arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

آغاز پرداخت بدهی های نفتی شرکت های خارجی به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول دریافت مطالبات وزارت نفت با بیان اینکه پرداخت بدهی شرکت های نفتی خارجی به ایران آغاز شده است، گفت: با توجه به رفع موانع بانکی به احتمال زیادتا پایان امسال، همه مطالبات از شرکت های نفتی دریافت می شود.

به گزارش انتخاب، اصغر هندی درباره آخرین وضعیت دریافت بدهی از شرکت های بین المللی نفتی، افزود: شرکت های بزرگ نفتی، شروع به پرداخت بدهی کرده اند و طبق توافق این پرداخت انجام می شود.

مسئول دریافت مطالبات وزارت نفت اضافه کرد: این شرکت ها پس از رفع تحریم ها، پرداخت بدهی خود را آغاز کردند.

وی به بدهی شرکت شل اشاره کرد و گفت: این شرکت نیز روند پرداخت بدهی را آغاز کرده و براساس دستورالعمل هایی که می دهیم، این پرداخت انجام می شود.

مسئول دریافت مطالبات وزارت نفت با تاکید بر اینکه مشکلی در پرداخت بدهی این شرکت وجود ندارد، درباره دریافت مطالبات 5.3 میلیارد دلاری از شرکت «اینوک امارات» نیز گفت: این شرکت طبق توافق در حال پرداخت بدهی خود است زیرا با توجه به رفع تحریم ها و محدودیت های بانکی، مانعی در پرداخت بدهی وجود ندارد.

وی درباره زمان دریافت همه مطالبات از این شرکت ها، گفت: امیدواریم تا پیش از پایان سال این بدهی ها پرداخت شود.

به گزارش ایرنا، شرکت شل (انگلیس) بیش از دو میلیارد دلار به ایران بدهکار است و با بهانه تحریم، سالها از پرداخت این بدهی به ایران خودداری کرد؛ اما با لغو تحریم ها، موانع پیش روی تسویه این بدهی برداشته شده است.

سخنگوی شرکت نفتی شل انگلیس اعلام کرده است: می توانیم تایید کنیم که فرآیند پرداخت بدهی معوق شل به شرکت دولتی (ایران) آغاز شده است.

شرکت اینوک امارات متحده عربی نیز حدود 5.3 میلیارد یورو بابت دریافت میعانات گازی به ایران بدهکار است و تاکنون به دلیل تحریم ها نمی توانست این پول را پرداخت کند؛ بنابراین این پول در حسابی مسدود شده بود.

پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت ایران درباره جزئیات این بدهی گفته بود: وزارت نفت در سال های پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، مقداری میعانات گازی را به شرکتی دولتی در امارات فروخته بود که این پول به دلیل تحریم بلوکه شد، اما از بین نرفت.

به گفته زنگنه، این روال تا ابتدای سال گذشته ادامه داشت و از آن پس، با پیدا کردن راهکاری تازه و با حصول توافق، به راهی رسیدیم که بر مبنای آن پول خود را پیش از تحویل محموله دریافت می کنیم و به همین دلیل از اردیبهشت سال گذشته، دیگر به این رقم، بدهی جدیدی اضافه نشده است. این پول همانند پول های بلوکه شده در ژاپن یا هند است و هیچ خطری تهدیدش نمی کند.

با توجه به رفع تحریم ها، موانع پیش روی پرداخت این بدهی نیز برداشته شده و قرار است این پول نیز به زودی به طور کامل دریافت شود.

ایران بابت فروش نفت و میعانات گازی از شماری از شرکت های اروپایی و هندی طلبکار است که سازوکار تسویه با آنها در پساتحریم مشخص شده است.

تنها استثنا در میان این شرکت ها، پالایشگاه های یونانی هستند که به دلیل وضع وخیم اقتصادی در این کشور، قرار شده است که به تدریج این بدهی تسویه شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان