arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۴

آمادگی بلاروس برای میانجی‌گری میان آنکارا و مسکو

به گفته وزیر خارجه بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور، با رهبران روسیه و ترکیه گفتگو کرده است. ماکی می گوید: «ولی نمی توانیم یکی از دو طرف را وادار به رفتاری کنیم که دوست داریم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بلاروس برای میانجی‌گری میان روسیه و ترکیه اعلام آمادگی کرد.

 به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری تاس (روسیه)؛  الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، با رهبران روسیه و ترکیه گفتگو کرده و دیدگاه های خود را با آنها در میان گذاشته است.

ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس، روز یکشنبه اظهار داشت:  بلاروس، درست همانند کاری که در اوکراین کرده است، از هیچ کوششی برای کمک به حل بحران میان ترکیه و روسیه فروگذار نمی کند. این سخنان در تلویزیون ملی 1 بلاروس پخش شد.
ماکی گفت: «ما ترجیح می دهیم این رویارویی هرچه زودتر به پایان برسد» و خاطرنشان ساخت مینسک قصد ندارد «خدمات میانجی‌گیری را بر کسی تحمیل کند.»
او گفت: «ولی به این حقیقت توجه داریم که فشار متقابل و تحریم های دوطرفه چاره کار نیست. ما آن را تجربه کرده ایم.» و افزود امیدوار است این بحران دیر یا زود برطرف شود.
به گفته وزیر خارجه بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور، با رهبران روسیه و ترکیه گفتگو کرده است. ماکی می گوید: «ولی نمی توانیم یکی از دو طرف را وادار به رفتاری کنیم که دوست داریم.»

سرنگونی بمب افکن اس یو 24 روسیه
در ادامه این گزارش آمده: در بگومگویی بر سر سرنگونی یک فروند بمب افکن «اس یو 24 ام» روسیه در 24 نوامبر به دست جت های جنگنده نیروی هوایی ترکیه رابطه ترکیه و روسیه تیره شد. آنکارا ادعا می کند این بمب افکن حریم هوایی ترکیه را در منطقه ای هم مرز با سوریه نقض کرده است؛ ولی وزارت دفاع روسیه می گوید این هواپیما بر فراز منطقه سوریه بوده و «خبری از نقض حریم هوایی ترکیه نبوده است.»
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هشدار داده که حمله ترکیه «پیامدهای نگران کننده ای» برای رابطه میان این دو کشور خواهد داشت. پوتین می گوید حمله ترکیه به هواپیمای روسیه که در عملیات ضد تروریستی روسیه در سوریه رخ داد و تهدیدی برای ترکیه به شمار نمی رفت، «خنجری از پشت» به روسیه بود که همدستان تروریست ها وارد آوردند.

در پایان این گزارش آمده است: پوتین 28 نوامبر حکمی را امضا کرد تا امنیت ملی روسیه تضمین شده و از شهروندان آن در برابر فعالیتهای جنایی و دیگر کارهای غیرقانونی دفاع کرده و تحریم های اقتصادی ویژه ای را بر ترکیه تحمیل کند.
نظرات بینندگان