arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

آیا عربستان و ترکیه قدرت حمله زمینی به سوریه را دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمادگی ارتش سوریه و همپیمانان برای رویارویی و ناگوار بودن شرایط دشمنان نظام سوریه در نتیجه شکست های پی در پی در منطقه سبب شده است تا احتمال هرگونه دخالت نظامی خارجی در سوریه کم رنگ باشد. 

به گزارش تسنیم، پیروزی‌های ارتش سوریه و همپیمانان آن بر تروریست‌ها، تحولات سوریه را به مرحله حساس و سرنوشت سازی رسانده است. دست برتر ارتش سوریه در میدان‌های نبرد سبب شده است، پشتیبانان تروریسم در وضعیت ناگواری قرار گیرند. این روزها مقام‌های ریاض و آنکارا از قریب‌الوقوع بودن حمله زمینی به سوریه سخن به میان آورده‌اند. هدف آنها  این است که شرایط را به نفع خود برگردانند و تروریست ‌ا را از شکست و نابودی قطعی نجات دهند. اما رسانه‌های عربی با اشاره به برخی مولفه‌ها، دخالت نظامی در سوریه را یک بلوف و عملی‌شدن آن را دور از ذهن دانسته‌اند.
سه دلیل عملی نشدن حمله زمینی به سوریه

در شماره روز گذشته نشریه المنار فلسطین آمده است که برخی اظهارات مقام‌های عربستان و ترکیه، طی 2 روز گذشته نشان می‌دهد احتمال دخالت نظامی زمینی در سوریه که عربستان و برخی از کشورهای منطقه از آن سخن به میان آورده‌اند، رنگ باخته است. اگرچه آنها هدف از حمله به سوریه را مبارزه با داعش اعلام کرده بودند، اما هدف واقعی آنان مبارزه با دولت سوریه و ارتش این کشور است.

بر پایه گزارش المنار، دلایلی که نشان می‌دهد احتمال دخالت نظامی کم است عبارتند از:

1. یک مقام بلندپایه ترکیه روز سه‌شنبه تصریح کرد ترکیه به طور یکجانبه در سوریه دست به عملیات نظامی نخواهد زد. او شرط ورود کشورش به جنگ در سوریه را مشارکت همپیمانان این کشور در سطح بین‌المللی معرفی کرد. این شرط از ناامیدی ترکیه و همپیمانان آن در دست‌زدن به هر اقدامی در سوریه نشان دارد. به ویژه پس از ورود فعال و کارآمد روسیه به سوریه و پیروزی ارتش سوریه و همپیمانان آن در شمال و جنوب سوریه این ناامیدی و ناتوانی پررنگ تر شده است.

2. دومین دلیلی که نشان می‌دهد احتمال حمله نظامی در سوریه کم‌رنگ است اظهارات احمد عسیری مشاور وزیر دفاع عربستان است. او در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هرگونه وجود نیروی‌های عربستان در سوریه را تکذیب کرد. تکذیب وجود نیروهای عربستان به دور از راست یا دروغ بودن آن نشان از کم رنگ شدن احتمال دخالت نظامی در سوریه دارد. این مقام عربستان پیش از این با افتخار و غرور از حتمی‌بودن ورود نظامی به سوریه صحبت می‌کرد. اظهارات هفته پیش او که گفته بود هواپیماهای ما در آسمان سوریه هستند، هنوز هم فراموش نشده است.

3. دومین دلیلی که نشان از کم رنگ‌شدن احتمال دخالت نظامی در سوریه دارد هشدارهایی است که انگلیس و فرانسه به عربستان نسبت به دست زدن به ماجراجویی خطرناک در سوریه داده‌اند. بر پایه هشدارهای این 2 کشور در صورت حمله عربستان به سوریه این کشور با حمله هماهنگ ایران و عراق روبرو خواهد شد. همچنین این کشور با خیزش شیعیان در داخل روبرو خواهد شد که جدا شدن از دولت را هدف خود قرار داده‌اند. این مسائل سبب می‌شود عربستان با سه نبرد در یمن، سوریه و عراق روبرو شود. همچنین این کشور با جنگ داخلی هم دست و پنجه نرم خواهد کرد. البته باید گفت ارتش عربستان توان وارد شدن به جنگ کلاسیک بزرگ را ندارد. اگر جنگ‌های چریکی هم به آن افزوده شود رژیم عربستان را ریشه‌کن خواهد کرد. عملکرد ضعیف عربستان در جنگ زمینی علیه یمن و در مرزها نشان دهنده ناتوانی عربستان است. همه این ضعف‌ها با وجود حضور بیش از 10 کشور در جنگ یمن خود را نشان داده است.

به نوشته المنار، کسانی که با وجود فراهم بودن شرایط برای آنها در جنگ یمن، عملکرد ضعیفی از خود نشان دادند چگونه می‌خواهند در برابر سوری‌ها، عراقی و ایرانی که در جنگ‌های کلاسیک و چریکی قدرتمند هستند، جنگ کنند؟

به نوشته شماره دو روز پیش روزنامه البناء لبنان، لحن تند مقام‌های ترکیه و عربستان که با زبان تهدید از نزدیک بودن لحظه‌های نبرد سرنوشت‌ساز و ورود یگان‌های ویژه برای دخالت زمینی در سوریه با هدف بازگردان موازنه قدرت صحبت می‌کردند، رنگ باخت. اظهارات آتشین داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه که در آن از خط قرمز سخن می گفت و سخنان عادل الجبیر که ادعا می‌کرد هنوز هم گزینه نظامی روی میز است ناگهان از بین رفت و آب سرد بر سرهای داغ ریخته شد. عربستان وجود هرگونه نیرو در خارج از مرزهای خود را تکذیب کرد. ترکیه هم تحرک نیروهای خود در سوریه را با حضور ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش پیوند داد.

به نوشته البناء، این در شرایطی است که یگان‌های ارتش سوریه به پیشروی خود در مبارزه با داعش ادامه می‌دهند و کردها هم به سوی اعزاز پیشروی می‌کنند. گروه‌های مسلح در مارع هم عقب‌نشینی کردند. در عندان و حریتان هم گروه‌های مسلح بدون هیچ گونه درگیری مسلح با مذاکره تسلیم شدند.

انعطاف پذیری یا باج خواهی؟

روزنامه الدستور الاردن در شماره روز گذشته خود در گزارشی به قلم عریب الرنتاوی نوشت: لحن تند اظهارات مقام‌های رسمی ترکیه و عربستان علیه سوریه با واقعیت همسو نیست. برخی اظهارات مقام‌های بلندپایه 2 کشور با اظهارات برخی دیگر  از مقام‌ها در تضاد است. زمان کوتاهی از  موضع‌گیری مقام‌ها نمی‌گذرد که موضع‌گیری دیگری می‌شود که بر خلاف موضع‌گیری‌های پیشین است. حتی گاهی اظهارات و موضع‌گیری‌های برخی از این مقام‌ها با اظهارات پیشین آنان تفاوت دارد. با وجود چنین مساله این سوال که آیا ما در برابر نقطه عطفی در سیاست ترکیه و عربستان به سر می‌بریم یا اینکه ما در برابر موجی از موضع‌گیری‌ها به سر می‌بریم که هدف از آن باج خواهی و ترساندن است، بدون پاسخ می‌گذراد.

قدرت سوریه و همپیمان برای رویارویی با هرگونه مداخله زمینی خارجی

تارنمای النشره لبنان در روز پیش در گزارشی نوشت که قاطعیت سوریه در رویارویی با فرضیه حمله زمینی عربستان به سوریه از زبان ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه بیان شد. او گفت هرگونه تجاوزگری به خاک سوریه با تابوت به کشورش بازخواهد گشت. عبارت بازگشت متجاوزان با تابوت از ناکجاآباد نیامده است. به ویژه این اظهارات از سوی وزیر امور خارجه‌ای بیان می‌شود که مهارت سیاسی و سنجیده عمل کردن وی زبانزد است.

هنگامی که وزیر امور خارجه سوریه از بازگشت دشمنان با تابوت سخن می‌گوید مفهوم چنین چیری این است که دستاوردهای ارتش سوریه در میدان‌های نبرد در نتیجه آمادگی ارتش سوریه برای رویارویی با هرگونه احتمالی از جمله حمله زمینی است. این نشان می‌دهد که طرح رویارویی با دشمنان افزون بر اینکه توسط سوریه امضا شده در بردارنده امضای روسیه، ایران و دیگر کشورهای محور مقاومت است.

نظرات بینندگان