arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
عضو سابق پارلمان آلمان:

آمریکا به دنبال تجزیه سوریه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو سابق پارلمان آلمان و اولین خبرنگار غربی که موفق به دیدار با تکفیری‌های «داعش» شد و از اعضای سابق پارلمان آلمان تصریح کرد که برخی از سیاستمداران آمریکایی به دنبال تجزیه سوریه هستند.

به گزارش انتخاب، «جرگن تودنهافر» که در سال 2014 به اولین گزارشگر غربی تبدیل شد که اجازه دسترسی مستقیم به تکفیری‌های «داعش» را پیدا کرد، به شبکه روسی «راشاتودی» گفت که آتش‌بس جدید در سوریه کارساز است اما ابراز نگرانی کرد که سیاستمداران آمریکایی به دنبال تجزیه سوریه به یک منطقه جنگی شکننده هستند.

این خبرنگار 75 ساله گفت: «در حال حاضر یک جریانی از سوی شورشیان (معارضان مسلح سوریه) برای جدا کردن تشکیلات خود از تروریست‌ها وجود دارد و این اقدام، فرصت حمله به النصره و گروههای القاعده را بدون حمله به این شورشیان به وجود می‌آورد».

وی ادامه داد: «هر روزی که آتش‌بس حفظ شود، روز فوق‌العاده‌ای برای مردم است. آنها خوشحال هستند و من خوشبین‌تر هستم زیرا هم‌اکنون تماس‌هایی بین شورشیان و دولت (سوریه) وجود دارد».

این خبرنگار غربی که به مدت 28 سال یکی از معاونان راست میانه در پارلمان مرکزی آلمان فدرال (بوندستاگ) بود، می‌گوید امیدوار است که آتش‌بس سوریه اولین گام در تشکیل یک ائتلاف جدید در داخل سوریه برای دفع داعش است.

وی ادامه داد: «اگر شورشیان مبارزه با ارتش رسمی دولت علیه داعش را آغاز کنند، ما شانس شکست داعش و برقراری صلح در سوریه را داریم. این یک رؤیا است اما یک رؤیای واقعی است».

تودنهافر که به صورت مداوم از مداخله نظامی غرب انتقاد می‌کرده است و معتقد است که هم‌اکنون وظیفه حامیان معارضان مسلح در خاورمیانه و به ویژه واشنگتن است تا از دامن زدن به تنش‌های سوریه دست بردارند.

این خبرنگار در اینباره گفت: «آمریکا عراق را تقسیم‌بندی کرد. آنها لیبی را تقسیم بندی کردند و هم‌اکنون می‌توانند سوریه را به چهار یا پنج بخش تجزیه و تقسیم کنند. کشورهای تجزیه شده، کشورهای ضعیفی هستند و من این عقیده را دارم که برخی سیاستمداران خاص در آمریکا، ضعیف شدن کشورها در خاورمیانه را دوست دارند».

وی درباره نیروگیری تکفیری‌های داعش از شهروندان اروپایی و دیگر نقاط جهان گفت: «برای داعش، استفاده از نیروهایی که در کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه هستند، ساده‌تر است. آنها هوادارانی در این کشورها دارند. آنها نیازی ندارند که خطر عبور از مرزها داشته باشند. آنها می‌توانند خطر کنند و از مرزها عبور کنند اما نیازی به این کار نمی‌بینند. آنها خود را هماهنگ و سازماندهی می‌کنند. بنابراین انجام یک حمله انتحاری (در اروپا و آمریکا و روسیه) دشوار نیست. ارزان و ساده است.»

وی تأکید کرد که اروپا هنوز نتوانسته در مبارزه ایده‌‌ها علیه داعش به ویژه در میان جوانان خود پیروز شود و در اینباره گفت: «ما باید نشان دهیم که این ایدئولوژی اشتباه است و اینکه یک ایدئولوژی ضداسلامی است. ما باید به افراد نشان دهیم که این یک راه اشتباه است و حتی یک مشکل را حل نمی‌کند. باید به هواداران داعش نشان داده شود که حتی از نقطه نظر اسلامی، آنها (داعش) در خدمت اسلام نیستند و با اسلام درجدال هستند. آنها خطری برای اسلام هستند و اکثر افرادی که آنها در خاورمیانه به قتل می‌رسانند، دستکم از مسلمانان هستند».
منبع: فارس
نظرات بینندگان