arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴

دستمزد کارگران چقدر افزایش می یابد؟

این فشار در حالی به اقشار ضعیفی چون کارگران ادامه دارد که دولت در بودجه سال 95 با پیش‌بینی افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان، دستمزد سال آینده حقوق کارگران را حداکثر 820 هزار تومان تعیین کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها صفحه شطرنج اقتصاد ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفته و هیچ کدام از مهره‌های اقتصاد از قوانین بازی تبعیت نمی‌کنند.

به گزارش «انتخاب»، اقتصاد کشور چند سالی می‌شود که حال خوشی ندارد و با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند.رکود، تورم، تحریم و گرانی چند سالی است که مهمان ناخوانده اقتصاد شده و این مهمان به نوعی میزبان شده و قصد سفر هم ندارد همین امر موجب کوچک شدن سبد خانواده و در پی آن فشار مضاعف بر مردم شده است.

این فشار در حالی به اقشار ضعیفی چون کارگران ادامه دارد که دولت در بودجه سال 95 با پیش‌بینی افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان، دستمزد سال آینده حقوق کارگران را حداکثر 820 هزار تومان تعیین کرده است.

این درحالی است که 60 درصد شاغلان کشور را کارگران تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت: دستمزد حداکثر 820 هزار تومانی هیچ دردی از مشکلات آنها را درمان نمی‌کند چرا که یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد به طور میانگین با افزایش قیمت کالا و خدمات برای چرخیدن چرخ یک زندگی باید حداقل بیش از 2 میلیون تومان درآمد وجود داشته باشد تا بتوان از پس هزینه‌های مسکن ،خوراک ، پوشاک و.. برآمد.

اما در یک سوی دیگر این داستان کارفرمایان و تولیدکنندگانی هستند که رکود آنها را ناکام کرده و بسیاری از کارخانه‌ها در شرایط کنونی با 30 درصد از ظرفیت در حال فعالیت هستند. در این شرایط می‌توان گفت: افزایش حقوق کارگران مانند تیغ دو لبه عمل خواهد کرد چرا که با افزایش حقوق و دستمزد کارفرمایان مجبورند به فکر راه‌های فرار از پرداخت باشند.

این موضوعی است که ناصر عاشوری قلعه رودخانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأیید کرده و می‌گوید: اگر چه این میزان دستمزد هزینه یک زندگی را تأمین نمی‌کند اما اگر به کارفرمایان فشار برای پرداخت بیشتر دستمزد وارد شود موجب ضرر بیشتر کارگران می‌شود چرا که با توجه به وضعیت تولید و صنعت و اشتغال افزایش بی‌منطق دستمزد کارفرمایان را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: افزایش بی‌منطق دستمزد موجب ورود کارفرمایان به راه‌های غیرقانونی مانند قراردادهای یک ماهه و سه ماهه با کارگران می‌شود که این موضوع به ضرر کارگران خواهد بود.

عاشوری تصریح کرد: ضمن اینکه افزایش دستمزد بر افزایش قیمت کالای تمام شده تأثیر خواهد گذاشت و همین امر اقتصاد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی به فرار کارفرمایان از بیمه کارگران اشاره کرد و گفت: باید شرایط به گونه‌‌ای تنظیم شود که امنیت شغلی برای کارگران ایجاد شود چرا که برخی تصمیمات غیرکارشناسانه موجب افزایش بیکاری در کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید نگاه به افزایش دستمزد یک نگاه همه جانبه باشد و افزایش دستمزد به صورت پلکانی اعمال شود تا منافع تولیدکننده و کارگران تأمین شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران این روزها مهره‌های شطرنج اقتصاد هیچ کدام طبق قوانین و مقررات حرکت نمی‌کنند از یک سو باید دستمزد مطابق با نرخ تورم افزایش یابد و از سوی دیگر سایر عوامل این اجاره را نمی‌دهد که هر مهره در خانه خود قرار گیرد انگار صفحه شطرنج اقتصاد ایران در سراشیبی قرار گرفته و هر کدام از مهره‌ها به یک مو بند هستند و گویی متعادل کردن این صفحه نیازمند تدبیر و اجرای مضاعف باشد.

نظرات بینندگان