arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
در گفتگو با مشاور افراد خاص؛

زنان و مردان خاص و حرفه ای چگونه عمل می کنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اینکه ما انسان ها دچار تردید یا اطمینان ، شکست یا موفقیت ، نرفتن یا رفتن؟ ماندن یا رسیدن ؟ مخالفت یا همراهی؟ گرفتن تصمیم اشتباه یا درست ؟ جذب انسانهای نامناسب یا مناسب ؟ تباهی یا زندگی ؟ ترس یا شجاعت؟ ناامیدی یا امید؟ عقب نشینی یا پیشروی و ... می شویم، همه این موارد به مدیریت صحیح یا اشتباه ذهن ما برمی گردد.

مشاور چهره های خاص معتقد است، ذهن انسان کارگاه تولید فکر و احساس است که از منبعی به نام ضمیر نیمه خودآگاه یا نیمه هوشیار سرچشمه می گیرد. این ضمیر نمی تواند خوب را از بد و موفقیت را از شکست تشخیص دهد اما آنچنان قدرتمند است که اگر از آن غافل شویم، می تواند سرنوشت ما را به دست گرفته و آن را به هرسمت و سویی که اراده کند، سوق دهد. از نگاه این متخصص حرفه ای، نگرش هر فرد به زندگی بیانگر نوع و کیفیت زندگی اوست. بهره گیری هوشمندانه از ضمیر نیمه خودآگاه، باعث ایجاد تحولات مثبت در زندگی افراد می شود و آنها را بسوی کسب موفقیت های بیشمار رهنمون می سازد.

البته تنها افرادی به دنبال فراگیری متدهای برنامه ریزی و هدایت ذهنی هستند که حرفه ای زندگی می کنند، ولی آماتورها اینگونه نیستند و اصولاً اعتقادی به فراگیری مهارتهای بهره گیری صحیح از ذهن و ضمیر نیمه خودآگاه ندارند و به همین دلیل از سطح زندگی عادی ای از نظر مادی یا معنوی برخوردار بوده و بر خلاف حرفه ای ها، سررشته زندگی شان را ناخواسته بدست دیگران سپرده اند.

سایت « انتخاب »، برای بررسی نقش مدیریت ذهن در موفقیت افراد، به سراغ سیناتهرانی رفته است، او مشاور و مربی خصوصی مردان و زنان خاص داخلی و خارجی است. سیناتهرانی پشتکار ، امید، اراده ، قدرت، غلبه بر ترس، هدفمندی، رهبری و موفقیت را در ذهن مخاطبین خود نهادینه نموده و برایشان مسیر دستیابی به موفقیت را هموار می سازد.

این مربی خصوصی که در زمینه مشاوره تحصیلی و خانواده نیز از بهترین های کشور محسوب می شود، در مصاحبه با « انتخاب» به بررسی موضوع خودانگیزی پرداخته و از ویژگی های افراد خودانگیخته و نیز راهکارهای عملی خودانگیزی سخن گفته است.

سیناتهرانی در تعریف انگیزه به «انتخاب» گفت:
انگیزه یک نیروی ذهنی بسیار قوی است که بر خلاف تصور عموم، تابع محیط و شرایط محیطی نیست و کاملاً منشأ ذهنی دارد. انگیزه خود دو نوع است، یکی ترس و دیگری اشتیاق.
ترس به عنوان موتوربازدارنده که همواره به کسب موفقیت بدبین است و باعث شکل گیری بهانه های واهی ، تردید و عدم اطمینان از رسیدن به موفقیت در ذهن انسان می شود.

اما نوع دوم انگیزه؛ همان اشتیاق است که به عنوان موتور محرّک باعث می شود که فرد با نیرویی باورنکردنی و اعتقادی راسخ بسوی اهدافش پیش برود.

آقای تهرانی در ادامه گفت و گوی خود با « انتخاب »، به تعریف « خودانگیزی » پرداخت.

