arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۴

واکنش لس آنجلس تایمز به اجرای توافق هسته ای

کسانی که نسبت به اجرای بندهای توافق نامه تردید دارند با هر رویداد تازه ای به لغو این توافق نامه امیدوارتر می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کسانی که نسبت به اجرای بندهای توافق نامه تردید دارند با هر رویداد تازه ای به لغو این توافق نامه امیدوارتر می شوند.

به گزارش «انتخاب»؛ لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت ایران در مسیر توافقی برجسته برای کنترل تسلیحات است؛ حتی در همان زمان که با رقیب منطقه ای سرسخت خود، عربستان سعودی، دچار تنش است. از سوی دیگر، این کشور دست به آزمایش موشکهای بالستیک زده که نقض آشکار یکی از قطعنامه های سازمان ملل به شمار می رود.

تهران که جلوی مشکلات دقیقه نودی را گرفته است، ظاهرا قصد دارد فهرست «بایدهای» خود را به سرانجام برساند و در ماه جاری یا آینده توانمندی های خود را در زمینه تسلیحات هسته ای محدود سازد. اگر این اتفاق بیفتد، سازمان ملل موظف خواهد بود تحریم های اقتصادی را بردارد؛ یعنی بیش از 50 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده همراه درآمدهای نفتی به این کشور باز خواهد گشت.

روز سه شنبه کسانی که شبهه افکنی می کردند، نزدیک بود به دنبال بازداشت تفنگداران آمریکایی به دست گارد ساحلی ایران بهانه بیشتری پیدا کنند. گفته می شود شناور نظامی تفنگداران از کار افتاده و ناخواسته به درون آبهای سرزمینی ایران منحرف شده بودند. هنوزروشن نیست آیا ایرانیان این آمریکایی ها را نجات دادند یا دستگیر کردند؛ ولی کاخ سفید اعلام کرده امیدوار است ملوانان فورا آزاد شوند.

بر پایه این گزارش، این رویداد دو هفته پس از آن رخ داد که دولت اوباما به کنگره ابلاغ کرد در نظر دارد تحریم های مالی تازه ای را به خاطر پرتاب موشک، به تهران تحمیل کند؛ ولی سپس بی درنگ از این موضع عقب نشینی کرد.

برخی تحلیلگران استدلال می کنند که دودلی آمریکا زمینه را برای تنش دیپلماتیک خطرناک میان عربستان سعودی، از هم پیمانان قدیمی آمریکا، و ایران، که هنوز با واشینگتن دشمنی دارد، فراهم کرد.

ماه گذشته ایران 5/12 تن از اورانیوم غنی شده خود را به روسیه فرستاد. از دست دادن این سوختِ بالقوه برای ساخت بمب، زمان را برای ایران در راه رسیدن به جنگ افزار هسته ای سه برابر می کند. از دیگر سو، ایران باید هزاران سانتریفیوژ را از کار بیاندازد، و به درون رآکتور آب سنگین سیمان بریزد.

در پایان گزارش آمده است: به محض آنکه آژانس انرژی اتمی تایید کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده، شورای امنیت می تواند رای به برداشتن تحریم های سازمان ملل بدهد. با این کار، بلندپایگانی از ایران از فهرست سیاه دولت آمریکا خارج خواهند شد و اروپا تجارت نرم افزار، طلا و فلزات گران بها، و تجهیزات حمل و نقل را آزاد خواهد کرد. ایران اجازه خواهد داشت تا به نظام بانکی جهان برگردد و فروش نفت و دیگر حاملهای انرژی را در بازار از سر بگیرد.
نظرات بینندگان