arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
آیت الله حائری شیرازی:

باید از حذف افراد پیشگیری کرد / اینکه بعضی بدون امتحان تایید صلاحیت شده اند و برخی رد، معماگونه است/ نمی‌توانیم بگوییم ناظران معصوم هستند

یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان گفت: اینکه بعضی امتحان نکرده پذیرفته نشده‌ و بعضی پذیرفته شده‌اند یک معماگونه‌ای پیش می‌آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باید از حذف افراد پیشگیری کرد / اینکه بعضی بدون امتحان تایید صلاحیت شده اند، برخی رد، معماگونه است / نمی‌توانیم بگوییم ناظران معصوم هستند

یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان گفت: اینکه بعضی امتحان نکرده پذیرفته نشده‌ و بعضی پذیرفته شده‌اند یک معماگونه‌ای پیش می‌آورد.

به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی اظهار داشت: آینده خبرگان بسیار خوب است، اصل رهبری با تمام قدرت محفوظ خواهد ماند و خبرگان آینده مانند گذشته است و اتفاق جدیدی نمی‌افتد. حفظ رهبری اهم وظایف است. البته باید از حذف افراد پیشگیری کرد. خود افراد هم باید به این موضوع کمک کنند. بهتر است استخوان‌دارها در صحنه باشند.

وی افزود:البته نباید گروهی رهبری را مصادره کند. انحصار باید شکسته شود و حصرهای خیالی که ایجاد شده باید شکسته شود. این امر اقتدار رهبری را بیشتر و جایگاه رهبری را بزرگتر و پایگاه رهبری را وسیع‌تر خواهد کرد. هرچه این خانه بزرگتر باشد بهتر است.

به نوشته ایسنا، آیت‌الله حائری در خصوص نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری و در نظر گرفتن گزینه قبولی در آزمون برای تایید یا رد صلاحیت افراد، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان با داوطلبان مجلس تفاوت دارد. نمایندگان مجلس امتحانی را نمی‌گذرانند. اینکه مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس داشته باشند کافی است. اما در خبرگان اینگونه نیست.حوزه‌های علمیه مانند دانشگاه اتیکت‌دار نیست. اینکه افراد در دروس نمراتی را داشته باشند. از این جهت گاهی مراجع تقلید تقریرات خود را می‌بینند و تایید می‌کنند.در دوره‌ای آقای ابوالحسن اصفهانی، زمانی که روحانیون را خلع لباس می‌کردند مگر واعظ و امام جماعت و مجتهد. اجازه اجتهاد به افراد زیادی داد. بعدها آقای بروجردی آمد و ایشان به هیچکس اجازه اجتهاد نداد جز یک نفر.

وی با بیان اینکه تجارب شورای نگهبان امروز احتیاط را در حذف می‌گذارد، اینکه 10 تا 100 تا حذف شوند تا یک غیر مطمئن وارد نشود. افزود:کار و قضاوت در این موضوع بسیار دشوار است. اما اینکه بعضی امتحان نکرده پذیرفته نشده‌ و بعضی پذیرفته شده‌اند یک معماگونه‌ای پیش می‌آورد. امیدوارم وحدت رویه روشن‌تری باشد.نمی‌توانیم بگوییم ناظران معصوم هستند. نمی‌توانیم بگوییم چون برخی احساساتی دارند پس در برخی مسائل کوتاهی کرده‌اند. شورای نگهبان افرادی متقی و فاضل هستند و آمده‌اند و آبرویشان را در این راه خرج کرده‌اند.به نظر می‌رسد اگر راهی وجود دارد برای اینکه علم پیدا کرد که افراد اجتهاد دارند، انجام شود. ولو اینکه امتحان خصوصی بگیرند.

نظرات بینندگان