arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

زمان گفت و گوی مستقیم طالبان با افغانستان تعیین شد

منابع افغانستان گفتند که گفت و گوهای رو در رو میان طالبان و دولت افغانستان روز دوشنبه 17 اسفند در اسلام آباد، پایتخت پاکستان برگزار می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این منابع به نقل از وزارت امورخارجه افغانستان گزارش دادند که دولت افغانستان آماده گفت وگوهای مستقیم با طالبان بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده و در این برنامه ها انتظارات دولت وحدت ملی از انجام این گفت و گوها نهایی شده است. 

گفت و گوهای صلح میان طالبان و افغانستان بر اساس «نقشه راه صلح» انجام خواهد شد. این نقشه راه صلح را چهار کشور افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در گفت و گوهای چهارجانبه خود موسوم به گفت و گوهای هماهنگی، تدوین کرده اند.

چهارمین دور این گفت و گوها هفته گذشته در کابل، پایتخت افغانستان برگزار شد و کشورهای شرکت کننده در پایان با انتشار بیانیه مشترک مطبوعاتی گفتند که گفت و گوهای مستقیم میان طالبان و افغانستان در هفته اول ماه مارس برگزار خواهد شد.

گروه طالبان تاکنون به صورت رسمی واکنشی در باره شرکت در این مذاکرات نشان نداده است، اما پاکستان اعلام کرده است که از تمامی گروه های طالبان خواسته است که بر سر میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان حاضر شود.

پاکستان با طالبان روابط دیرینه ای دارد و می گوید در زمان حضور ارتش سرخ در افغانستان با رهبران طالبان و سایر گروه هایی که در مقابل نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق می جنگیدند، ارتباط برقرار کرده و کمک های نظامی در اختیار آنان قرار می داده است.

«سرتاج عزیز» مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی پاکستان که به امریکا سفر کرده است دیروز در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد که اسلام آباد بر طالبان نفوذ دارد و با توجه به اینکه رهبران طالبان و خانواده های آنان در پاکستان بسر می برند، این کشور می تواند آنان را به پای میز مذاکرات دعوت کند.

حدود پنج ماه قبل «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان از پاکستان به عنوان «مرکز تربیت تروریست ها و کارخانه های تولید بمب که از آنجا پیام جنگ به کابل فرستاده می شود» یاد کرده بود و از اسلام آباد خواست تا پناهگاه طالبان را در خاک آن کشور مورد هدف قرار دهد، اما نواز شریف نخست وزیر پاکستان پاسخ داد که این کشور نمی تواند هم زمان هم طالبان را به پای میز مذاکرات دعوت کند و هم با آنان بجنگد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان