arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۴

«تعطیلی مدارس» و «طرح زوج و فرد» بر کاهش آلودگی هوا تأثیر داشت؟

تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد بر میزان غلظت کلیه آلاینده ها نسبت به روزهای گذشته تأثیر بسزایی داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد بر میزان غلظت کلیه آلاینده ها نسبت به روزهای گذشته تأثیر بسزایی داشت.

به گزارش «انتخاب»،  شاخصکیفیت هوای تهران در روزهای گذشته به شرایط ناسالم برای گروه های حساس رسید و غلظت آلاینده ها تا مرز هشدار نیز افزایش یافت. اما اداره کل هواشناسی استان تهران پیش بینی کرد، امروز و فردا (۲۸ و ۲۹ دی ماه) با افزایش پایداری جوی بتدریج بر میزان غبار و آلاینده های جوی هوا افزوده خواهد شد. به همین دلیل دیروز (۲۷ دی ماه) کمیته مواقع اضطرار کاهش آلودگی هوا با حضور معاون عمرانی استاندار و همه اعضا تشکیل جلسه داد. پس از این جلسه دبیر کمیته اضطرار آلودگی هوا تهران از تعطیلی مدارس شهر تهران و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داد.

با اینکه مدارس ابتدایی شهر تهران تعطیل شد و طرح زوج و فرد از درب منزل اجرا شده است، اما هنوز شاخص کیفیت هوا عدد بالایی را نشان می دهد و امروز هوا برای گروه های حساس جامعه ناسالم است.
محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران درباره تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد گفت: چون در اطلاعیه هواشناسی اعلام شد که شاخص کیفی هوا در روزهای آینده به بالای 150 خواهد رسید، نمی توانستیم صبر کنیم هوا به این شاخص برسد و بعد تصمیم‌گیری کنیم. بنابراین جلسه کمیته مواقع اضطرار دیروز با حضور تمامی اعضا برگزار شد. تصمیم تعطیلی مدارس و  اجرای طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوای امروز تأثیر بسزایی داشت.

رستگاری درباره تاثیر زوج و فرد سراسری و تعطیلی مدارس بر تشدید نشدن آلودگی هوای تهران به خبرآنلاین گفت: با اجرای این طرح تا حدودی از افزایش آلاینده‌ها جلوگیری شده است، شاخص کیفیت هوای تهران امروز عدد ۱۱۸ را نشان می دهد و امیدواریم با تعطیلی مدارس، اجرای طرح زوج و فرد این عدد کاهش پیدا کند و به وضعیت سالم برسد.

کاهش کیفیت هوای ۵ شهر

اما سازمان هواشناسی پیش بینی تغییرات جوی برای تهران داشته است. مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از کاهش کیفیت هوای ۵ شهر کشور خبر داد و به ایسنا گفت: آسمان فردای تهران نیمه ابری، در پاره‌ای نقاط غبارآلود، به تدریج ابری و بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

احد وظیفه گفت: بر اساس تحلیل داده‌ها وآخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با توجه به سکون نسبی جو، افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا بویژه در شهرهای صنعتی و پر جمعیت تهران، قم، کرج، اصفهان و اراک پیش‌بینی می‌شود.

او با بیان اینکه از بعدازظهر روز دوشنبه با نزدیک شدن سامانه بارشی از غرب و شمال غرب به کشور، به تدریج در برخی نقاط شمال غرب و غرب کشور، ابرناکی، بارش باران و برف و وزش باد رخ خواهد داد، گفت: روز سه‌شنبه فعالیت این سامانه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب غرب کشور خواهد بود که در این روز در شمال غرب، ارتفاعات غرب و ارتفاعات البرز بارش برف رخ خواهد داد.

وزش باد شدید در برخی استان‌ها

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: با استقرار سامانه کم فشار بر روی دریای خزر طی روزهای دوشنبه و سه شنبه افزایش دما و همچنین وزش باد شدید در اردبیل و گیلان و اواخر وقت سه شنبه و چهارشنبه در مازندران و گلستان رخ خواهد داد. همچنین از اواخر وقت سه‌شنبه و طی روز چهارشنبه دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود.

او گفت: چهارشنبه با نفوذ سامانه پرفشار به شمال کشور، افت محسوس دما و بارش پراکنده برای سواحل شمالی کشور انتظار داریم، از اواخر وقت امروز و سه‌شنبه به سبب وزش باد شدید در نوار شرقی عراق، احتمال ظاهر شدن گرد و خاک در جنوب غرب و غرب کشور وجود دارد.

وظیفه در مورد وضعیت هوای استان تهران طی روزهای آینده گفت: آسمان تهران در روز سه‌شنبه 29 دی نیمه ابری، در پاره‌ای نقاط غبارآلود، بتدریج ابری و بارش پراکنده با حداکثر و حداقل دمای 13 و 4 درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه 30 دی، نیمه ابری، در پاره‌ای نقاط غبارمحلی با حداکثر و حداقل دمای 14 و 4 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

نظرات بینندگان