arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۶۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

هفتم اسفند؛ روز تغییر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در سخنان خود بر حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس شورا و خبرگان با هدف تغییر، لزوم پایبندی به قانون و فراهم سازی زمینه برای رقابت سالم در این مشارکت سیاسی تاکید می کند و دولت را مجری برگزار کننده و بی طرف ِ انتخابات می داند.

هفتم اسفند؛ روز تغییر

شرکت در انتخابات، یکی از عرصه های مهم مشارکت سیاسی مردم در جوامع به شمار می رود. انتخابات از یک طرف پایه های اجتماعی قدرت سیاسی را نشان می دهد و از طرف دیگر ملاک خوبی برای ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است. یکی از ویژگی های انتخابات، رویکرد «گزینشی» آن محسوب می شود. یعنی هم نامزد شدن در انتخابات (البته در چارچوب قوانین) آزاد است و نیز رای دهنده می تواند از میان نامزدهای مختلف اعلام شده، آزادانه آنهایی را که تمایل دارد، برگزیند. 

نقش انتخابات و برگزاری متناوب، منظم و دوره ای آن یکی از نشانه های بارز مشارکت سیاسی و مردم سالاری است بدین معنا که رای دهندگان به صورت منظم و ادواری برای انتخاب نمایندگان سیاسی خود در انتخابات متعدد شرکت می کنند و آراء آنها سبب می شود تا افراد برگزیده برای مدت مشخصی، قدرت را در اختیار داشته باشند. در نظام های مردم سالار، انتخابات فرصتی است برای مردم که نظر خود را نسبت به شیوه حکومت و مدیریت ابراز کنند. 

البته یکی از مهمترین کارکردهای انتخابات، قاعده مند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است. کسب قدرت به وسیله انتخابات علاوه بر دارا بودن مشروعیت لازم از طرف مردم، مسالمت آمیزترین شیوه در رسیدن به قدرت است. 

در این نوشتار به مهمترین محورهای سخنان حسن روحانی رییس جمهوری از 1392 خورشیدی تا 1394 خورشیدی درباره امر مهم انتخابات پرداخته شده است. 

«حضور گسترده و پرشور در انتخابات، معیارهای سنجش افراد صالح، لزوم پایبندی به قانون در انتخابات و وظیفه دولت در برگزاری انتخابات» از مهم ترین محورهای سخنان رییس جمهوری محسوب می شود.

**حضور گسترده و پرشور در انتخابات

- اگر ملتی به نظام و صندوق آراء و دولت خودش اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت رأی او چیست و کجاست، از صبح زود بلند نمی شود تا در صف بایستد و وقتی نوبتش بشود با لبخند و افتخار رایش را در صندوق بیندازد و بعد شکر و حمد خدا را بجا بیاورد و منتظر بماند تا از این صندوق چه فردی به عنوان منتخب مردم اعلام شود؟ (رئیس جمهوری در نشستی با خبرنگاران؛ 24 خرداد 1393) 

- هم باید با همدلی و همزبانی، شاهد برگزاری انتخابات بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باشیم انتخاباتی با حضور و مشارکت گسترده مردم و همه جناح های سیاسی که قانون اساسی را قبول دارند؛ انتخاباتی که موجب مباهات و فخر ما در سراسر دنیا شود. (رئیس جمهوری در نخستین جلسه هیات دولت؛ پنجم فروردین 1394) 

- امیدواریم مردم با شور و نشاط در این انتخابات شرکت کنند تا همانند سال 92 در سال 94 نیز حماسه ای دیگر آفریده شود.(رئیس جمهوری در نشست خبری در همدان؛ سوم شهریور 1394) 
- مساله انتخابات جدا از مسایل هسته ای است. مردم ایران در انتخابات شرکت می کنند، جناح ها و احزاب با کاندیداهای خود در میدان رقابت حاضر می شوند اما مساله هسته ای مساله ای کاملا ملی است و همه مردم ایران در فکر آن روزی هستند که آثار شوم تحریم که از نظر ما غیرقانونی است برداشته شود. بنابراین اصل انتخابات ملی است مثل خود ماجرای هسته ای که ملی است. اما رقابت های انتخاباتی خیلی ارتباطی به مساله هسته ای ندارد...(رئیس جمهوری در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ایتالیا؛ 22 آبان 1394) 

