ما در عرصه های مختلف اهر کجا که نیاز به پاسداری از انقلاب باشد انجام می دهیم اما به معنای این که ما مصداق تعیین کنیم به پاسداران و بسیجیان بگوییم که به چه کسی رای بدهند چنین چیزی نبوده و نخواهد بود .شان پاسداران این نیست که ما بگوییم به چه کسی رای بدهند .

چرا برخی میخواهند به طوری وانمود کنند که سپاه کار سیاسی و جناحی می کند؟
نکته بعدی که کمی مقهور واقع می شود این است که ما ۴ نوع مخاطب داریم یک مخاطب خاص داریم سپاه است و بسیج فعال بسیج ویژه که بسیج ویژه با ما ارتباط دارند و فرمان ما را اجابت می کنند فرمان رهبری را اجابت می کنند اما دو جریان دیگه هستند که یکی بسیج عادی و دیگری مردم حزب اللهی داخل کشور که با بسیج هم ارتباط ندارند ولی نسبت به انقلاب وفادار هستند و تعهدی را در خود حس می کنند چرا هر اتفاقی می افتد متوجه سپاه و بسیج می کنند اصلا چرا حزب الله را متهم می کنند این ها مسائلی است که قابل توجه است ما خیلی جاها گفته ایم که کسانی که مخاطب ما هستند پاسداران و بسیج ویژه است اما بسیج عادی پای سخنان اقا نشسته و می بیند یک چیزهایی می گوید خب عکس العمل نشان می دهد این ربطی به سپاه ندارد .

*افکار خبر
نظرات بینندگان