arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

هشدار فرانسه به لغو کنترل مرزی با انگلیس درصورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا

'امانوئل ماکرون' وزیر دارایی فرانسه روز پنجشنبه هشدار داد، چنانچه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، کنترل های مرزی برای جلوگیری از ورود پناهجویان از جمله آوارگان اردوگاه موسوم به «جنگل» در بندر کاله، به این کشور، لغو خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امانوئل ماکرون در آستانه نشست روز پنجشنبه «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه و «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس در منطقه 'آمیان ' در گفت وگو با روزنامه فایننشال تایمز تصریح کرد: روابط دوجانبه پاریس و لندن در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تغییر خواهد کرد که از جمله این تغییرات ایجاد موانع جدید در روابط تجاری دو کشور است.

وی افزود: درصورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توافق دوجانبه دو کشور در زمینه کنترل مرزی ( the Le Touquet ) که به انگلیس اجازه می دهد که با همکاری با طرف های فرانسوی مانع از ورود مهاجران ناخواسته از سمت فرانسه شوند، می تواند لغو شود.

وزیر دارایی فرانسه هشدار داد که از روز اولی که این تدابیر برچیده شود، پناهجویان دیگر در بندر کاله نخواهند ماند.

بر اساس توافق مرزی میان لندن و پاریس، گارد مرزی فرانسه با همکاری طرف های انگلیسی اش، تدابیر شدیدی برای جلوگیری از سفر مسافران غیرقانونی به انگلیس در دانکرک و کاله خصوصا در تونل زیر دریایی مانش به اجرا گذاشته است.

این توافق همچنین به مامورین مرزی فرانسه و انگلیس این اختیار را می دهد تا کامیون ها در مسیر فرانسه - انگلیس را بازرسی کرده و پناهجویانی که قصد ورود قاچاقی به انگلیس را داشته بازداشت و رانندگان را جریمه کنند.

لغو احتمالی این توافق بدین معنا خواهد بود که مامورین مرزی فرانسه و انگلیس، دیگر قادر به شناسایی پناهجویان قاچاقی در خارج از مرز انگلیس نبوده و آنها پس از ورود به خاک این کشور می توانند تقاضای پناهندگی کنند.

گفته می شود در حال حاضر افزون بر 4 هزار آواره در اردوگاه موسوم به جنگل در حاشیه بندر کاله در شمال فرانسه ساکن هستند و تلاش می کنند به هر طریق ممکن به انگلیس وارد شوند.

با این حال هفته گذشته دادگاهی در فرانسه با صدور حکمی از طرح دولت اولاند مبنی بر برچیدن این اردوگاه حمایت کرد و از چند روز قبل کار تخریب زاغه های ساخته شده در این اردوگاه آغاز شده است.

مقامات دولت فرانسه می گویند که امکان اسکان پناهجویان را در سایر نقاط کشور دارند؛ با این حال به رغم زندگی دشواری که مدتهاست گریبانگیر این پناهجویان است، آنها نمی خواهند به جای دیگری منتقل شوند؛ چرا که این منطقه در بندر کاله به کانال مانش نزدیک است و آنها امیدوارند که با عبور از این کانال، بتوانند به هر طریقی خود را به انگلیس برسانند.

این خبر در حالی منتشر شد که دیوید کامرون برای گفت و گو با فرانسوآ اولاند در مورد همکاری امنیتی و اطلاعاتی، راهی 'آمیان ' فرانسه شده است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز پیشتر نسبت به عواقب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داده و گفته بود که فرانسه به شدت به دنبال شانه خالی کردن از تعهدات مرزی اش نسبت به این کشور است. 

دولت این کشور همچنین روز چهارشنبه گذشته بر اساس رویه قانونی، گزارشی تحلیلی از ابعاد احتمالی خروج یا ماندن این کشور از اتحادیه اروپا را در اختیار نمایندگان پارلمان داد.

با این حال طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می گویند که این گزارش جانبدارانه تهیه شده و در آن به منافع تجارت آزادانه انگلیس با شرکت ها اشاره ای نشده است.

پس از سه سال چانه زنی انگلیسی ها با اتحادیه اروپا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس موفق شد تا با رهبران 27 کشور اروپایی در جریان نشست اخیر بروکسل بر سر مفادی که به این کشور همچنان 'موقعیت ویژه ای' را در این اتحادیه می دهد، به توافق برسد. 

وی پس از بازگشت از بروکسل در نشستی فوق العاده با اعضاء کابینه اش به تشریح توافق صورت گرفته با اتحادیه اروپا پرداخت و پس از آن گفت: همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه 23 ژوئن 2016 میلادی برگزار خواهد شد. 

تاکنون شمار زیادی از شرکت ها و مدیران موسسات بزرگ اقتصادی انگلیسی از جمله شرکت های عضو بازار بورس فوتسی 100 مخالفت خود را با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کرده اند.

با این حال چنانچه رای دهندگان انگلیسی به خروج این کشور از اتحادیه رای دهند، انگلیس باید روابط تجاری جدیدی را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعریف کند.

توافق دیوید کامرون با رهبران اروپایی و اعلام برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژوئن آینده، سبب آشکار شدن شکاف و دودستگی عمیق در میان اعضای کابینه و حزب محافظه کار انگلیس بر سر ادامه حضور این کشور در این اتحادیه شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان