arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

اعتراضات مردمی در آرژانتین سفر اوباما را به تعویق انداخت

اوباما به علت اعتراضات مردم آرژانتین، سفر خود به این کشور را به زمانی دیگر موکول کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا به علت اعتراضات مردم آرژانتین، سفر خود به این کشور را به زمانی دیگر موکول کرده است.

به گزارش انتخاب، "آدولفو پرز اسکوئیول،" برنده نوبل صلح و دیگر فعالان آرژانتینی از رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند در روز بیست و چهارم ماه مارس به بوینوس آیرس سفر نکند.

بدین ترتیب، اوباما در پی انتقادات بر سر سفر به پایتخت آرژانتین در روز بیست و چهارم ماه مارس، همزمان با چهلمین سالگرد کودتای سال 1976 که سبب روی کار آمدن دیکتاتوری نظامی در این کشور شد و آمریکا در ابتدا از آن حمایت کرد، این سفر را به زمانی دیگر موکول کرده است. 

اوباما تصمیم گرفته بود در روز بیست و چهارم ماه مارس به باریلوشه -حدود هزار مایلی بوینوس آیرس- سفر و در آنجا گلف بازی کند. 

اوباما در حالی تصمیم گرفت که سفر خود را به زمان دیگری موکول کند که فعالان حقوق بشر از اوباما خواستند سفر خود را به بوینوس آیرس لغو کند یا دست کم آن را به زمانی دیگری موکول کند. 

براساس برنامه ریزی جدید، اوباما قرار است شب بیست و دوم ماه مارس وارد پایتخت آرژانتین شود، جایی که یک روز بعد قرار است با "مائوروسیو ماکری،" رئیس جمهور این کشور دیدار کند قبل از آن که به باریلوشه برود.

در روز بیست و چهارم ماه مارس سال 1976 ،حکومتی نظامی در آرژانتین بر سر کار آمد که شروع به کشتار هزاران مخالف کرد که بیشتر آنها جوان بودند. در نهایت در سال 1983، دموکراسی در آرژانتین برقرار شد.

آلفوندو پرز اسکوئیول هشدار داده بود سفر اوباما به بوینوس آیرس با برگزاری تظاهرات گسترده به یاد قربانیان کودتا همزمان خواهد شد و حتی می تواند سبب تحریک رویارویی شود.

او در گفتگو با گاردین اعلام کرد اوباما نماینده کشوری است که مسئول کودتاهای نظامی مختلفی در آمریکای لاتین بوده است از جمله کودتاها در شیلی و آرژانتین.

با آن که شمار دقیق قربانیان کودتا در آرژانتین همچنان نامشخص است اما تخمین زده می شود بین 20 تا 30 هزار نفر از مخالفان چپ گرا طی حکومت دیکتاتوری طی سال‌های 1976 تا 1983، ناپدید شده‌اند.

پرز اسکوئیول - که در اواخر دهه 70 تحت شکنجه قرار گرفت و 14 ماه بدون محاکمه زندانی بود- در نامه‌ای به اوباما از رئیس جمهور آمریکا خواست سفر خود را به تأخیر بیندازد.

پرز اسکوئیول در این نامه نوشت در سال 1976 در حالی که شما تنها 14 سال داشتید، ما در حال آغاز فاجعه بارترین دوره در تاریخ خود بودیم. دولتی تروریستی در آرژانتین بر سر کار آمده بود که مردم ما را هدف پیگرد، شکنجه، اعدام و ناپدید شدن اجباری افراد قرار می داد .

در این نامه همچنین آمده است من به عنوان یکی از نجات یافتگان آن دوره وحشتناک که شامل تأمین مالی، آموزش و هماهنگی اقدامات دولت آن زمان آرژانتین با آمریکا می شود، برای شما نامه می نویسم.
نظرات بینندگان