arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

برگزیدگان جشنواره‌ی فیلم فجر چه گفتند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برگزیدگان جشنواره‌ی فیلم فجر پس از دریافت سیمرغ‌هایشان به روال مرسوم،سخنانی را مطرح کردند.

در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر که 22 بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد، در آغاز برنامه که با اجرای محمد سلوکی همراه بود، محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم در حالی که روی صحنه ایستاده بود، صدای ضبط‌شده‌اش پخش شد که نامه‌ای را خطاب به خودش می‌خواند.

در ادامه تیزر جشنواره پخش شد و سپس برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

محمد امید همدانی برگزیده بهترین فیلم انیمیشن بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: دغدغه من سیمرغ نیست، بلکه دیده شدن است و مخاطبم جشنواره فجر نیست بلکه مسئولان فرهنگی کشور هستند.

وی با اشاره به نامگذاری سال 94 به عنوان "سال اندیشه" یادآور شد: در این سال فیلم "شاهزاده روم" با وجود تمام بی‌مهری‌ها از بسیاری از برندگان سیمرغ جشنواره فجر، فروش بیشتری داشت.

بهبهانی ادامه داد: 8 انیمیشن خودشان به جشنواره فجر راه پیدا کردند. قدرت انیمیشن در دنیا کم‌نظیر است و سینمای دنیا را با آثار انیمیشن می‌شناسند. امیدوارم سال‌های آینده نگاه درست‌تری به این شاخه هنری وجود داشته باشد.

در ادامه جوایز بخش هنر و تجربه اهدا شد، در این بخش سروش محمدزاده برنده جایزه کارگردانی جایزه‌اش را به پدر، مادر خودش و پدر و مادر همکارش یوسف وجدان‌دوست تقدیم کرد.

همچنین به هنگام اهدای جایزه به فیلم «نیمرخ‌ها» ساخته زنده‌یاد ایرج کریمی، مادر این هنرمند روی صحنه حاضر شد و با صدایی بغض‌آلود و متاثر از همه تشکر کرد و جای پسرش را خالی کرد.

در ادامه برنامه برگزیدگان بخش سینما حقیقت معرفی شدند.

مهرداد اسکویی که سیمرغ بلورین این بخش را به خاطر فیلم «رویاهای دم صبح» دریافت کرده بود با ابراز خرسندی از دریافت این جایزه گفت:‌ باعث غرور و افتخارم است که این جایزه را روی این صحنه و در کنار 10 مستند دیگر دریافت می‌کنم.

وی ادامه داد:‌ نشان دادن رنج، گاهی برای جلوگیری از ایجاد آن است و ما گاهی با ساخت فیلم‌های مستند اجتماعی هشدار می‌دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد در جهانی زندگی کنیم که رنج کمتری در آن وجود داشته باشد.

اسکویی با تقدیر از همکاری دیگر عوامل سازنده این فیلم اضافه کرد:‌ از همکارانم که هریک تکیه‌ای از روح خود را در این فیلم دمیدند، متشکرم.

همچنین بهروز نورانی‌پور برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند برای A157 نیز در سخنانی گفت: همه شادی این فیلم را به همسرم تقدیم می‌کنم که با تمام وجودش روزها و شب‌ها از من حمایت کرد تا این کار بحران آفرین ساخته شود.

وی افزود: در این کار پدرم را از دست دادم و بخشی از قلبم همیشه با اوست. به امید قیامتی که می‌رسد و او را دوباره می‌بینم روزها را سپری می‌کنم.

همچنین محمدرضا اصلانی هنرمند پیشکسوت مستندساز و یکی از اعضای هیات داوران در سخنانی با اشاره به موضوع مستند A-157 گفت: در عین ستایش این فیلم از شما می‌خواهم که به پا خیزید و یکپارچه علیه جنایاتی که در سوریه و همچنین علیه هم‌وطنان کُرد ما رخ می‌دهد، با قیام کردن اعتراض کنید. ما ملت ابراهیم هستیم و نژاد کرد نژاد اصیل ایرانی است. این ظلم فقط به آن‌ها نیست بلکه به همه ماست. امیدوارم نیروهای جهانی بفهمند ستم می‌کنند و آینده جهان بی ستم باشد.

بعد از این سخنان یک قطعه کوتاه موسیقی با خوانندگی محمد معتمدی اجرا شد و در ادامه جوایز بخش «نگاه نو» اهدا شد.

سعید روستایی که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «ابد و یک روز» دریافت کرده بود در میان تشویق و کف و سوت حاضران روی صحنه رفت و با قدردانی از سعید ملکان تهیه کننده این فیلم گفت:‌ قدم اول اطمینانی بود که آقای ملکان به ما داشت، زیرا دو سال بود که هیچ کس این فیلم‌نامه را باز نمی‌کرد که حتی آن را بخواند.

همچنین محمدحسین مهدویان که جایزه ویژه هیات داوران را برای فیلم «ایستاده در غبار» دریافت کرده بود با تبریک به سعید روستایی گفت: از پدر،مادرم و همسرم بسیار سپاسگذارم و امیدوارم متوجه باشیم که هنرمندانی مثل ابراهیم حاتمی کیا،‌ هر روز متولد نمی‌شوند. امیدوارم قدر بزرگان سینما را بدانیم. حیف است که ایشان اینجا نیست و با رخصت از بزرگان سینما به ویژه آقای حاتمی کیا این جایزه را می‌گیرم.

بعد از اجرای قطعه دیگری موسیقی با خوانندگی محمد معتمدی جوایز بخش سودای سیمرغ اهدا شد، در این بخش بهرام رادان، محمد سلوکی مجری برنامه را در اعلام جوایز یاری کرد.

بهرام رادان گفت: ‌در 16 سالی که خدمت خانواده سینما هستم، همیشه پیش از شروع جشنواره همه دنبال نام‌های بزرگ حاضر در آن هستند اما امسال سینمای ما پوست اندازی شد و دیدیم که هنرمندان گمنام و صاحب نام می توانند در کنار یکدیگر به جشنواره شور و شوق ببخشند.

در این بخش سید هادی اسلامی که جایزه بهترین جلوه‌های بصری را برای فیلم «بادیگارد »دریافت کرده بود در سخنان کوتاهی گفت:‌ برخلاف آقای مهدویان، سیمرغم را به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم می‌کنم.

محمدرضا شجاعی که به خاطر طراحی صحنه و لباس فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ بلورین این بخش را دریافت کرده بود نیز از حاتمی‌کیا و حمید نعمت الله تشکر کرد که اولین کارهایش را در سینما با آن‌ها تجربه کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان