arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴

چه خبر از اتاق داغ دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تب و تاب ارسال فیلم به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر داغ است، در روزهای اخیر دست‌اندرکاران فیلم‌های که به دبیرخانه‌ فیلم تحویل دادند، با ارسال خبر به رسانه‌ها قصد داشتند تاکید کنند که فیلم‌شان را تحویل داده‌اند.

ایسنا در ادامه مروری دارد، بر خبرهای رسمی که از ارسال فیلم به دبیرخانه‌ی فیلم فجر در روزهای اخیر حکایت داشته است.

اتاق دبیرخانه‌ جشنواره‌ی فجر داغ است و پر رفت و آمد و هیات انتخاب هم سخت مشغول کار است، هیات انتخابی که پیش بینی می‌شود با حجم گسترده فیلم‌هایی مواجه است که هنوز آنها را ندیده‌ است و خبرهای غیر رسمی حکایت از این دارد که 40 فیلم هنوز توسط هیات انتخاب دیده نشده است.

در ادامه خبرنگار ایسنا مروری دارد بر خبرهای رسمی که در روزهای اخیر حکایت از ارسال فیلم به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر دارد بنابراین طبیعتا ممکن است غیر از این فیلم‌ها، فیلم‌های دیگری هم به دبیرخانه‌ی جشنواره تحویل داده شده باشند که به دلیل حجم خبرها یا خبری نشدن توسط دست‌اندرکاران آن فیلم‌ها، در این لیست نباشند.

سینما نیمکت (محمد رحمانیان)

داستان نخستین فیلم یکی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان تئاتر در دهه 60 می‌گذرد.

رحمانیان برای اینکه دلبستگی و اعتقادش به تئاتر را نشان دهد، بازیگران فیلمش را نیز از میان تئاتری‌ها انتخاب کرده است. در این فیلم علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، هومن برق نورد و اشکان خطیبی به ایفای نقش می‌پردازند.

رحمانیان این فیلم را با تهیه‌کنندگی تورج منصوری، نیمه‌های اسفند سال گذشته به پایان رساند و آن را برای جشنواره فجر امسال نگاه داشت.

آه ای عبدالحلیم (احسان عبدی پور)

سومین ساخته احسان عبدی‌پور بعد از «تنهای تنهای تنها» و «پاپ» است که داستان آن در بوشهر می‌گذرد و تماماً به شیوه کلاسیک فیلمبرداری شده‌است.

تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده‌ی طهورا ابوالقاسمی است و مهتاب کرامتی نیز یکی از سرمایه‌گذاران آن است.

مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، رضا یزدانی، سوگل فلاتیان و حمزه مقدم بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمد‌است : «فائز، مسیح، آتنا و حمزه، روزهای کسالت‌بار و خموده‌ی حوالیِ سی سالگی‌شان را پشت سر می‌گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی‌اش را روی دریا و درون کشتی می‌گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، اتفاقی و ناخواسته، ریتم زندگی‌شان را عوض می‌کند. یکباره چشم باز می‌کنند، تا میانه‌ی یک بازی غریب ایستاده‌اند...»

هلن (علی‌اکبر ثقفی)

علی‌اکبر ثقفی، پس از 15 سال دوری از کارگردانی، حالا با «هلن» به جشنواره فجر آمده‌است. در این فیلم پربازیگر طناز طباطبایی، پژمان بازغی، هوتن شکیبا، ستاره پسیانی، سارا کاشفی، مهرداد فلاحت گر و رویا نونهالی به ایفای نقش می‌پردازند.

امیرحسین ثقفی و شراره سروش نگارش فیلمنامه‌ی «هلن»را بر عهده داشته‌اند. این فیلم روایتگر داستان دختری است که با خانواده‌اش دچار چالش‌هایی می‌شود.

روشنک گرامی، پژمان بازغی، امین حیایی، هوتن شکیبا، ستاره پسیانی، مهرداد فلاحتگر، سیداحمد محمدی و رویا نونهالی بازیگران اصلی این فیلمند.

نفس (نرگس آبیار)

نرگس آبیار فیلمبرداری سومین ساخته‌اش را عید فطر به پایان رساند و گروه در وقت کامل توانست مراحل فنی فیلم را پشت سر بگذراند و به موقع آن را به دبیرخانه‌ی جشنواره تحویل دهد.

در این فیلم، مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی و جمشید هاشم‌پور به ایفای نقش می‌پردازند. «نفس» نیز مانند شیار 143، بر اساس یکی از داستان‌های آبیار ساخته شده‌است.

خانه‌ای در خیابان چهل و یکم (حمیدرضا قربانی)

این فیلم با نام قبلی «خانه‌ی یحیی» نخستین ساخته سینمایی حمیدرضا قربانی پس از فیلم تلویزیونی «سه ماهی» است.

علی مصفا، مهناز افشار، سهیلا رضوی و سارا بهرامی در «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» حضور دارند و تهیه‌کننده‌ی فیلم نیز سید محمود رضوی است.

متولد 65 (مجید توکلی)

«متولد 65» نیز نخستین ساخته مجید توکلی است که در ساخت آن با دو کارگردان کاربلد همکاری کرده است؛ محمدمهدی عسگرپور در مقام تهیه‌کننده و رضا میرکریمی نیز به عنوان مشاور کارگردان با توکلی همکاری کرده‌اند.

در این فیلم عاشقانه، احسان امانی، مریم سعادت، پدرام شریفی و هنگامه حمیدزاده نقش‌ آفرینی کرده‌اند.

زاپاس (برزو نیک نژاد)

برزو نیک نژاد که هنوز نخستین ساخته سینمایی اش (ناخواسته) اکران نشده است، دومین فیلم بلند سینمایی خود را برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده است.

فیلم سینمایی «زاپاس» به نویسندگی و کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی سیدامیر پروین حسینی این فیلم یک درام اجتماعی است. امیر جعفری، ریما رامین‌فر و جواد عزتی از جمله بازیگران این فیلمند.

مشکل گیتی (بهرام کاظمی)

بهرام کاظمی که ساخت فیلم‌های سینمایی «پادزهر»، «هدف»، «از صمیم قلب»، «عروس فراری» را در کارنامه دارد، این‌بار فیلمی درباره زوجی بنام ایرج و گیتی ساخته که در آستانه فروپاشی زندگی مشترکشان قرار دارند.

در این فیلم که پس از سال‌ها بهرام کاظمی را به سینما آورده است، حمید فرخ‌نژاد ،‌ یکتا ناصر‌، امیرحسین آرمان‌، بهنوش بختیاری‌ و رویا نونهالی‌ نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

دلبری (سیدجلال اشکذری)

«دلبری» به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی، دومین فیلم بلند سیدجلال اشکذری است. فیلمبرداری این فیلم سال گذشته در سکوت خبری انجام شد و به تازگی نسخه‌ی کامل فیلم برای بازبینی هیئت انتخاب ارائه شده‌است.

هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی، مهدی عطاران بازیگران «دلبری» هستند.

جاودانگی (مهدی فردقادری)

مهدی فردقادری پس از ده سال کارگردانی در عرصه فیلم کوتاه، فیلم بلند «جاودانگی» را به جشنواره‌ی فجر آورده است؛ فیلمی که به صورت تک پلان و درمدت زمان 150 دقیقه فیلمبرداری شده است و در سبک جریان سیال ذهن روایت می‌شود.

این فیلم به قصه زندگی شش خانواده در قطار، در شبی بارانی می‌پردازد که این قصه‌ها با جابه‌جایی زمان روایت می‌شوند.

آنا نعمتی، فقیه سلطانی، مارال فرجاد، سودابه بیضایی، اتابک نادری، علی ابدالی و مهسا کامیابی از جمله بازیگران این فیلمند و تهیه‌کننده‌ی آن هم جواد نوروزبیگی است.

یونس (وحید وکیلی‌فر)

«یونس» پس از دو فیلم «گشر» و «تابور» سومین فیلم بلند و مستقل «وحید وکیلی‌فر» محسوب می‌شود که خودش نویسندگی و تدوین آن را نیز بر عهده داشته‌است. فیلمبرداری این اثر اواخر زمستان سال گذشته در لوکیشن‌های تهران، شهریار و شمال کشور انجام شده‌ و پس از پشت‌سر گذاشتن آخرین مراحل تدوین و صداگذاری به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر تحویل داده شده‌است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: خداوند ماهی بزرگی در دریا گماشته بود که نون نام داشت. نون به حکم خداوند، یونس را در میان تلاطم دریا بلعید و شکم او زندان یونس گشت.

ناسور (کیانوش دالوند)

انیمیشن سینمایی «ناسور» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند و به کارگردانی کیانوش دالوند تولید و نسخه‌ای از آن برای بازبینی هیئت انتخاب تحویل دبیرخانه‌ی جشنواره شده‌است.

انیمیشن سینمایی «ناسور» با موضوع روز عاشورا و حماسه امام حسین(ع) و یاران ایشان ساخته شده و در حال حاضر مراحل تکمیلی دوبله را با مدیریت حمید آشتیانی‌پور سپری می‌کند.

آبجی (مرجان اشرفی‌زاده)

مرجان اشرفی‌زاده این روزها «آبجی» را به دبیرخانه جشنواره سپرده‌است.

در این فیلم که با نگاهی به مشکلات زنان ساخته شده، گلاب آدینه، معصومه قاسمی پور، پانته‌آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان‌بخش و بابک حمیدیان به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم که به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌است اثری مادرانه است که نخستین تجربه‌ی کارگردانش در عرصه ساخت فیلم بلند سینمایی است.

داستان فیلم «آبجی» درباره طلا و عطی، مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند؛ اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که آبجی به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و طلا در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده دخترش است.

حریر (فریال بهزاد)

فیلم سینمایی «حریر» جدیدترین اثر فریال بهزاد فیلمی اجتماعی است. تهیه‌کننده‌ی آن غلامرضا آزادی است و با مدیریت فیلمبرداری پیام آزادی در تهران فیلمبرداری شده است.

این فیلم، بعد از پشت سر گذاشتن تمام مراحل میکس نهایی آماده نمایش شد 25 آذرماه توسط کارگردانش به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد.

