arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

تخت‌روانچی: تحریم و ایران‌هراسی به تاریخ پیوست

تخت‌روانچی می گوید: ساختار تحریم‌ها از هم پاشیده شده است باید بگوییم که تحریم و ایران‌هراسی به تاریخ پیوسته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیرامور خارجه با اعلام این‌که احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی در مذاکرات با ایران بی‌پایه است، تاکید کرد که محافظه‌کاری وکلا و بخش حقوقی برخی بانک‌های اروپایی موجب عقب‌ماندن آنها از توسعه روابط با ایران خواهد شد.

به گزارش انتخاب، مجید تخت‌روانچی امروز در همایش بانکی و تجاری ایران و اروپا ضمن تشریح دستاوردهای اقتصادی در فضای پسابرجام به آمادگی ایران برای انجام مذاکرات با کشورهای خارجی به ویژه در حوزه اقتصادی در چارچوب اعتماد و احترام متقابل اشاره و اظهار کرد: در حوزه بانکی یکی از چالش‌های موجود احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی است و در این مورد نگرانی دارند آن هم در شرایطی که با توجه به قانون هیچ‌گونه نگرانی در این مورد وجود نداشته و در چارچوب برجام مانعی برای مبادلات بین طرفین نیست.

وی ادامه داد: از دید ایران احتیاط و نگرانی برای مبادلات اقتصادی به ویژه بانکی وجود ندارد و این موضوع بیشتر به کم‌اطلاعی آنها نسبت به شرایط پس از لغو تحریم‌ها بر می‌گردد که البته به مرور حل خواهد شد.

معاون وزیرامور خارجه همچنین این موضوع که برخی کشورها تلاش می‌کنند تا در روند موفقیت‌آمیز برجام اختلال ایجاد کنند را از دیگر چالش‌های موجود اعلام کرد و گفت که این مورد نیز به تدریج کمرنگ‌تر خواهد شد.

تخت‌روانچی اشاره‌ای هم به این‌که رتبه پولی و مالی ایران را در سطح بین‌الملل در جایگاه پایینی قرار داده‌اند داشت و اظهار کرد: این موضوع عادلانه نیست و ما در حال مذاکره برای رفع آن هستیم. در عین حال که با تلاش‌های انجام شده توانستیم قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را در مجلس تصویب و برای تایید به شورای نگهبان بفرستیم از سویی دیگر در حال اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز که در سطح بین‌الملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هستیم.

وی به برخی از دستاوردهای ناشی از لغو تحریم‌ها در حوزه پولی و بانکی اشاره کرد و گفت: تسهیل نقل و انتقال مالی بین اشخاص و نهادها و موسسات مالی، توسعه فعالیت‌های بانکی و ایجاد روابط کارگزاری جدید، ارائه‌ی خدمات‌رسانی مالی به ویژه سوئیفت، حمایت مالی از تجارت با ایران و همچنین تعهد پرداخت وام‌های بلاعوض از جمله این موارد است.

تخت‌روانچی به علاقه‌مندی خارجی‌ها به ویژه اروپایی‌ها برای توسعه همکاری اقتصادی بعد از برجام با ایران اشاره کرد و ادامه داد: گرچه طرفین علاقه‌مند به توسعه اقتصادی هستند، اما ما در این باره شرایط خاص خود را نیز داریم.

وی توضیح داد: در مبادلات و کارهای تجاری شرط ایران سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم، فاینانس و سایر روش‌های دیگر است. در عین حال که انتقال فناوری و همچنین توجه به بازار به ویژه بازار کشورهای همسایه در این مبادلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

تخت‌روانچی همکاری برخی از کشورها در زمان تحریم آن هم در شرایطی که کشورهای اروپایی از این ارتباط عقب‌نشینی کرده بودند را یادآور شد و تاکید کرد: به دلیل عدم حضور برخی کشورها به ویژه اروپایی‌ها، یکسری کشورهای دیگر در زمان تحریم ارتباط پررنگ‌تری با ما داشتند این در حالی است که با اجرایی شدن برجام و رفع موانع ارتباط با اروپایی‌ها دلیلی برای فراموش کردن کشورهایی که در زمان تحریم با ما همراهی کردند نمی‌بینیم و این ارتباطات ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه به دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام اشاره‌ای داشت و افزود: در نتیجه این مذاکرات و با تصویب قطعنامه 2231 تمامی قطعنامه‌های گذشته از بین رفت و شورای امنیت برنامه هسته‌ای ایران را پذیرفت و در این رابطه همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای ادامه پیدا خواهد کرد، این در حالی است که ما از ابتدا هم به دنبال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نبودیم.

تخت‌روانچی همچنین فروپاشی تحریم ‌ها و کنار رفتن ایران‌هراسی را از دیگر دستاوردهای هسته‌ای و اجرای برجام اعلام کرد و گفت: زمانی عده‌ای بازار خود را با ایران‌هراسی و گسترش آن گرم نگه می‌داشتند، اما بعد از اجرایی شدن برجام پروژه‌ ایران‌هراسی شکست خورده و ساختار تحریم‌ها از هم پاشیده شده است باید بگوییم که تحریم و ایران‌هراسی به تاریخ پیوسته است.

به گفته وی ارتقاء جایگاه ایران در منطقه از دیگر دستاوردهای اجرای برجام خواهد بود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان