arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۸۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

زاینده‌رود با همت آلمانی‌ها جان می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه منابع آب در رودخانه زاینده‌رود توافقنامه‌ای‌ بین شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به عنوان متولی مدیریت منابع آب حوضه و شرکت مدیریت منابع inter3 به عنوان مشاور و نماینده وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان منعقد شد.

به گزارش انتخاب، محمد حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه امروزه مدیریت جامع و یکپارچه آب به‌ویژه در مناطقی که با محدودیت نسبی منابع آب روبه‌رو هستند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: رودخانه زاینده‌رود مهم‌ترین جریان آب سطحی و شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران است که اثر مهمی بر کیفیت زندگی حدود چهار میلیون نفر دارد.

به گفته وی تغییر اقلیم، وقوع دوره‌های پی در پی خسکسالی و نزول پیوسته کیفیت آب سطحی و زیرزمینی، افزایش تقاضای آب، همچنین رقابت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بین گروه‌های مصرف‌کننده مختلف، از چالش‌های مهم مدیریت منابع آب این حوضه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در این راستا حساسیت حوضه زاینده‌رود و تنگناهای منابع آب در آن موجب شده که حوضه زاینده‌رود به عنوان اولویت‌ اول مطالعات مدیریت یکپارچه به وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان پیشنهاد شود، گفت: برنامه‌های متعددی را برای بهبود شرایط در نظر گرفته‌ایم.

حاج رسولی‌ها ادامه داد: وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان در راستای اجرای پروژه‌های مدیریت جامع و یکپارچه آب در کشورهای مختلف، از سال 2010 توسعه ابزارها و ساختارهای مدیریت منابع آب در حوضه زاینده‌رود را آغاز و مورد حمایت مالی قرار داده است.

وی با اشاره به هدف از اجرای این پروژه تاکید کرد: هدف از آن، ایجاد یک سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری برای مسئولان و تصمیم‌گیران در حوضه رودخانه زاینده‌رود به گونه‌ای که استفاده از این سیستم کمک می‌کند تا تصمیم‌گیرندگان بتوانند اثرات و نتایج اقدامات و تصمیمات خود را تخمین زده، رده‌بندی کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان‌اینکه سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری، جهت مستدل کردن تصمیمات و موجه کردن اقدامات و انتخاب‌ها در پروسه اجرایی موثر خواهد بود، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پروژه از سال 2010 تا اوایل 2015، بر درک شرایط کلی و مشکلات آب در حوضه زاینده‌رود و استان اصفهان متمرکز بوده است.

به گفته حاج رسولی‌ها جمع‌آوری و ایجاد ساختاری برای ساماندهی بانک اطلاعاتی، توسعه مفهوم مدیریت جامع و یکپارچه آب و مدل‌های مدیریت آب از جمله دیگر دستاوردهای فاز اول بوده است. این فعالیت‌ها زمینه‌ساز توسعه راهکارهای مدیریتی آب در فاز دوم پروژه خواهند بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: همچنین در این فاز پایلوت‌هایی همانند پایلوت پساب تصفیه‌خانه شمال اصفهان، پایلوت آب به حساب نیامده خمینی‌شهر اجرا شد و گزارش‌های متعددی مانند پایش کیفی رودخانه زاینده‌رود، کارگاه تعاملی مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود، کشاورزی حوضه رودخانه زاینده‌رود، توریسم حوضه رودخانه‌ زاینده‌رود، مدول صنعت حوضه رودخانه زاینده‌رود و غیره از دستاوردهای این فاز است.

وی با اشاره به نتایج فاز اول، تاکید کرد: مدیریت کاربری اراضی در بخش کشاورزی و توسعه صنعتی، مدل‌سازی آب سطحی و زیرزمینی حوضه رودخانه زاینده‌رود، سازماندهی مدیریت حوضه زاینده‌رود و مرکز آموزش عالی آب و فاضلاب ایران – آلمان، جزء اهداف این طرح قرار گرفت. 
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
اورمیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
9
24
دریاچه اورمیه چه خبر؟
ناشناس
|
China
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
0
کارون پر آب ترین رودخانه ایران چطور؟
که محل کشتیرانی بوده و حالا تبدیل به آبی بدبو شده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
0
هر چی آب زلال تو سر شاخه های دز و کارون بود رو بردن برا اصفهان که باهاش کشاورزی کنن و برنج بکارن اون وقت ما تو خوزستان آب رو برای شستشو هم نمیشه استفاده کنیم تازه خنده داره هزینه های اینچنینی هم میشه ولی یک نفر به فکر خوزستان نیست و آب کارون نیست وضعیت خاک هم که دیگه گفتن نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
0
مدیریت منابع اب یا مدیریت انتقال کارون؟؟؟
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
0
زاينده رود رو با كشتن كارون زنده ميكنن
تونل بهشت اباد به بهره برداري ميرسه
زاينده رود جان ميگيره
كارون كشته ميشه
نظرات بینندگان