- هیچ کس، به هیچ دلیلی نباید با صندوق انتخابات قهر کند و همه در کنار صندوق انتخابات باشند. ان شاء الله یک حماسه بسیار بزرگ دیگری توسط ملت ما در هفتم اسفند خلق خواهد شد. (رئیس جمهوری در گفت وگوی تلویزیونی با مردم؛ 13 بهمن 1394) 

- حتی اگر شرایط ایده آل کسی نباشد؛ همه باید پای صندوق های رای بروند و سرنوشت زیباتری را برای کشور رقم بزنند. (رئیس جمهوری در مراسم سی و سومین دوره جایزه کتاب سال ایران؛ 18 بهمن 1394) 

- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بانوان کشورمان در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی حضور چشمگیر و مؤثری داشتند و بی تردید در انتخابات هفتم اسفند نیز شاهد حضور مؤثر و تأثیرگذار آنان خواهیم بود. (رئیس جمهوری در همایش ملی «زنان، اعتدال و توسعه»؛ 18 بهمن 1394) 

- هیچ کس نباید با صندوق رأی قهر کند. همه مردم پای صندوق آرا بشتابند. همانطور که رهبری معظم دعوت کردند، فرضاً اگر کسی به نظام و حکومت هم نقدی دارد، نباید با صندوق آرا قهر کند. این صندوق حق الناس است و همه ما باید به این صندوق احترام بگذاریم، چرا که سرمایه اجتماعی ما در پای این صندوق رقم خواهد بود. (متن سخنان رئیس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم تهران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن؛ 22 بهمن 1394) 

- امروز اگر کسی بر فرض گله ای دارد، اگر شهروندی یا جریان سیاسی ناملایماتی را دیده است، باید فعالانه پای صندوق آرا برود. امروز باید بدانیم رأی شما ملت حرف آخر را خواهد زد. (متن سخنان رئیس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم تهران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن؛ 22 بهمن 94) 
- در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، این نمایش وحدت و همدلی، نشانۀ تدبیر و زمان‏شناسی ملتی آگاه است که می خواهد دیگر با حضوری پرشور و انتخابی آگاهانه، به وظایف انقلابی خویش عمل کرده، فصل جدیدی از حیات سیاسی و فرهنگی میهن اسلامی را رقم بزند. (قدردانی رئیس جمهوری از حضور ملت ایران در همایش بزرگ ملی 22 بهمن؛ 24 بهمن 94) 

- حضور پرشور مردم پای صندوق های رأی، در شرایط کنونی منطقه و جهان بسیار تأثیرگذار است.(رئیس جمهوری در مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی؛ 24 بهمن 94) 

**معیارهای سنجش افراد صالح

- از نظر دولت این یا آن حزب هیچ فرقی با هم ندارند و مطلوب برای ما آن است که صالح ترین و قوی ترین افراد و کسانی که ملی می اندیشند و تمامیت جامعه و کشور را می بینند، وارد صحنه شده و رأی بیاورند. (رئیس جمهوری در همایش ملی روز روستا؛ 13 مهر 94) 

- انتخابات پیش رو مصداقی از همان گفتگوی ملی است. انقلاب ما پای صندوق آرا تبلور پیدا می کند. امام راحل 47 روز بعد از 22 بهمن سال 57 ما را به پای صندوق های آرا دعوت کرد و به جمهوری اسلامی رأی دادیم. مقاومت و اقتدار ما در سایه مشارکت ماست. (متن سخنان رئیس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم تهران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن؛ 22 بهمن 94) 

- رأی هفتم اسفند ملت بزرگوار ما رأی به ساختن ایران عزیز بر پایه گفتگو و اعتماد است. رأی ما نه گفتن به آنهایی است که می خواهند به قانون پشت کنند. نه به آنهایی است که اهل منازعه و افراط هستند. رأی ما امید و ایران آباد و آزاد است. ما ایران را خواهیم ساخت. ما عظمت ملی این کشور و زندگی این ملت را با هماهنگی و وحدت به نقطه مطلوب خواهیم رساند. (متن سخنان رئیس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم تهران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن؛ 22 بهمن 94) 

**لزوم پایبندی به قانون در انتخابات 

- دولت فرای جناح و حزب و در انتخابات مجری قانون است. رای مردم بسیار مهم است و در اسلام نیز بر آن تاکید شده است و استانداران و فرمانداران در برابر هیچ حزب و فشاری نباید مرعوب شوند. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- دولت به هیچ وجه به عنوان حامی این جناح یا آن جناح وارد انتخابات و درگیر جریان های سیاسی نخواهد شد، زیرا دولت، فرای جناح ها، احزاب و تجمعات سیاسی است و تنها به عنوان مجری قانونی وارد عمل می شود. درست است که دولت باید پایش را از رقابت های سیاسی بیرون بکشد، اما نباید اینگونه باشد که قوای دیگر و شبه دولتی ها و سایر جمع های قدرتمند حق داشته باشند، به عنوان حامی جریان های سیاسی وارد انتخابات شوند. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- همه ما در درون جامعه اسلام، قانون اساسی، انقلاب، امام(ره) و رهبری را قبول داریم، بنابراین هر گروه جناح و حزبی که قانونی است، باید بتواند فعالیت قانونی کند. معیار صلاحیت و عدم صلاحیت افراد در چارچوب قانون، بر مبنای نظرمراجع قانونی است و نه چیز دیگر. به هیچ وجه در انتخابات به اتهامات و شایعات نمی توانیم توجه کنیم. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- مبادا در هیچ کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار و یا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصی است زیرا این حرف برای انتخابات سم است. همه مقامات و صاحبان قدرت و مدیران رده بالای کشور که مسئولیتشان فراتر از احزاب و جناح ها است باید به شیوه ای عمل کنند که این تهمت به آنها زده نشود. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- نباید بخاطر انتخابات کاری کنیم که دینمان را برای دنیای دیگران بفروشیم. بدون تردید مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جایگاه رفیعی دارند، مهم این است که مردم چه کسی را از بین افراد صاحب صلاحیت به عنوان اصلح برمی گزینند. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- امروز نیازمند وحدت و اتحاد هستیم و هیچ کس نباید از این توصیه که همه به قانون عمل کنیم، دلخور شود. هیچ فرد و نهادی در کشور بالاتر از قانون نیست. افتخار ماست که به قانون متعهد باشیم و طبق آن خودمان را برای انتخابات پایان سال آماده کنیم. (رئیس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم همدان؛ سوم شهریور 94) 

- افتخار همه ما این است که به قانون متعهد باشیم و همه نهادهای کشور از جمله دولت، شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نیروهای مسلح باید دست به دست هم داده تا شاهد انتخابات پرشکوه در کشورمان باشیم. (رئیس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم همدان؛ سوم شهریور 94) 

- دولت خود را مقید به قانون می داند و برای همه نهادهای مرتبط با انتخابات، احترام قائل است. (رئیس جمهوری در دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ چهارم شهریور 94) 

**وظیفه دولت در برگزاری انتخابات 

- دولت یازدهم در پی پیروزی جناح خاصی نیست و تلاش می کند که شرایط برای مشارکت همه جناح ها، احزاب و گروه ها فراهم شود. (رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت؛ 27 آبان 94) 

