arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

نگرانی کره جنوبی از فوران آتشفشان بر اثر آزمایشات هسته‌ای کره‌شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تیمی از دانشمندان کره جنوبی باور دارند که آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی می‌تواند منجر به فاجعه‌ای خطرناک شود.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی دانشمندان کره جنوبی می‌گویند این فاجعه بارش مواد رادیواکتیو اتمی نخواهد بود بلکه این آزمایش‌ها می‌تواند بیشتر موجب فورانی آتشفشانی در کوه بائکدو در نزدیکی محوطه آزمایش هسته‌ای کره شمالی شود.

کارشناسان دانشگاه یونسه‌یی در کره جنوبی در گزارشی بیان کردند که فشار نیروی حاصله از آزمایش هسته‌ای انفجار بمب در زیرزمین می‌تواند منجر به تغییرات فشار حرکتی شود که خود این می‌تواند بر مخزن ماگما یک آتشفشان اثر بگذارد و منجر به فوران آن شود.

به دلیل نزدیکی سایت آزمایش هسته‌ای پونگ گی ری به این کوه که در 16 کیلومتری آتشفشان کوه بائکدو قرار گرفته دانشمندان کره جنوبی نگران شده‌اند. این آتشفشان آخرین بار در سال 1903 فوران کرد و به طور میانگین هر قرن فوران می‌کند.

هونگ تائه کیونگ استاد لرزه‌شناسی که به همراه سه تن دیگر از دانشمندان این گزارش را تهیه کرده است در این باره گفت:‌ یک آزمایش انفجار هسته‌ای زیرزمینی در نزدیکی یک آتشفشان فعال تهدید مستقیمی برای یک آتشفشان محسوب می‌شود.

پیونگ یانگ چهار آزمایش هسته‌ای زیرزمینی در دهه گذشته انجام داده است.

آخرین انفجار هسته‌ای در ژانویه انجام شد و از سوی غرب این اقدام محکوم شد. کره شمالی می‌گوید به یک بمب هسته‌ای نیاز دارد تا از آن به عنوان ابزاری برای جلوگیری از هرگونه تهاجم به کشورش استفاده کند.

تخمین‌های اولیه حاکی از انفجاری با قدرت 10 تا 15 کیلو تن بود اگر یک آزمایش گرما هسته‌ای کامل انجام شود وسعت انفجار نزدیک به 100 کیلوتن خواهد بود. در همین حال اسناد زمین شناسی ایالات متحده نشان می‌دهد که این آزمایش موجب بروز زلزله‌ای به بزرگی 5/1 ریشتر شد.

با این حال آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ می‌تواند پیامدهای غیرمترقبه‌ای در برداشته باشد و همان‌گونه که دانشمندان کره جنوبی می‌گویند این فعالیت وابسته به ارتعاشات زمین لرزه‌ای که از انفجارها بوجود می‌آید می‌تواند موجب فوران این آتشفشان شود.

دانشمندان در این گزارش که در مجله نیچر( طبیعت) به چاپ رسید اعلام کردند انتظار می‌رود انفجارهای هسته‌ای کره شمالی فشار تغییرات بالغ بر ده‌ها تا صدها کیلوپاسکال ایجاد کند که موجب نگرانی از بروز احتمالی فوران آتشفشان می‌شود. اولین آزمایش هسته‌ای در پونگ گی ری در سال 2006 انجام شد که انفجاری به قدرت یک کیلوتن را در برگرفت و منجر به زلزله‌ای به قدرت 3/6 ریشتر شد. دومین آزمایش هسته‌ای در سال 2009 انجام شد و انفجار شش کیلوتنی منجر به زلزله 4/4 ریشتر شد.

نظرات بینندگان