arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

چین جهت تعیین نرخ یوان برای کشورها ممنوعیت گذاشت

چین یک بار دیگر اعلام کرد که به کشورهای دیگر اجازه نمی دهد با ورود به مباحث اقتصادی این کشور، در باره تعیین نرخ یوان، واحد پول ملی این کشور تصمیم بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «یی گانگ» معاون بانک مرکزی چین تنها یک روز پس از پایان نشست «گروه 20» در شهر شانگهای این مطلب را عنوان کرد، جاییکه شرکت کنندگان نگران شرایط نابسامان اقتصادی این کشور بودند و بارها این موضوع را بیان کردند.

کشورهای عضو «گروه 20» در نشست دو روزه خود در شهر شانگهای مباحث مختلفی را بررسی کردند که کاهش نرخ «یوان» و سقوط ارزش سهام در بازارهای اوراق بهادار این کشور از مباحثات مهم مطرح شده توسط شرکت کنندگان در این اجلاس بود.

معاون بانک مرکزی چین همچنین در سخنان خود تاکید کرد که توافقاتی در باره رسیدگی به وضعیت تبادلات ارزی و سامانه های ارزی خارجی در این نشست صورت گرفت که گام مهمی برای گروه به حساب می آید اما این توافقات اصلا به معنای آن نیست که کسی و یا کشوری بخواهد تعمدا وارد مقوله تعیین نرخ ارز در چین شود و یا چند کشور در باره تسعیر ارز یک کشور دیگر تصمیم بگیرند.

وی بدون اشاره به اظهار نظرهای «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول که گفته بود توافق «پلازا» دیگر بار رخ نخواهد داد، گفت: در حاشیه نشست گروه بیست موضوعاتی چون توافق پلازا هم مطرح شد که البته کاملا نادرست است و اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

توافقنامه «پلازا» پیمانی بود که در سال 1985 توسط فرانسه، آلمان غربی، ژاپن، انگلیس و آمریکا برای تضعیف تعمدی نرخ دلار برای بهبود وضعیت اقتصادی امضا شد.

مقام بانک مرکزی چین در گفت و گویی که تارنمای چاینا ارگ به آن اشاره کرده است، تصریح کرد که آن توافق اصلا ربطی به «گروه 20» نداشته و نمی بایست در آنجا مطرح می شد.

وی تاکید کرد که توافق مذکور سال ها قبل در شرایطی بدست آمد که فقط تعداد انگشت شماری از کشورها شامل آلمان، آمریکا، ژاپن و فرانسه تصمیم گرفتند در باره تسعیر و ارزش دلار در بازار اقداماتی مشترک انجام دهند.

اظهار نظر معاون بانک مرکزی چین که تاکیدی به گفته های قبلی «جو شیائو چوان» رئیس این بانک است نشان دهنده نگرانی های فزاینده چین از ورود کشورهای دیگر بخصوص آمریکا به مساله ارزش یوان (پول ملی چین) محسوب می شود.

ارزش یوان در ماه های گذشته به شکل کم سابقه ای کاهش یافته است که از دیدگاه کشورهای غربی تلاشی از سوی چین برای بالا بردن میزان صادرات است.

بانک مرکزی چین و وزارت دارایی این کشور این هفته در جریان نشست دو روزه «گروه 20» در شانگهای قول دادند که تسعیر یوان دیگر صورت نخواهد گرفت و ارزش این پول ملی بتدریج تثبیت خواهد شد.

چین پذیرفته است که در باره نوسانات تبادلات ارزی و اصلاحات در بازارهای ارزی با کشورهای دیگر رایزنی کند اما اجازه ای برای ورود آنها به ارزش گذاری پول ملی خود صادر نکرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان