arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

تصاویری حیرت انگیز از نتیجه ی اولین پیوند كامل صورت

"دالاس وینز" می خواهد پس از جراحی موفقیت آمیز پیوند كامل صورت، دوباره نوازش انگشتان دختر چهار ساله اش را بر روی صورتش احساس كند، رویایی كه پس از حادثه هولناكی كه منجر به از شكل افتادن صورت وی شده بود، برایش غیر ممكن بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"دالاس وینز" می خواهد پس از جراحی موفقیت آمیز پیوند كامل صورت، دوباره نوازش انگشتان دختر چهار ساله اش را بر روی صورتش احساس كند، رویایی كه پس از حادثه هولناكی كه منجر به از شكل افتادن صورت وی شده بود، برایش غیر ممكن بود.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از مهر، كمتر از دو ماه از زمانی كه صورت وی تحت جراحی پیوند كامل قرار گرفت، حس لامسه به صورت وی بازگشته است و تنها چیزی كه پس از آن برایش اهمیت داشت، تایید دختر چهار ساله اش بود وینز می گوید دخترم هنوز من را پدر خود می داند و به من گفت كه خیلی خوش قیافه ام.

از نظر جراحان جراحی پیوند كامل صورت وینز در زمینه جراحی ترمیمی پیشرفت بزرگی به شمار می رود. وینز در نوامبر سال 2008 زمانی كه 28 سال داشت، داوطلب نقاشی كلیسا شد اما در هنگامی كه صورتش در نزدیكی كابل برق پر فشار قرار داشت، طی یك حادثه و سوختگی شدید كل صورتش را از دست داد.

تیمی كه جراحی صورت وینز را به عهده داشتند متشكل از 30 جراح بود كه قصد داشتند یكی از نادرترین جراحی های پیوند كل صورت را انجام دهند. در اواسط ماه مارچ طی یك جراحی 15 ساعته پیشانی، ساختار بویایی، بینی، لبها و پوست صورت جدید به چهره وینز پیوند زده شد. در این جراحی ماهیچه ها و عصبهایی به صورت وینز پیوند زده شد تا لامسه و حركت به صورت وی بازگردد.

چهره جدید وینز به چهره اصلی اهدا كننده و چهره پیشین وینز هیچ شباهتی ندارد زیرا جمجمه وینز شكل متفاوتی از اهدا كننده اش دارد. تنها چیزی كه از حادثه دردناك برای وی باقی مانده است ریش بزی است كه وی در تمامی طول جراحی و درمان می خواست آن را حفظ كند، و پس از پیوند پزشكان دریافتند چهره جدید نیز از قابلیت رشد مو برخوردار است، حتی بخشهایی از موهای وینز از میانه جمجمه به بعد به پوست اهدا كننده اختصاص دارد.

وی در حال حاضر می تواند فشار را بر روی صورتش احساس كند، و طی 6 تا 9 ماه آینده قدرت احساس لامسه و حركت دادن ماهیچه های صورت و لبها را به دست خواهد آورد. قدرت تكلم وی در حال حاضر كمی مشكل دارد اما پزشكان انتظار دارند با بهبود یافتن رشته های اعصاب، صحبت كردن وی نیز بهبود پیدا كند.

اولین چیزی كه وینز توانست بو كند "لازانیا" و سپس گلهایی بود كه برای وی به بیمارستان آورده بودند. دشوارترین رویدادی كه وی باید با آن كنار بیاید از دست دادن چشمها است، كره راست چشم وی هنوز سالم است اما هیچ قدرتی ندارد. به گفته پزشكان به دلیل ضعف تكنولوژی در حال حاضر هیچ امیدی به ترمیم بینایی وینز نیست، اما شاید تحولات آینده بتواند تغییری در زندگی او به وجود بیاورد.

طی ده سال گذشته در زمینه ترمیم صورت و جراحی های پیوند پیشرفتهای قابل توجهی به وجود آمده است، یكی از جدید ترین نمونه های پیوندهای موفقیت آمیز، پیوند كامل صورت مردی به نام اسكار در اسپانیا بود كه در آوریل سال گذشته رخ داد. اولین پیوند جزئی صورت نیز در سال 2005 در فرانسه رخ داده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، وینز باید تا پایان زندگی خود از داروهایی برای كنترل سیستم ایمنی بدنش استفاده كند تا بدنش نسوج جدید را پس نزند.

نظرات بینندگان