arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

احمدي نژاد: بايد خسارت‌هاي دوران استعمار به ملت‌هاي خسارت ديده مسترد شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌ جمهور، فقر و عقب‌ماندگی موجود در دنیا را ناشی از مدیریت نامتعادل و یک‌سویه حاکم بر جهان و حاصل چپاول گسترده و تاریخی دانست.

 احمدی‌نژاد در چهارمین کنفرانس بین‌المللی کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته در استانبول پیشنهاد داد هیئتی مستقل خسارت‌های دوران استعمار و برده‌داری را محاسبه و از عاملان آن اخذ و حق ملت‌ها و دولت‌های خسارت دیده را به آنان مسترد کند.

وی با اشاره به جمله‌ای از امام علی (ع) مبنی بر اینکه «هیچ ثروت انباشته‌ای نیست، مگر آنکه در کنار آن حقی از عده‌ای تضییع شده باشد»، پیشنهادهایی برای اصلاح و بهبود نظام یک‌سویه و ناعادلانه حاکم بر جهان ارائه کرد.

رئیس جمهور در تشریح پیشنهادهای خود با بیان اینکه مدیریت حاکم بر جهان باید به نفع ملت‌ها و به نفع عدالت اصلاح شود، اظهار داشت: رابطه یک‌سویه اقتصادی و سیاسی چند دولت با دیگر دولت‌ها و ملت‌ها باید به نفع عدالت تغییر کند و هر نوع دخالت سیاسی و نظامی سلطه‌گران باید ممنوع شود.

احمدی نژاد تشکیل یک سازمان مقتدر متشکل از کشورهای مستقل و غیروابسته به بلوک سرمایه داری را پیشنهاد داد تا سازوکاری ایجاد کند که با نظارت دقیق بر بانک‌های مرکزی و خزانه‌داری‌های دولت‌های توسعه طلب از خلق و انتشار دارایی‌های کاغذی به‌طور جدی ممانعت و دارایی‌های خلق شده را تعدیل کند.

رئیس جمهور ادامه داد: باید با کمک سازمان ملل متحد و دولت‌ها و ملت‌های مستقل نقشه و مشخصات ثروت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی کشورهای کمترتوسعه‌یافته با مشارکت خود آنها تهیه و در اختیار مدیران آنها قرار داده شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه کشورهای موسوم به کمترتوسعه‌یافته معلول و ناتوان نیستند که مانند بی‌خانمان‌ها با آنها رفتار شود، بلکه توانمند هستند ولی سیاست‌های استعماری و تحمیلی فرصت رشد و توسعه را از آنها گرفته است، به عنوان چهارمین پیشنهاد خود به اجلاس کشورهای کمترتوسعه‌یافته تصریح کرد: هیئتی مستقل خسارت‌های دوران استعمار و برده‌داری را محاسبه و از عاملان آن اخذ و حق ملت‌ها و دولت‌های خسارت دیده را به آنها مسترد کند. رئیس جمهور خواستار آن شد که حداقل 10 درصد بودجه نظامی 40 کشور جهان که بیش از 1200 میلیارد دلار و بیش از نیمی از آن متعلق به دولت امریکاست، به کشورهای کمترتوسعه‌یافته اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: اگر این اتفاق رخ دهد آنگاه هم جنگ و دخالت‌های نظامی استعماری کمتر می‌شود و هم سرعت توسعه این کشورها ده‌ها برابر خواهد شد.

احمدی نژاد در تشریح پیشنهاد ششم خود گفت: همه دولت‌ها و ملت‌ها توجه داشته باشند که ایستادگی بر حق و عدالت، عشق و خدمت به مردم، تکیه برتوانمندی‌های فرهنگی و انسانی داخلی و استفاده از روش‌های بومی برای توسعه و تجربیات موفق ملت‌های مستقل، تنها و بهترین راه پیشرفت واقعی و پایدار و تحقق آزادی و کرامت انسانی است.


رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه امروز بسیاری از مردم جهان با مشکلات بزرگی نظیر فقر، بی‌سوادی، بیماری و ناامنی دست به گریبانند، افزود: طی چهار دهه به ابتکار سازمان ملل متحد تلاش‌هایی برای رفع این مشکلات سازماندهی شده است و برخی از دلسوزان اقداماتی انجام داده و صاحبنظران در باب اجرای این ماموریت انسانی نظریات متعددی ارائه کرده‌اند اما همه می‌دانیم که به‌رغم این تلاش‌های گوناگون، امروز دامنه فقر و عقب ماندگی و فاصله بین فقیر و غنی گسترش یافته است و کشورها و جمعی
ت‌های بیشتری از آن متاثر شده‌اند.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که علت اصلی مشکلات رو به گسترش و مانع اصلی رفع آنها چیست گفت: برخی معتقدند که مشکلات کشورهای فقیر ناشی از مشکلات فرهنگی و ساختارهای معیوب مدیریتی آنهاست؛ بر این اساس تلاش می‌کنند راه‌حل‌ها را در درون این کشورها جستجو کنند و به همین دلیل دائماً توصیه‌های مدیریتی و تشکیلاتی ارائه می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه البته برخی در ازای ارائه همین توصیه‌ها و یا اعطای برخی کمک‌های مادی امتیازات سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای نیز دریافت می‌کنند، اظهار داشت: پس از چهار دهه معلوم شده است که این راهبرد نه تنها راهبرد مناسبی نبوده بلکه در بسیاری موارد بر دامنه و پیچیدگی مشکلات افزوده است. وی افزود: گرچه ممکن است نقایص و ضعف‌هایی در ساختار مدیریت این کشورها وجود داشته باشد ولی باید توجه داشت که این ضعف نسبتاً عمومی است و هنوز هیچ دولتی به ساختار مناسب و پایدار دست نیافته است؛ دوم اینکه این ساختار میراث کدام دوره و اصولاً برگرفته از کدام الگوها و توصیه‌ها بوده است؛ سوم اینکه نباید از تاثیر گسترده تحولات تاریخی و مدیریت عمومی حاکم بر جهان غافل شد.

احمدی نژاد با یادآوری اینکه حدود چهارصد سال اکثر کشورهای افریقایی، امریکای لاتین و آسیایی تحت تاثیر گسترده برده‌داران و یا استعمارگران قرار داشتند و روزهای سیاهی را تجربه کردند، اظهار داشت: مردان و زنان و جوانان ربوده می‌شدند و فرهنگ و استقلال آنان سرکوب و منابع مادی و انسانی آنها چپاول می‌شد.

وی افزود: ده‌ها سال نیز به نبردهای آزادی‌بخش و استقلال طلبی از سلطه‌ استعمارگران اختصاص یافت. رئیس جمهور اضافه کرد: در این مدت طولانی نه تنها گسترده‌ترین غارت ثروت مادی آنان شکل گرفت بلکه فرصت سازندگی و پیشرفت و تعالی از آنان سلب شد و امروز نیز گسترده‌ترین مداخلات سیاسی و نظامی و تحریکات قومی و قبیله‌ای ازجانب همان استعمارگران و برده‌داران سابق با سازماندهی پیچیده‌تر و در سطح گسترده‌تری انجام می‌شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه ظاهراً باید عده‌ای از کشورها عقب نگه داشته شوند تا همچنان فرصت چپاول معادن و منابع آنان برای استعمارگران و برده‌داران سابق و طرفداران حقوق بشر امروز وجود داشته باشد، تصریح کرد: نگاهی به ارقام دارایی‌های کاغذی خلق شده در برخی دولت‌ها و بدهی‌های خارجی آنها ابعاد فاجعه را بیشتر معلوم می‌کند.

وی افزود: فقط دارایی‌های کاغذی خلق شده در دولت امریکا که به اقتصاد جهانی تزریق شده است به بیش از 32 هزار میلیارد دلار رسیده است و کسری بودجه امسال این دولت بیش از 1600 میلیارد دلار پیش بینی می‌شود.

 رئیس جمهور میزان بدهی خارجی دولت امریکا را بیش از 14 هزار و 600 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: کل تولید ناخالص سالانه امریکا حدود 14 هزار میلیارد دلار است و این دو شاخص در تمام کشورهای دارای سابقه برده‌داری و استعمارگری که امروز توسعه یافته نامیده می‌شوند نشان‌دهنده وضع نسبتاً مشابه است.

وی افزود: آیا همین دو شاخص نشان‌دهنده استمرار چپاول ثروت ملت‌ها و علت اصلی افزایش دامنه فقر و عقب ماندگی نیست؟ این ارقام از جیب چه کسانی درآمده و به جیب چه کسانی سرازیر شده است و این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

احمدی نژاد ادامه داد: متاسفانه اغلب سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی یا توجیه‌گر وضع موجودند و یا در مسیر تحقق خواست چند دولت خاص عمل می‌کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: سنگین‌ترین وام‌های میلیارد دلاری با سهل‌ترین شرایط در اختیار بلوک سرمایه‌داری قرار می‌گیرد ولی کشورهای ضعیف برای وام‌های چند میلیونی سال‌ها در نوبتند و باید شرایط تحمیلی اقتصادی و حتی سیاسی را بپذیزند. وی افزود: آیا غیر از این است که فقر و عقب ماندگی موجود ناشی از مدیریت نامتعادل و یک‌سویه حاکم برجهان و حاصل چپاول گسترده و تاریخی است؟

احمدی نژاد با بیان اینکه لازم نیست به اقدامات دیگر نظیر بهانه‌سازی برای تهاجم و اشغال سرزمین‌های دیگران اشاره شود، گفت: این وضع تا چه زمان ادامه دارد و آیا چشم انداز امیدبخشی در برابر ما هست؟ رئیس جمهور افزود: چرا و تا چه زمان باید به ملت‌ها و دولت‌های در واقع ثروتمندی که به دلیل مدیریت حاکم بر روابط بین‌الملل دچار فقر و عقب ماندگی هستند به چشم دست دوم و موجود قابل ترحم نگریست؟ وی تصریح کرد: همه می‌دانیم که خداوند در تمام زمین و در همه کشورها از جمله کشورهای کمترتوسعه‌یافته استعداد طبیعی و انسانی لازم برای برخورداری از زندگی مرفه و متعالی را قرار داده است.

احمدی نژاد اعلام کرد: با افتخار می‌‌گویم که ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به رغم تحمل فشارهای ناجوانمردانه و سنگین مستکبران، آمادگی کامل دارند در انجام دادن تمام این موارد، همراه ملت‌ها و دولت‌های عدالتخواه در کنار سازمانی مستقل از دولت‌های استعماری، همکار و پیشگام باشند.

وی افزود: خوشبختانه دوره سیاه استعمار کهنه، نو و فرانو و نیز سوخت تاریخی چپاولگران به رغم نمایش قدرت و تازگی رو به پایان است و آنان در بن بست کامل قرار دارند. رئیس جمهور با نوید اینکه دوره انسانی مهروزی، کرامت و بازگشت به توحید و عدالت آغاز شده است، گفت: باید خودمان را باور کنیم و باور کنیم که حاکمیت عدالت دست یافتنی و در نهایت، به دست انسان کامل انجام شدنی و نزدیک است و باید باور کنیم که می‌توانیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
0
1
شما غرامت جنگ رو از این عراقی ها بگیرید ، خسارت دوران استعمار و جنگ جهانی و غیره پیشکش
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
0
0
به این می گویند جسارت!!!!50درصدی برداشت از منابع خزر به 12درصد راضی شدیدبا کدام ضمانت اجرایی این حرف را می زنید!!!
نظرات بینندگان