arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

مدیریت سوانح ترافیکی در کشور متمرکز نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اعلام اینکه بحث مدیریت سوانح ترافیکی از نظر ساختمان و ساختار متمرکز نیست، افزود: امیدواریم در برنامه پنجساله ششم به این مهم توجه ویژه شود.

به گزارش مهر، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صبح امروز در یازدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در این همایش روسای راهنمایی استان‌ها، فرماندهان قرارگاه‌های پلیس راه، فرماندهان پاسگاه‌های پلیس راه و روسای راهور شهرستان‌های سراسر کشور حضور دارند و اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های پلیس برای نوروز ۹۵ برنامه‌ریزی و ابلاغ می‌شود.

وی به اهداف عمده اجرای این همایش اشاره کرد و افزود: ارزیابی عملکرد استان‌ها در سراسر کشور از میزان تصادفات، همچنین تعداد کشته‌ها در سطح استان و شهرستان‌ها و شناسایی محورهای مواصلاتی حادثه‌خیز از جمله اهداف پلیس راهور از برپایی این همایش است.

سردار مهری گفت: ۲۵ اسفندماه رزمایش سراسری طرح نوروزی پلیس راهور با هماهنگی تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به صورت همزمان و در سراسر کشور برگزار می‌شود.

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در ادامه با ارائه آمار ۱۰ ماهه تصادفات در سال ۹۴ گفت: از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم ایران جان خود را در تصادفات راهنمایی و رانندگی از دست داده‌اند که ۷۳ درصد این آمار در سطح جاده‌ها و مابقی در درون شهرها کشته شده‌اند. از این تعداد ۲۲ درصد را عابران پیاده، ۲۳ درصد را موتورسیکلت‌سواران و ترک‌نشینان آنها و مابقی را سرنشینان وسایل نقلیه به خود اختصاص داده‌اند.

۵۱ درصد فوتی ها در صحنه تصادف کشته شده اند

وی در ادامه به مقایسه این آمار با آمار سال ۹۳ پرداخت و افزود: ۳.۱ درصد نسبت به سال گذشته در بحث آماری کاهش داشته‌ایم و این کاهش یعنی بیش از ۴۴۷ نفر نسبت به مدت مشابه طی ۱۰ ماهه ابتدای سال کمتر کشته شده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: از این تعداد ۵۱ درصد در صحنه تصادف کشته شده‌اند، ۴۹ درصد در مراحل پیش بیمارستانی و بیمارستانی کشته شده‌اند و ۲۶۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

سردار مهری گفت: بررسی آمار فوتی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد کشته‌شدگان راننده بودند، قریب به ۶ هزار تصادف فوتی در این ۱۰ ماهه رخ داده که ۵۰ درصد مقصر بودند، یعنی حدود کمتر از ۳ هزار نفر در تصادفات، راننده مقصر اصلی حادثه بوده است.

وی با اعلام اینکه امسال یک و نیم میلیون گواهینامه جدید صادر شده است، افزود: یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو نیز شماره‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌کنیم در نوروز ۹۵ با حجم بالایی از تردد روبرو باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به حضور وزیر بهداشت و سخنگوی دولت به عنوان مهمان ویژه در این همایش از دولت خواست نگاه ویژه‌ای به بحث ایمنی جاده‌ها و ایمنی وسایل نقلیه داشته باشد.

سردار مهری به بحث ایمن‌سازی جاده‌ها در سطح کشور اشاره کرد و گفت: ۵ هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور رصد و نقطه‌گذاری شده است که ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه در گروه جاده‌ها قرار دارد و با هماهنگی پلیس و راهداری برای آشکارسازی آنها اقدامات ویژه در دست اجراست.

مدیریت سوانح ترافیکی از نظر ساختار و سازمان متمرکز نیست

وی همچنین به بحث مدیریت سوانح ترافیکی اشاره کرد و افزود: بحث مدیریت سوانح ترافیکی از نظر ساختار و سازمان متمرکز نیست. از این رو از دکتر نوبخت و دکتر هاشمی در جایگاه سخنگوی دولت و وزیر بهداشت تقاضا دارم در این زمینه اقدامات ویژه‌ای انجام دهند و به خصوص برای برنامه پنجساله ششم در این زمینه تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند؛ چرا که کشته‌شدن ۴۹ درصد افراد بعد از تصادف در صحنه عدد بسیار بزرگی است.

سردار مهری درباره خودروهای فرسوده نیز گفت: تا پایان سال۹۵ یک میلیون و ۲۵۰هزار خودروی فرسوده داریم که باید ساز و کاری ایجاد شود که بتوان این تعداد خودرو را از رده خارج کرد. بسیاری از خودروهای فرسوده متاسفانه در سیستم حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند و با از رده خارج کردن این خودروها می‌توانیم هم از نظر محیط زیستی گام‌های موثری برداریم و هم سوانح و حوادث جاده‌ای را به نحو چشمگیری تقلیل دهیم.

نظرات بینندگان