arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۴

توطئه مجلس نمایندگان آمریکا: ایران باید به قربانیان تروریسم غرامت پرداخت کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس نمایندگان آمریکا می‌کوشد دولت و کنگره را برای کسر بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به منظور پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم متقاعد کند.

 به نقل از وب‌سایت بلومبرگ، توطئه مجلس نمایندگان آمریکا علیه تهران در ارتباط با پرونده پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم، برای نخستین بار پس از مدت‌ها به جمهوریخواهان و دولت آمریکا این شانس را می‌دهد تا بر سر مسئله‌ای درباره ایران به توافق برسند.

نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور می‌کوشند ایران را مسئول  حملات  تروریستی، از جمله بمب‌گذاری سال 1983 در پادگان نیروی دریایی بیروت و برجهای «خبر» عربستان سعودی در سال 1996 معرفی کنند. به همین دلیل ادعا می‌کنند تهران باید به قربانیان این حوادث غرامت بپردازد.

بر اساس این پرونده، بانک مرکزی ایران باید به 1300 شاکی آمریکایی، میلیاردها دلار غرامت پرداخت کند. در سال 2012 و به دنبال دستور رئیس‌جمهور آمریکا، تمام دارایی‌ بانک مرکزی ایران در این کشور مسدود شد.

سرانجام در ماه اکتبر (31 روز منتهی به 9 آبان) پرونده مذکور به دیوان عالی آمریکا رسید. اوباما از دیوان عالی این کشور درخواست کرده است رأی دادگاه‌های زیردست مبنی بر الزام ایران برای پرداخت 2 میلیارد دلار به قربانیان حوادث مذکور را رد نکند.

اعضای ارشد هر دو حزب با نوشتن نامه‌ای از موضع دولت آمریکا حمایت کردند. آن‌ها سپس در نامه‌ای به  قانون‌گذاران آمریکا، خواستار حمایت این افراد شدند. 226 قانونگذار در حمایت از موضع مجلس نمایندگان آمریکا، نامه مذکور را امضا کردند.

بانک مرکزی ایران اعلام کرده است کنگره آمریکا در سال 2012 با تصویب قانونی، رأی دادگاه را به نفع شاکیان این پرونده تغییر داد و خواستار بررسی این مسئله بوسیله دادگاه‌های فدرال این کشور شده است. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ اعلام کرده‌اند برای کمک به شاکیان پرونده مذکور، دارای چنین حقی هستند و از آن استفاده کرده‌اند.

نظرات بینندگان