نقطه کور (مهدی گلستانه)

فیلم سینمایی «نقطه کور» که عنوان سومین ساخته بلند سینمایی مهدی گلستانه پس از «نازنین» و «دردسر بزرگ» محسوب می‌شود، دیگر فیلمی است که به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در «نقطه کور» که گفته می‌شود یکی از پربازیگرترین آثار امسال سینمای ایران است محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، مریم بوبانی، خاطره اسدی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سیداحمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، مهدی پارسا ‌به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «خسرو که 23 روز را بر پهنه‌ی دریا و به دور از خانواده گذرانده است، با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره، ذهنش را اشغال کرده، وارد خانه‌اش در تهران می‌شود. پس از ورود خسرو به خانه، تمامی ذهنیت‌هایش عینیت می‌یابند. او قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست، اما…»

کارد و کلوچه (محمدعلی سجادی)

این فیلم یک بخش از «سه‌گانه‌ی فیلم و نمایش» محمدعلی سجادی است که برای شرکت در بخش هنر و تجربه‌ی جشنواره فجر تحویل دبیرخانه این جشنواره شده است.

این فیلم اثری تجربی و تلفیقی از مستند و داستانی است که با حضور هنرجویان آموشگاه سمندریان ساخته شده است.

تمرین برای اجرا (محمدعلی سجادی)

این فیلم نیز بخش دیگری از تریلوژی سجادی است که داستان یک کارگردان تئاتر را روایت می کند که قصد دارد گروهی شکل دهد و داستان سیاوش شاهمنامه فردوسی را برای اجرا آماده کند.

میکائیل شهرستانی، مهدی میامی، محمد علی سجادی، محمود راسخ‌فر، محمد ساربان و... از بازیگران این فیلمند.

فیلم «حمید هما» که در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش در آمد، بخش دیگری از این سه‌گانه است.

ایستاده در غبار (محمد حسین مهدویان)

فیلم زندگانی شهید احمد متوسلیان به کارگردانی محمد حسین مهدویان دیگر اثری است که به دبیرخانه‌ی سی و چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر ارائه شده‌است.

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» نخستین تجربه کارگردانی سینمایی محمدحسین مهدویان است. او که پیشتر مجموعه تلویزیونی «آخرین روزهای زمستان» را کارگردانی کرده بود، با فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» احتمالا در بخش نگاه نو (فیلم‌های اول)شرکت می‌کند.

تهیه کننده‌ی این فیلم حبیب‌الهم والی‌نژاد و سرمایه‌گذار آن نیز سازمان فرهنگی اوج است.

پارادایس (علی عطشانی)

نسخه‌ی نهایی فیلم «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی هم تحویل دبیرخانه جشنواره شده‌است.

این فیلم که توسط مهدی علی میرزایی نوشته شده، در کشورهای آلمان، اسپانیا و ایران فیلمبرداری شده است.

مهران رجبی، جواد عزتی، محمد علی نجفیان، سامان صفاری، بیتا عطشانی، الیویا بورکارت، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت، کاترین فلوس، بازیگرانی‌اند که در این فیلم حضور دارند.

در خلاصه داستان «پارادایس» آمده است:« ۲طلبه‌ی جوان می‌خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند. رئیس حوزه‌ی علمیه‌ی آنها که حاج‌ آقا فراستی نام دارد، راه سفر را بر آن‌ها سد می‌کند. طلبه‌های جوان ویزایی هم برای او می‌گیرند و او را با خود به آلمان می ‌برند و...».

محسن امیریوسفی نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرده است که فرم حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر را برای «آشغالهای دوست داشتنی» پر کرده است و این فیلم را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارایه کرده است.

فیلمی که گفته می‌شود در دو سال‌ گذشته‌ به صلاحدید دبیر وقت جشنواره به هیات انتخاب ارایه نشده است.

فیلم «ابد و یک روز» اولین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی نیز تحویل دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر شده است.

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی و... از بازیگران «ابد و یک روز» هستند.

سعید روستایی تاکنون ساخت آثار کوتاه متعددی را برعهده داشته که از میان آنها می توان به «شنبه»، «مراسم»، «از طرف آنها»، «نصف فیلم عروسی» و ... اشاره کرد. او تا کنون جوایز مختلفی را برای ساخت آثار کوتاه از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده است و «ابد و یک روز» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب می‌شود.

علاوه بر اسامی فوق که نام آن‌ها در رسانه‌ها مطرح شده است اخبار غیررسمی حکایت از تحویل فیلم‌های دیگری چون «رسوایی 2» ساخته مسعود ده‌نمکی، «من» سهیل بیرقی، «خشم و هیاهو» هومن سیدی، «کفش‌هایم کو؟» کیومرث پوراحمد، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» فرزاد موتمن، «آب نبات چوبی» محمدحسین فرح‌بخش، «هفت ماهگی» هاتف علی‌مردانی، «گذر موقت» افشین هاشمی، «ربوده شده» بیژن میرباقری و «چشمه» فرهاد مهران‌فر به دبیرخانه جشنواره دارد.

نظرات بینندگان