- در روند برگزاری انتخابات نباید هیچ سوء ظنی ایجاد شود، جریان رأی گیری و شمارش آرا باید به گونه ای باشد که شفافیت و سلامت انتخابات پیش روی همه مردم آشکار شود. ان شاء الله انتخابات خوب، شفاف و رقابتی که مایه آبروی نظام است، برگزار خواهد شد و دست اندرکاران وزارت کشور، همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند صندوق رای را حق الناس و امانت در نظر خواهند گرفت. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- باید انتخاباتی برگزار کنیم که مایه آبروی نظام شود، هیچ تفکر سیاسی و جناحی در کشور به دلیل داشتن ریشه های دینی، فکری، اعتقادی و علمی قابل حذف نیست و البته انتخابات نیز بدون رقابت امکان پذیر نیست. در جامعه ما افکار متفاوت وجود دارد و همه در بیان نظر و افکار خود آزادند، بنابراین در این جامعه جناح ها و به نوعی احزاب حضور دارند. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- انتخابات بدون رقابت امکان پذیر نیست و باید همه شرایط رقابت را فراهم کنیم تا الگوی جمهوری اسلامی ایران را آنگونه که شایسته است به دنیای اسلام، منطقه و جهان معرفی کنیم. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- باید گذاشت انتخابات شفاف و رقابتی برگزار شود و مردم مطمئن باشند که رأی آنها به عنوان حق الناس بر کرسی خواهد نشست. در ماجرای انتخابات در برابر هیچ حزب، جریان و گروهی مرعوب واقع نشوید و در عین حال در برابر هیچ جریانی نیز مفتون نباشید و به آنچه حق و اصل است پایبند باشید، زیرا انتخابات یعنی عدالت و عدالت یعنی فرصت برابر برای همه مردم. (رئیس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور؛ 9 خرداد 94) 

- برگزاری مطلوب انتخابات را از مهمترین کارهای سیاسی هر دولت است. موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات از خیلی وقت پیش مطرح بوده است و با توجه به اجرای آزمایشی آن در تعدادی از حوزه ها در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی و کسب آمادگی های لازم و اجرای الکترونیکی انتخابات با توجه به تجارب سایر کشورها و تجربه داخلی مهم است. دکتر روحانی با بیان اینکه نظام ما براساس قانون اساسی و معیارهای شرعی و مردم سالاری یک نظام انتخاباتی و مبتنی بر آرای مردم است، دست اندرکاران انتخابات را به کسب آمادگی های ضروری برای اجرای مطلوب انتخابات توصیه نمود.(رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت؛ 10 خرداد 94) 

- آنچه امروز رهبری معظم انقلاب و ملت ایران می خواهند برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کشور است ، بنابر این چگونگی برگزاری انتخاباتی پرشور، سالم و رقابتی، بخشی از گفت وگوی سران قوا بود و مطمئناً ملت ایران با حضور پرشور خود در انتخابات یک حرکت رو به جلو در زمینه سیاسی و اجتماعی در کشور را رقم خواهند زد. (رئیس جمهوری پس از جلسه سران سه قوه؛ 12 بهمن 94) 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
0
1
زنده باد اصلاحات و اعتدال ................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
انتخاب شمارو به خدا خواهش دارم اینکارو بکنید
من الان توی کاشان دقیفا نمی تونم بشناسم کاندیداها کی هستند و چکاره اند فقط میخوام به افراطی ها رای ندم
فقط از یک نفر مطمئن هستم بقیه رو نمیدونم چه عملکردی دارند
حالا که انتخاباته حرفهای خوب می زنند و آدمهارو به اشتباه می اندازند
خیلی ها مثل من هستند بزرگانی که می گویند به لیست رای بدید بشینید لیست آنها را برای هر شهر تهیه و تو سایت و روزنامه ها و تلگرام و .... بذارید مردم بدونند
تورو خدا کمک کنید مردم دیگه گیر این ها نیفتند کسانی که میخوان مجلس رو بگیرند مردم رو نبینند
تورو خدا اعتدالیون و اصلاح طلب های هر شهر رو لیست کنید و انتشار بدبد
نظرات بینندگان