arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴

آیا ایرباس در فروش هواپیما به ایران از بوئینگ پیشی خواهد گرفت؟

به نوشته پایگاه اینترنتی فول، با توجه به تمایل ایران به خرید هواپیماهای ایرباس، شرکت‌های آمریکایی به خصوص بوئینگ از قافله جا مانده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نوشته پایگاه اینترنتی فول، با توجه به تمایل ایران به خرید هواپیماهای ایرباس، شرکت‌های آمریکایی به خصوص بوئینگ از قافله جا مانده‌اند.

به گزارش «انتخاب»؛ پایگاه اینترنتی «فول» در گزارشی نوشت: هنوز جوهر توافق هسته‌ای ایران خشک نشده، اثرات آن را در اروپا می‌توان مشاهده کرد. هفته گذشته ایران اعلام کرد قصد خرید 114 فروند هواپیمای نو و دست‌دوم را از شرکت اروپایی ایرباس دارد. به این ترتیب شرکت آمریکایی بوئینگ همچنان باید در صف انتظار بماند.

این تعداد سفارش تنها آغاز راه است. یک‌شنبه گذشته «تام اندرز،» مدیر عامل شرکت ایرباس، پیش‌بینی کرد ایران بتواند در دهه آینده 400 تا 500 فروند هواپیمای جدید خریداری کند. مدیر بخش تجاری «امبرائر،» شرکت هوافضای برزیلی، نیز اعلام کرد فرصت مناسبی برای ارتقای ناوگان جت‌های محلی کوچک ایران بوجود آمده است. تخصص ساخت این نوع جت‌ها در انحصار شرکت مذکور قرار دارد.

در مجموع «مقصود اسدی سامانی،» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، پیش‌بینی می‌کند 581 فروند هواپیما در دهه آینده بوسیله این کشور خریداری شود. کارشناسان معتقدند خرید 300 فروند آن‌ها در 5 سال آینده اتفاق خواهد افتاد. به احتمال زیاد هواپیماهای ایرباس «ای 350 پهن‌پیکر» و «سوپر جامبو جت ای 380» در میان مدل‌های خریداری شده خواهد بود.


بنابر این گزارش، تاکنون همه چیز به نفع ایرباس و به ضرر شرکت‌ها آمریکایی به خصوص بوئینگ بوده است. گرچه عده‌ای از مقامات ایران اعلام کرده‌اند مایلند به جای خرید ایرباس ای 320 و ای 350 پهن‌پیکر، هواپیماهای بوئینگ 737 و 777 خریداری کنند. ایران تاکنون تنها برند و مدل یک چهارم هواپیماهایی را که قصد خریداری آن‌ها را دارد اعلام کرده است؛ بنابراین بوئینگ می‌تواند همچنان امیدوار بماند.

بنابر اعلام عده‌ای از مقامات ایران، به نظر می‌رسد 20 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان هوایی این کشور در نظر گرفته شده است. اگر هزینه مذکور را بر تعداد 581 هواپیمایی که ایران قصد خریداری آن را دارد تقسیم کنیم، هزینه خرید هر هواپیما حدود 34.4 میلیون دلار می‌شود که یک دوازدهم قیمت هواپیمای ایرباس ای 380 است. بنابراین اگر بودجه ایران برای خرید هواپیما همین میزان باشد، این کشور نمی‌تواند تعداد مذکور را خریداری کند. اگرچه در صورت خرید هواپیمای دست‌دوم، شرایط کمی تغییر می‌کند و با این هزینه می‌توان تعداد بیشتری هواپیما خریداری کرد.
نظرات بینندگان