این عضو ارشد سایت درس زندگی دات کام گفت: خودانگیزی یعنی مدیریت ذهن برای جهت دادن و هدایت عواطف، هیجان ها و خلق موقعیت های موفقیت ساز بجای دستیابی به خواسته های نابجا و لذّتهای آنی و زودگذر. مدیریت ذهن امری ذاتی نیست، بلکه مهارتی اکتسابی است که نیاز به آموختن دارد.

اینکه ما انسان ها دچار تردید یا اطمینان ، شکست یا موفقیت ، نرفتن یا رفتن؟ ماندن یا رسیدن ؟ مخالفت یا همراهی؟ گرفتن تصمیم اشتباه یا درست ؟ جذب انسانهای نامناسب یا مناسب ؟ تباهی یا زندگی ؟ ترس یا شجاعت؟ ناامیدی یا امید؟ عقب نشینی یا پیشروی و ... می شویم، همه این موارد به مدیریت صحیح یا اشتباه ذهن ما برمی گردد.

این متخصص جوان سپس به بیان ویژگی های افراد خودانگیخته پرداخت و در این رابطه به « انتخاب »، گفت: 

از نظر من افراد خودانگیخته دارای این خصوصیات هستند:

1- با وجود تفکر درباره گذشته و عبرت گرفتن از آن و نیز اندیشیدن به آینده و برنامه ریزی برای آن، همواره در زمان حال زندگی می کنند و با وجود آنکه از چیزهایی که دارند راضی و خشنود هستند اما برای داشتن چیزهای ارزشمندتر نیز تلاش می کنند.

2- از نظرات درست و منطقی دیگران استقبال می کنند و برای رد کردن نظرات نادرست، حتماً دلیل منطقی دارند. دلیلی به دور از اغراض شخصی.

3- در کلام خود از کلمات و عبارات مثبت و انگیزه بخش استفاده می کنند و همواره الهام بخش دیگران هستند.

4- همیشه سعی می کنند با تلاش و کوشش به موفقیت برسند و اگر در کاری موفق نشدند، با پذیرش مسئولیت ، علل ناکامی را ابتدا در خود و سپس در شرایط بیرونی جستجو می کنند و می دانند که موفقیت مجانی بدست نمی آید. بارها افرادی به من گفته اند که آقای تهرانی! شما متخصص گرانقیمتی هستید و داشتن چنین مربی ای گران تمام می شود، من در پاسخ به آنها می گویم؛ مسأله این نیست که داشتن یک مربی گرانقیمت چقدر گران تمام می شود، مسأله این است که اگر چنین مربی ای نداشته باشید، چقدر برایتان گران تمام می شود.

5- همیشه قبل از انجام اقدام عملی یا صحبت کردن، بخوبی می اندیشند. 

6- مشکلات را خیلی بزرگ نمی بینند و برای حل آن از توانایی خود و راهنمایی دیگران استفاده می کنند.

7- اکثر اوقات لبخند برلب دارند و سرزنده، پرانرژی، توانا و خوش مشرب هستند و دیگران با دیدنشان انرژی مثبت می گیرند.

8- با وجود دستیابی به موفقیت های بیشمار، در همه چیز و همه جا از خود می پرسند، چگونه می توانم در این لحظه تغییری مثبت و ماندگار در خود ایجاد کنم.

خبرنگار « انتخاب » از سیناتهرانی خواست تا در انتهای گفت و گو، چند راهکار عملی برای خودانگیزی ارائه دهد.

او در پاسخ گفت: از نگاه من، اساسی ترین راهکارهای عملی خودانگیزی عبارتند از:

1- آموزش صحیح مهارت های مدیریت و هدایت ارتعاشات ذهنی در جهت تحقق خواسته ها که می بایست، توسط یک متخصص صورت گیرد، زیرا درغیراینصورت می تواند نتیجه عکس داده و باعث وقوع شکستهای متعدد شود.

2- هرگاه از انجام کاری دلسرد شدیم، از خود بپرسیم که چگونه می توانم کارهایم را بهتر، سریعتر ، ساده تر، سرگرم کننده تر و در نهایت حرفه ای تر انجام دهم تا به جایی که می خوام برسم. من اغلب به مردان و زنان خاص، نحوه تفکر در شرایط دلسرد شدن را می آموزم و اجازه نمی دهم که حتی یک لحظه در مسیر حرکت بسوی اهدافشان متوقف بمانند.

3-- فردی که می خواهد حرفه ای باشد، باید در کنار تقویت نقاط قوّت خود، ضعف های خود را نیز بپذیرد و در مورد خود قضاوت خودخواهانه نکند، بلکه بجای آن تلاش کند تا راهکارهای عملی برای برطرف کردن ضعفهایش بیابد. 

4- افراد حرفه ای مطلق گرا نیستند، لذا بجای مطلق گرایی بهتر است تلاش کنیم تا از هر چیز خوب به اندازه کافی بهره ببریم. قطعاً در چنین حالتی هنر ما در شکل دهی به سرنوشت خود و اطرافیانمان در یادها و خاطره ها خواهد ماند.

5- از تفکر و غوطه ور شدن در گذشته اجتناب کنیم و در زمان حال به سر ببریم. بدیهی است فرو رفتن در گذشته و حتی در آینده ما را از دستیابی به موفقیت بازخواهد داشت و چه بسا باعث وقوع شکستهای جدید گردد.

6- به مشکلاتی که برایمان رخ می دهد به عنوان شاخصی برای ارزیابی توانایی های خود بنگریم نه اینکه آنرا یک بدشانسی تلقّی کنیم. باید توجه داشته باشیم که موفقیت محصول تجربه است و تجربه بدون شکست بدست نمی آید. 

7- برای ایجاد انگیزه بیشتر دانستن کافی نیست، باید بخواهیم و بتوانیم، بنابراین بهتر است بجای واژه «سعی می کنم» از واژه «می خواهم» استفاده کنیم.

8- دوستان و افراد بی انگیزه را از خود دور کنیم و رابطه مان را با آنها به صفر یا به حداقل برسانیم و بجای آن با افراد با انگیزه و مثبت ارتباط داشته باشیم زیرا احساسات ما انسان ها، چه خوب یا بد به افراد دیگر سرایت می کند.

9- مدام از خویش در مورد خود سوال کنیم: در حال حاضر در چه وضعیتی هستم، چه انتظاری داشتم و به چه چیز یا جایی رسیدم؟ نقاط مثبتی که کسب کرده ام چه هستند؟ چه چیزهایی را باید تغییر دهم؟ چه ابزار مفید و قدرتمندی برای تغییر خود در اختیار دارم؟

10- با بهره گیر از روش مدیریت ذهن، روی افکار مثبت مغز خود تمرکز کنیم و نتایج موفقیت و فعالیتهایی را که باید انجام شود را در نظر بگیریم.

11 هیچگاه برای شکست خود دلیل نیاوریم. سیناتهرانی در ادامه به « انتخاب »، گفت،بارها در همان جلسه نخستی که با بسیاری از مراجعین خود داشته ام، با این مسأله مواجه بوده ام که شکست های خود را توجیه می کنند، توجیه شکست کاری بسیار خطرناک است زیرا باعث می شود، فرد هیچگاه از شکستهایش درس نگیرد و لذا در آینده همان اشتباهات سابق را تکرار می کند، مانند یکی از مربیان فوتبال ایرانی که بعد از شکست سنگین 5 بر صفر تیمش مقابل حریف، به یک خبرنگار ورزشی گفت: « ما خیلی خوب بازی کردیم و اساساً در طول نود دقیقه، بازی در دست ما بود و حریف ما حرفی برای گفتن نداشت، خب از چنین فردی باید پرسید: پس چگونه است که 5 بار دروازه تیمتان باز شد؟ »

12- تمام انرژی نهفته ذهن خود را بر روی طرحی که داریم، متمرکز کنیم و به نتایج مطلوب رسیدن به موفقیت فکر کنیم ، که البته تفکر کردن خود یک مهارت است و نیاز به آموزش دارد.

سیناتهرانی در انتها به « انتخاب »گفت : البته همانطور که عرض کردم اصول دستیابی به موفقیت نیازمند آموزش حرفه ای است ولی امیدوارم این چند نکته نیز بتواند موثر واقع شود.


نظرات بینندگان